top of page

System Of A Down - Toxicity

אלבום הפריצה של להקת "System Of A Down", הידוע בשם "Toxicity", יצא ב-4 לספטמבר 2001. החלטנו להביא לכם 11 עובדות שאולי לא ידעתם על האלבום המתפוצץ והלוחמני הזה.


הרביעייה חברה למפיק הענק Rick Rubin ולאחר ארבעה חודשים של התנסויות מוסיקליות הם יצאו ב- 44 דקות של אי-שפיות חסרת רסן המשלבת הרמוניה, התפרצויות, טקסטים קשים ואפילו מורשת ארמנית.


לפני שנתחיל נספר לכם שהאלבום הזה יצא יום אחרי התפרעויות בלתי נשלטות, כאילו היקום סימן בדרכו את מה שהולך לקרות עם יציאת האלבום. ערב לפני יציאתו תכננה הלהקה לקיים הופעה חינם בהאנגר נטוש בעיר הולדתם. הציוד היה מוכן, חברת התקליטים ארגנה מספר סדרנים, הלהקה התחממה והייתה מוכנה לצאת לדרך.


לקראת שעת תחילת המופע החלו להגיע כמויות עצומות של מעריצים, כמויות גדולות הרבה יותר מהמתוכנן או מהמותר. המשטרה הקימה חפ"ק כדי לנסות לשלוט באירוע, אך ללא הצלחה. הלהקה וחברת התקליטים החליטו לבטל את המופע כדי להימנע מאירועים בטיחותיים שעלולים לפגוע בקהל. ביטול ההופעה היה פשוט הנפץ שהפעיל את חומר הנפץ: מהומות, התפרעויות וונדליזם פרצו בקרב המעריצים. קירות שלמים של מגברים קרסו, כלי הנגינה הושחתו והבמה הפכה לשדה קרב. נראה לנו שאין דרך טובה יותר לתאר את מה שקורה באלבום הזה כמו הסיפור הזה.

הנפץ הוא הפליי!!



הנה 11 עובדות להנאתכם:


1. פרץ היצירתיות היה בלתי נשלט וחברי הלהקה הקליטו 33 שירים במשך ארבעה חודשים. לא היה להם מושג כמה או מי מהשירים הולכים להיכנס לאלבום. היה להם קשה כל כך לבחור שהם דחו את ההחלטה ככל שיכלו, מה שכמעט הוביל לדחיית יציאת האלבום. בסופו של דבר הם בחרו 17 שירים שאותם הם מיקססו ומתוכם הם בחרו 14 שירים לאלבום.


2. השיר הנושא את השם "ATWA" הוא ראשי תיבות של Air Trees Water Animals. השיר נכתב בהשראת התעניינותו של הגיטריסט Daron Malakian בסיפור ובכת של Charles Manson. מנסון השתמש בראשי התיבות כדי לקדם מסר של הרמוניה דרך הטבע.


3. כל שלושת הסינגלים שיצאו מהאלבום - "Chop Suey" ,"Toxicity" ו-"Aerials", כבשו את אחד מעשרת המקומות הראשונים במצעד "Modern Rock Tracks". השירים הגיעו למקום השביעי, המקום השלישי והמקום הראשון, בהתאמה. "Aerials" הוא השיר היחיד של "סיסטם" שהגיע למקום הראשון עד היום.


4. השירים באלבום מלאים בטקסטים שלעיתים אומרים הרבה ולעיתים לא אומרים דבר. Serj Tankian, סולן הלהקה, כתב את כל השירים באלבום ומלקיאן תרם את חלקו בשישה שירים. המפיק ריק רובין סיפר שלסרג' יש יכולת לגרום לך להרגיש משהו גם אם אתה לא בדיוק מבין מה הוא אומר. אפילו גיבוב המילים הבלתי מובן שלו מעביר רגשות ותחושות.


5. בטח שמתם לב (או שלא ראיתם את הסרט או שלא שמתם לב) אבל בסרט האנימציה "החיים הסודיים של חיות המחמד" יש סצנה בה מושמע השיר "Bounce". בסצנה הזו הפודל האצילי מתגלה כמטאליסט בשנייה שבה הבעלים שלו עוזב את הבית. צפו בסצנה כאן:


6. האלבום יצא שבוע לפני האירועים הטרגיים של ה-11 בספטמבר וכבש את המקום הראשון בבילבורד 200 במהלך אותו שבוע. קשה לחשוב שהלהקה השיגה את אחת ההצלחות הגדולות שלה בשבוע כל כך טרגי.


7. בניגוד לאלבום הראשון של הלהקה, מלקיאן החליט שבאלבום הזה הוא לא רוצה גיטרות רזות אלא הרבה שכבות, הרבה עובי. הוא סיפר שהוא ניסה ליצור צליל חזק וזועם ולכן במקום טראק אחד או שניים של גיטרות הוא הלביש באלבום הזה 12 טראקים של גיטרות לכל שיר. 12 שכבות של גיטרות שלעיתים מנגנות את אותו הדבר ולעיתים יוצרות צלילים שונים.


8. אחד השירים החשובים והמרגשים באלבום מבחינת הלהקה הוא השיר השנוי במחלוקת, שחבוי בסוף האלבום. השיר נקרא "Arto", על שם המוסיקאי הארמני Arto Tunçboyacıyan שמתארח בשיר. השיר כולל שירה של חברי הלהקה ושימוש בכלי הקשה בלבד, בהשראת התרבות הארמנית.


9. במהלך ההקלטות, מלקיאן והמתופף John Dolmayan נהגו ללכת מכות. כן, שכונה, ללכת מכות. עד שבמקרה אחד השניים פירקו אחד לשני את הצורה וסיימו בבית חולים עם תפרים בכל מיני איברים בגוף. סרג', מצידו, חשב שהלהקה הגיע לסוף דרכה. השניים האחרים רואים זאת כאחד האירועים "המגניבים" בהיסטוריה של הלהקה.


10. האלבום העניק ללהקה שתי מועמדות לפרס הגראמי בשנת 2003. אחת המועמדויות הייתה של השיר "Aerials". הלהקה סירבה לבצע את השיר בטקס הגראמי, בטענה שהופעה בטקסי הגראמי מתאימה ללהקות כמו "N’Sync" או לזמרות כמו בריטני ספירס.


11. המשפט שאתם שומעים בפתיחת השיר "!Chop Suey", בו סרג' אומר "We're rolling suicide", הוא בעצם השם המקורי של השיר במהלך ההקלטות – "Suicide".


להאזנה לאלבום ב: Spotify, Apple Music


עריכת לשון: אורי ענבי/Ori Anabi


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page