top of page

פורטיס סחרוף - 1900?

האלבום 1900? של Rami Fortis - רמי פורטיס ו- Berry Sakharof חוגג היום 30 שנה !!!


זה כמובן אחד מהאלבומים האייקונים והמשפיעים ברוק הישראלי, אבל זה לא מסתכם בכך. כי האלבום הזה במובן מסויים פתח את הסכר לעשרות אלבומי מופת ברוק האלטרנטיבי הישראלי של שנות התשעים.



זה האלבום הראשון בו סחרוף עובר לקדמת הבמה ומישר קו עם רמי פורטיס כשווה בין שווים. אם באלבום הקודם "סיפורים מהקופסא" סחרוף השתתף בכתיבה והפיק את האלבום של חברו פורטיס, הרי שבאלבום הזה הוא מקבל קרדיט כשותף מלא לכתיבה וליצירה וכזמר מוביל בחלק מהשירים, מהלך שהביא ליצירת המותג "פורטיסחרוף".


שנתיים בלבד אחרי הפירוק של מינימל קומפקט והאלבום סיפורים מהקופסא, ושנה אחרי הפרוייקט המשותף Foreign Affair, פורטיס וסחרוף מתחילים להשיל מעצמם את הפאסון האירופאי, את הניו ווייב ואת הדארק אייטיז, נכנסים לסניף משרד הפנים שליד אולפני די. בי. ומוציאים תעודת "רוקיסט ישראלי".


וכמו כל "עולה חדש" שעדיין נאבק עם המבטא ומנסה להסתגל להרגלים הישראלים, גם לפורטיסחרוף לקח קצת זמן להיפטר לחלוטין מהגינונים האירופאיים שעדיין קיימים פה ושם באלבום הזה, כמו בשיר הנושא "1900?", ב"יומו של העכבר", ב"ממתק" ועוד.


אבל למרות שאריות הסאונד וההפקה של שנות השמונים שמציצים כאן מידי פעם, פורטיסחרוף מצליחים לייצר באלבום הזה סגנון רוק אלטרנטיבי ישראלי כחול לבן, סגנון שילך ויתגבש לקראת אלבום ההופעה "כשהגיטרה מנסרת את הלילה", שישוחרר שנה לאחר מכן וישמש כסמן ימני לרוק הישראלי האלטרנטיבי שיכבוש את שוק המוזיקה הישראלי של שנות התשעים.


האלבום הזה ייצר להיטים ישראלים אלמותיים שנחקקו בעולם הרוק הישראלי לנצח.


"אמריקה" על ארץ ההזדמנויות הגדולה בה מצד אחד לא "זורקים שם אבנים" ומצד שני השיממון והריקנות הרוחנים מושלים בה כש"את הירח גם מוכרים" שם.

"ניצוצות" שאת מילותיו כתב פורטיס על האדם האחר שקיים בתוכו, ועל המאבק איתו. מדהים לחשוב שסחרוף שהלחין אותו יחד עם פורטיס לא רצה בהתחלה את השיר הממיס הזה באלבום, איזה צליל של אקורדים מפורקים של ברי, איך הבס של סמטנה פועם פה כמו קוצב לב ואיזה תיפוף פשוט וגאוני של ז'אן ז׳אק האגדי ז"ל. נראה שההרמוניות של פורטיס וסחרוף (בסיוע מיקיאגי שעושה באלבום הזה קולות רקע) מעולם לא נשמעו טוב יותר מכפי שנשמעו בשיר המצמרר הזה.

"אגם ענקית" שנכתב במהלך הטור של מינימל קומפקט באירופה, לאחר שמנהל הלהקה שלא ידע טוב עברית הצביע על הנוף ואמר "איזה אגם ענקית".

"חלום כחול" שזכה גם לגירסת רדיו קצבית ששוחררה באלבום "נענע אוסף מספר אחת", וכמובן "אין קץ לילדות" שגירסת ההופעה שלו מהאלבום "כשהגיטרה מנסרת את הלילה" פשוט מפרקת את גירסת האלבום הקטנה והצנועה לגורמים, ובונה אותה מחדש כהר געש אימתני של גיטרות מנסרות שמתכתבות עם השורה האייקונית מהשיר "לייפציג ברצלונה" שהעניקה לאלבום ההופעה ההוא את שמו.


האלבום כולל גם את השיר "נעליים" שיר מאולתר שפורטיס נהג לבצע בהופעות, הפך לקאלט וזכה כאן לגירסה מוקלטת ומופקת. השיר היווה השראה לשמה של להקת הרוק נעליים שסולנה אייל אבן-צור עבד מאוחר יותר עם פורטיס באלבום חצי אוטומטי.


ממרום 30 שנותיו, ניתן לומר ש- 1900? לא איבד כהוא זה מהגדולה שאפפה אותו בשנות ה- 90 אלא להיפך. הוא ראוי להיכלל בין אלבומי הרוק הגדולים שיצאו בארצנו וללא ספק נחשב לקלאסיקה של רוק ישראלי.





להאזנה לתוכניות בספוטיפיי: https://open.spotify.com/show/0N1ODSFRmJL0U3rSOJ8eW0


להאזנה לתוכניות במיקסקלאוד : https://www.mixcloud.com/FaceOff_RadioShow/

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page