top of page

ברי סחרוף - סימנים של חולשה

ב- 28 לדצמבר 1993 שיחרר ברי סחרוף את אלבום הסולו השני שלו "סימנים של חולשה", אחד מאלבומי הרוק הישראלי הטובים והמשפיעים בכל הזמנים!!


כן, כן, ממש לא הגזמנו. מדובר באבן דרך ברוק הישראלי. אלבום שאולי בזמן אמת היה קשה לעיכול, אבל היום כבר קיים לגביו קונצנזוס. אלבום שלמרות שלא הצליח מסחרית ולא כלל "להיטים" ששרפו את המצעדים, ההשפעה שלו על אומנים ויוצרים מהדהדת עד היום.


בדומה ל"פוזי של אריק איינשטיין בשנות ה-60, "סוף עונת התפוזים" של "תמוז" בשנות ה-70 ו"חתונה לבנה" של שלום חנוך בשנות ה-80, "סימנים של חולשה" יצר לדעתנו את המהפכה המוזיקלית של שנות ה-90.


אבל לפני שהמהפכה הזאת הפכה לנחלת הכלל, היא קודם כל היתה המהפכה האישית של ברי.

זה אומנם אלבום הסולו השני שלו, אבל ניתן לומר שבפועל מדובר באלבום הסולו הראשון. האלבום בו הוא עזב את הקן אותו חלק עם חברו הוותיק רמי פורטיס, אשר ליווה, ייעץ ואפילו השתתף בכתיבה ובביצוע באלבום הסולו הראשון - "הכל או כלום". האלבום הראשון שמרבית המילים לשיריו נכתבו על ידו (חלקם בשיתוף עם דן תורן). אלבום בו הוא תכלס עשה באמת מה שבא לו. בלי חוקים או תכתיבים, בלי להיצמד לנוסחאות, בלי ניסיון לרצות אף אחד או לחשוב מה מצופה ממנו.


ממש כמו "Achtung Baby" עבור "U2", "סימנים של חולשה" יצר את המהפך המוזיקלי האישי של ברי ואנחנו מוצאים הרבה דמיון בין השניים. ההלם הראשוני מסאונד הגיטרה הגונחת של The Edge בפתיח של "Zoo Station", לא היה שונה בהרבה מזה של הגיטרה המנסרת של ברי בשניות הראשונות של "כמה יוסי". צליל התופים התעשייתיים של Larry Mullen, Jr שהגיחו ממש מאחוריה, לא ממש רחוקים מאלו של רע מוכיח והקול משופע הדיסטורשן של Bono התחלף כאן בקולות מעוותים ומסומפלים שרק הדגישו עוד יותר את המהפך המוזיקלי.


הדמיון ל- "Achtung Baby" לא מתמצה רק בכך, The Edge העיד שלפני ובמהלך יצירת האלבום הוא האזין למוזיקה אלקטרונית ולרוק תעשייתי שהשפיעו מאוד על תהליך היצירה של האלבום. לעומת זאת, ברי לא היה רחוק משם. בעונה הראשונה של סדרת "האלבומים" בערוץ 8, ציין ברי שהושפע מאוד מהגל האלקטרוני של הדאנס שהתחיל באותה תקופה. הוא אמר שהסאמפלרים הכניסו צבע חדש למוזיקה והעולם האלקטרוני סיקרן אותו. משם כבר הדרך הייתה ממש קצרה ל"מהפך המוזיקלי" שיעבור על ברי ובהמשך ייצור אחריו גלים שיסחפו אומנים נוספים.


"סימנים של חולשה" הוא היצירה המשותפת הראשונה של סחרוף ורע מוכיח, אשר ימשיכו לשתף פעולה גם בהמשך. זה אומנם אלבום של ברי, אלבום מאוד אישי שבו הוא השתחרר והתפתח מבחינה יצירתית. אבל רע מוכיח היה קטליזטור שתרם רבות לתוצאה הסופית. הוא היה שותף להלחנה ולביצוע והכניס לאלבום אלמנטים של מוזיקה אלקטרונית וסימפולים, אשר הקדימו את זמנם במוזיקה הישראלית. שיתוף הפעולה המפרה של סחרוף ומוכיח הוליד אלבום פורץ דרך שהתאפיין בסאונד מאוד ייחודי לתקופה, אלבום ששילב רוק ואלקטרוניקה, אנלוגי עם דיגיטלי, גיטרות מנסרות עם צליל אלקטרוני.


האלבום הזה כלל שירים שהפכו ל"קלאסיקות" ברפרטואר של ברי והם חלק בלתי נפרד מהסטליסט בהופעותשלו, כמו: "כמה יוסי" שנכתב על חוויית התבגרות של ברי בשכונת רמת יוסף בבת ים וכלל סימפול של ריי צ'ארלס ו"רעש לבן" שכלל סימפול מתוך השיר "Thousands Are Sailing" של The Pogues. לצידם ניתן למצוא שירים מצויינים כמו: "הזיות" שצליל התופים בפתיחה שלו זרקו אותנו היישר ללהקת האם "מינימל קומפקט". "חבל שאת לא" שמילותיו כוללות את שם האלבום "סימנים של חולשה" ואשר הגיטרות בשניות הראשונות שלו הזכירו לנו קצת את "Sonic Youth". "נפתלי הדג" שסאונד הכינרות האוריינטלים שלו ישמש בסיס לשירי מופת של ברי שכללו מוטיבים "מזרחיים" מובהקים, כמו "לב שלם" מהאלבום "נגיעות" ובהמשך גם לסימפול מלא מהשיר "Naghm Fe Hayati" של פריד אל אטרש בשיר "מונסון" מהאלבום "האחר". "רגעים" עם מכונת התופים העצבנית, "עמוק בקצפת" המהפנט עם הבס הדומיננטי של עודד שכטר ועוד.


אומנם, בשנים הראשונות ליציאתו המכירות של "סימנים של חולשה" היו חלשות, ביחס לאלבומיו האחרים של ברי סחרוף, אבל אין שום צל של ספק שזהו אחד האלבומים שהשפעתם על המוזיקה הישראלית עולה לאין שיעור על הצלחתו המסחרית. עם השנים החל "סימנים של חולשה" להיחשב בעיני רבים כאחד מאלבומיו הטובים ביותר של סחרוף, ולאחד מאלבומי הרוק הישראלי הטובים בכל הזמנים. המקוריות, החדשנות ואיכות ההפקה יוצאת-הדופן מעמידים את האלבום הזה בשורה הראשונה של אלבומי מופת במוזיקה הישראלית והדבר בה לידי ביטוי בין היתר ברשימות הדירוג השונות, כמו מגזין השידור "כאן" אשר דירג אותו במקום הראשון ברשימת "האלבומים האלטרנטיביים הישראליים הגדולים" ואתר "Ynet" אש דירג אותו במקום ה- 13 ברשימת "100 האלבומים הישראלים הטובים".


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page