top of page

נוער שוליים - ציירי לך שפם

האלבום "ציירי לך שפם" הוא אלבום האולפן השני של להקת נוער שוליים. האלבום שוחרר ב-7 ליוני 1990 והופץ על ידי חברת התקליטים הד ארצי.


נפתח בכך שזהו אחד האלבומים של פסקול חיינו, אבל לא סתם אלבום, בכל פעם שאוזנינו נפגשות באחד מהשירים באלבום, כמו מתג חשמלי, הגוף שלנו בשבריר שנייה מוצף ברגשות, תחושות ומחשבות שפותחות לנו דלת לנוסטלגיה מענגת. אנחנו לא ממש מתכוונים לחוויה ספציפית או ארוע אלא תקופה. האלבום הזה על שלל שיריו המגוונים ליווה אותנו במשך תקופה ארוכה ואוצר בתוכו רגעים קסומים של אושר צרוף.


(תמונה: נוער שוליים)


האלבום נוסע בין מסלולי הרוק, הפופ, האלקטרוני. לוקח מכל אחד מה שמתאים כאילו הכל מכוון לטקסטים. הטקסטים מכתיבים את המוסיקה ולא להפך. התופים האלקטרוניים, האפקטים, הדיסטורשן של הגיטרה וגם התופים האקוסטיים מתאגדים יחד כדי להגיש את מיקיאגי שר עם קולו המלטף. אפילו רוב הטקסטים באלבום נכתבו ע"י חנה גולדברג, מרגישים כאילו מיקיאגי כתב אותם בעצמו. יחד עם עובד אפרת, דודי לוי ומיקיאגי מובילים את האלבום הזה שלוקח את הלהקה לכיוון היותר פופי של הרוק מאשר האלבום הראשון שהושפע בעיקר מהניו-וויב.

ללהקה לא הייתה הצהרה מכוונת ללכת לכיוון הפופ אחרי התקליט הראשון, אלא הבנה פנימית שצריך להיות קלילים יותר. דודי לוי סיפר שדווקא האלבום הראשון היה איזה טריפ שלהם, אבל אח"כ הם קילפו כל מיני דברים חיצוניים כמו הלבוש השחור והפכנו ללהקת פופ-רוק כמו שהם הכירו ממקומות אחרים. הם התחילו לעבוד קשה על כיוון לסאונד חדש והשיר "ציירי לך שפם" היה אחת הנקודות שהתוו את הכיוון. הם היו כותבים לחנים שעליהם הלבישו טקסטים בג'יבריש ואותן סקיצות עברו לחנה גולדברג שכתבה את הטקסטים.

האלבום הוקלט בארבעה חלקים, בכל פעם שהאולפן של רונן בן-טל היה פנוי, הם ניצלו את הלילה להקלטה של 2-3 שירים. חברי הלהקה מספרים שהם היו תמימים בהתחלה, הם לא חשבו שמשהו ייצא מההקלטות האלה.


אבל פתאום זה קרה בבום !!

האלבום יוצא ומהרגע הראשון הוא הופך ללהיט היסטרי, זוכה להצלחה מסחרית גדולה ומוכר למעלה מ-70,000 עותקים. דודי לוי, מיקיאגי, ארן אמיר, קובי פיטרו ורועי שקד שרפו את תחנות הרדיו והמצעדים עם השירים: "ציירי לך שפם" שנבחר כ"שיר השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג', "ענוג", "סיזיפה", "אמסטרדם" ו"לילה" שהוא הגרסה העברית לשיר "Young Girl". ארבעה שירים של הלהקה צעדו בו זמנית בעשרת המקומות הראשונים ונוער שוליים נבחרה כ"להקת השנה".


(תמונה: יוסי אלוני)


אך האלבום הזה הוא גם מה שהביא לפירוקה של הלהקה. לא כולם אהבו את מה שההצלחה הביאה איתה, את הטרוף, המעריצות, תשומת הלב ואהבה ללא הגבולות. מי שבעיקר סבל מהעניין היה מיקיאגי. מבחינתו זו הייתה תקופה מאוד קשה, עם ההצלחה, סיפר מיקיאגי כי הרגיש כמו תוצר של מפעל ייצור שעטוף בהמון רעש. הוא רצה רק לשמח אנשים עם האומנות שלו אך הרגיש כמו חיה פצועה שמתמודדת מול הזאבים סביבה. הוא מצא את עצמו מתרחק ממוסיקה ואמנות ומתעסק באינטריגות, הצלחה, מעריצות והטרדות. מאחר והרגיש שאף אחד לא מגן עליו ושהוא בודד במערכה, הוא חיפש דרכים להגן על עצמו והדרך היחידה שהייתה לנגד עיניו היא פירוק הלהקה שנה לאחר מכן.



דודי לוי סיפר מהצד שלו סיפר שבהתחלה הם נהנו מזה, זה היה נעים וכיף, אבל בשלב מסוים זה נהיה מטריד. כשהיה יורד מהבמה היו מחכות לו 30 ילדות עם מכתבים וטלפונים בלי סוף. בשלב מסוים זה נהיה אינטנסיבי מדי והוביל לנקודת החיכוך בינו לבין מיקיאגי לקראת הקלטות האלבום השלישי.


זהו אלבום שהוא אבן חן, לא משנה לאיזה ז'אנר תשייכו אותו, הוא ישראלי, הוא נוסטלגי, הוא מרגש והוא אבן דרך במוסיקה הישראלית. עכשיו תלחצו פליי ב: Spotify, Apple Music ותתחילו לשיר, אל תחששו מאף אחד פשוט תשירו בקול !!!!


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page