top of page

מאור כהן

הוא מוסיקאי מוכשר וקומיקאי מוכשר אף יותר ויש לו חלק משמעותי בהשפעה על המוזיקה הישראלית.

קבלו את מאור כהן...

(Photo: Ronen Fadida)


= הוא נולד ב-1 במאי 1974 בשדרות וגדל באשקלון עד גיל 11, אז עבר עם משפחתו לתל-אביב.


= עוד כשהיה תלמיד בתיכון "עירוני א'" בתל אביב הוא הקים בשנת 1990 יחד עם יוני בן טובים את להקת "זקני צפת". בנוסף למאור ויוני, ההרכב כלל את אורן לוטנברג ועדיאל פורטוגלי.


= הם הופיעו לראשונה במסגרת ערב להקות של תיכון עירוני א' במועדון "רוקסן". אף על פי שמנהלי המקום הורידו אותם מהבמה לפני סוף ההופעה כדי להפסיק את השתוללות הקהל, הם זכו באותו השבוע לביקורות טובות בעיתון "חדשות" ובעיתון "העיר", מה שעורר את עניין התקשורת בהם.


= מאור זכה לכינוי "ילד הפלא של הרוק הישראלי" על רקע הופעותיה החיות הכריזמטיות של הלהקה במסגרת סצנת הרוק האלטרנטיבי התל אביבית של אז.


= מיד אחר כך הם פרצו לרדיו בזכות גרסת כיסוי כבדה, בסגנון פאנק, לשיר "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר" של אריק איינשטיין ושלום חנוך, שהוקלטה במועדון ה"פינגווין" התל אביבי. הלהקה זכתה לכיסוי תקשורתי נרחב ותוארה בסצנת הרוק האלטרנטיבי כתקווה הגדולה של הרוק הישראלי.


(Photo: Vardi Cahana)


= בשנת 1992 שחררה הלהקה את אלבום הבכורה שלה, "זקני צפת", בסיועו של המפיק איציק ליכטנפלד, שהפיק גם את הופעותיה של משינה וארגן לזקני צפת הופעות חימום לפני הופעות אלה. בהרכב השתתף גם רע מוכיח, שבא מלהקת "בלאגן" והחליף את פורטוגלי בעמדת המתופף. האלבום כלל בין השאר את "ריקי", שהפך ללהיט בסצנת הרוק האלטרנטיבי התל אביבית. שירים נוספים שבלטו בו היו "ציפי", "דוחף באלנבי", "יוסי (הזונה מפרנסיסקו)", "חזיר היבלות" ו"החיים יפים". האלבום נכשל במכירות וזכה להתעלמות מצד תחנות הרדיו, בין השאר בגלל הטקסטים המשוחררים שלו ונושאיו הפרובוקטיביים. ב-2008, בסיכום 60 שנה למדינת ישראל בעיתון ידיעות אחרונות, נבחר האלבום לחשוב ביותר במוזיקה הישראלית של שנות התשעים.


= בשנת 1994 שחררה הלהקה את אלבומה השני שנקרא גם הוא "זקני צפת" בהפקתו המוזיקלית של הגיטריסט חיים רומנו. באותה שנה נפרדו לוטנברג, מוכיח ובן-טובים מהלהקה כשאת מקומם תופסים, תום מוכיח, יובל קיינר ואביב פאפו. באלבום שכלל רוק רך יותר מזה של האלבום הראשון והרבה פחות פרובוקטיבי, כתב כהן כמעט לבדו את כל המילים והלחנים, לעומת האלבום הראשון שלא כלל אף לחן שלו. השיר "שישי שבת (יום הבוחר)" הפך לאחד מהלהיטים הגדולים של העשור והפך את האלבום להצלחה מסחרית. גם "השכן", "בארמון המלך" ו"רק אל תלכי" הפכו ללהיטים גדולים. באותה השנה השתתפו חברי הלהקה בפסטיגל עם השיר "נועה בקולנוע".



= בשנת 1995 החלה הלהקה, הפעם עם בן-טובים שחזר ללהקה ועם החבר החדש גיא עמיר, לעבוד על אלבומה השלישי. עם המפיק ומנהל הלהקה איציק ליכטנפלד והמפיק המוזיקלי עובד אפרת הקליטה הלהקה חומר רב שיחד עם החומר שלא נכלל באלבום השני הספיק לדעתה לאלבום כפול, אך חברת אן אם סי העדיפה להוציא את השירים לאור על גבי שני אלבומים נפרדים, באוגוסט 1995 וביולי 1996. שני האלבומים, "תן לי שלאגר" ו"תן לי שלאגר 2", לא זכו להצלחה. האלבומים המשיכו את המגמה של ההתרחקות מסגנונו של האלבום הראשון.


= באוגוסט 1996 התקיימה הופעתה האחרונה של זקני צפת במועדון "הלוגוס" בתל אביב לאותה תקופה, כשבשנת 2014 התקיימה הופעת איחוד של הלהקה בפסטיבל הקצב בגני התערוכה. ההופעה הובילה את חברי הלהקה לשחרר אלבום חדש ובאותה שנה שוחרר אלבומה האחרון של הלהקה "לא היו דברים מעולם".


= בשנת 1996 הקים מאור את הסופרגרופ השיתופי והעצמאי "הזבובים". בנוסף למאור היו חברים בלהקה אורן קפלן, דן תורן, יובל שפריר, פיטר רוט, אורי תכלת, עמית לירון וג׳נגו. הזבובים הוציאו אלבום אולפן אחד בשנת 1998 בשם "בזזז..." כשבאלבום משתתפים גם יובל קיינר, נושי פז ורע מוכיח. בין להיטי "הזבובים" אותם שר מאור הם "That's not) Carol)", "רוק הזבובים" ו"את".



= עוד באותה שנה שיחק מאור בסרט הישראלי "ציפורים בניוטרל".


= בשנת 1999 יצא אלבום הסולו הראשון של כהן, "טוב לנו יחד", בהפקתו של פיטר רוט. האלבום המשיך את הקו הסולידי של אלבומיה האחרונים של זקני צפת, וכלל את הלהיטים "מה ידוע על היום הזה", "הכי יפה בעולם" ו"זה אני, זה אתה".


= בשנת 2000 שחרר מאור יחד עם רע מוכיח את האלבום "צעצועים מהבית-ספר הישן" תחת ההרכב "צמד ראות". האלבום כולל טקסטים ושירה בהגשה הומוריסטית של כהן, והוא מנוגן בז'אנרים שונים בערבוביה, ביניהם רוק פסיכדלי, בלוז ומוזיקה אלקטרונית. הסינגל "שקט שקט בייבי", בסגנון הדיסקו, זכה להצלחה.


= עוד באותה שנה שיחק כהן בסרט הישראלי "משהו טוטאלי"


= בשנת 2001 חידש מאור את הקשר עם אורן לוטנברג והשניים הקימו את ההרכב "הבליינים". בשנת 2003 שחרר ההרכב את אלבומו היחיד "שירים של מלחמות", גם כאן עשו השניים שימוש בסגנון הומוריסיטי ואלמנטים אלקטרוניים ושני הסינגלים שלו "שוביניסט" ו"גולה גולה", זכו להצלחה. עוד ניגנו באלבום בין השאר יוצא זקני צפת תום מוכיח, פיטר רוט וז'אן פול זימבריס כשברי סחרוף מקיים הופעת אורח בשיר "השד".



= בשנת 2005 יצא אלבום הסולו השני של מאור, "פרחי הרע - מאור כהן שר בודלר". האלבום כולל שירים מתוך ספר השירה הקלאסי של שארל בודלר, "פרחי הרע", שתורגמו בידי דורי מנור והולחנו בידי מאור. האלבום יצא בפורמט של ספר-דיסק וקיבל ביקורות מעורבות, כאשר חלק מן המבקרים מסתייג מן הסולידיות שבה כהן מציג את שיריו השערורייתיים של בודלר, וחלק מגדיר את האלבום כיצירת מופת שמזכירה מאוד את אלבומיו הראשונים של אריק איינשטיין (גם בקולו של כהן). האלבום כלל את הסינגלים "החוזר" ו"מבוע הדם" ולווה בסיבוב הופעות בשם "קברט משירי בודלר".


= באותה שנה שיחק כהן בטלנובלה "טלנובלה בע"מ", בה גילם במאי טלנובלות שפוקדת אותו טרגדיה גדולה.


= בשנת 2005 הקים מאור יחד עם חבריו מ"זקני צפת", יובל קיינר ותום מוכיח את ההרכב "ישראלים/פעולה/סקס". גם כאן נעשה שימוש בטקסטים הומוריסטיים רק שהפעם הוא שולב עם השפעות של רוק משנות השישים. ההרכב שחרר שני אלבומים, "מלכי המין" ב-2005 ו-"פקס רומנה" ב-2010.



= בשנת 2006 מאור כתב והלחין לאריק איינשטיין את השיר "מזכרת" שנכלל באלבום "רגעים".


= באותה שנה הוא השתתף בגרסה העברית של התוכנית הקומית "של מי השורה הזאת?"


= בשנת 2007 השתתף מאור בסדרה הקומית המצליחה "מסודרים" שם הוא מגלם דמות שלומיאלית בשם "ברלד". בסדרה שובצו קטעים מוזיקליים מתוך הפרויקטים של מאור כמו "גולה גולה" ו"שיר הדו-דה-היי". הסדרה זכתה לעונה שנייה שעלתה לשידור בשנת 2009. בנוסף שיחק מאור בשנה זו תפקיד ראשי בסדרה הקומית "חיות פשע" לצד גל זייד ויורם לוינשטיין.


= בשנת 2008 הצטרף מאור לצוות הקבוע של "ארץ נהדרת" בעונתה החמישית ונכון לשנת 2022 הוא עדיין משתתף בתוכנית.


= בשנת 2008 הוציא מאור אלבום אוסף ראשון וכפול בשם "דיסקגרפי". שכלל שירים מקריירת הסולו שלו, וגם שירים מההרכבים השונים בהם הוא השתתף.


(Photo: Ronen Fadida)


= בשנת 2010 יצא הסרט "זוהי סדום" שבו השתתף מאור לצד שאר שחקני "ארץ נהדרת". עוד באותה שנה הוא השתתף בסרט הקומדיה "חצי טון ברונזה".


= בשנת 2011 נבחר מאור להיות הפרזנטור של "דומינוס פיצה ישראל".


= בשנת 2012 הוא כתב והשתתף בסדרה הקומית "הפרלמנט" יחד עם כמה מחברי "ארץ נהדרת".


= בשנת 2013 יצא אלבום סולו השלישי של מאור "החופש הגדול", גם הוא בהפקתו המוזיקלית של פיטר רוט. מתוך האלבום הצליח השיר "חוזר אל החיים" שיצא 9 חודשים לפני האלבום.



= בשנת 2015 שחרר מאור את ה-EP "אולי?". אחרי שנים של עשייה מוזיקלית עם עוד אנשים, מאור רצה לצאת לטיול מוזיקלי של מיני אלבום והופעה והפעם לבדו. הוא הרגיש שזוהי חובתו הקטנה כלפי הקהל, לקבל אותו אחד על אחד מולם, לטוב ולרע.


= עוד באותה שנה משתתף מאור באלבום "כוכב הילדים" של להקת "בום פאם".


= בשנת 2018 משחרר מאור את אלבום הסולו הרביעי שלו בשם "מקום שקוף", בהפקה מוזיקלית של אופיר קנר.



= בשנת 2021 מאור משתף פעולה עם המשורר אודי שרבני והשניים מוציאים את האלבום "כמו ששומעים". האלבום בנוי מעשרה שירים וארבעה קטעי מעבר, כאשר מאור כהן אחראי על כל הלחנים ואודי שרבני על כל המילים. בין השירים שבאלבום: "לומדת גרפולוגיה", "לונג-שוט לקומדיה, קלוז-אפ לטרגדיה", "עדין וגם שורט", "יש הרבה כמוני, אבל אין כמוני כשאני איתך", "צלליות", בסוף זה נמאס".


= בשנת 2022 השתתף מאור בסדרה על חייו של אביב גפן "שנות הירח" בה הוא שיחק בתפקיד את שלום חנוך.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page