top of page

Brett Anderson

הזמר והיוצר Brett Anderson חוגג היום יומהולדת, בואו ונספר עליו 20 עובדות:


(Photo: Roberto Ricciuti)


1. הוא נולד בשם Brett Lewis Anderson בעיירה Lindfield שליד Sussex בדרום מזרח אנגליה ב- 29 לספטמבר 1967.


2. בצעירותו הוא גדל על מוזיקה קלאסית ששמע בבית בעיקר מאביו אותו תיאר כאוהד מוזיקה קלאסית אובססיבי.


3. בנערותו ניגן בגיטרה בלהקות גאראג' שונות, ביניהן "The Pigs and Geoff" בה היה חבר גם חבר ילדותו Mat Osman, ומי שיהפוך לבסיסט של להקת "Suede".


4. לאחר לימודי התיכון החל ברט ללמוד ארכיטקטורה ב- "University College" שבלונדון שם פגש את Justine Frischmann שהפכה להיות חברתו.


5. בסוף שנות השמונים הוא הקים יחד עם הבסיסט Mat Osman ועם חברתו הגיטריסטית Justine Frischmann את להקת "Suede".


6. בתחילת דרכם לא היה להם מתופף והם ניגנו בעזרת מכונת תופים גירסאות כיסוי לשירים של אומנים כמו: Roxy Music, "The Smiths", David Bowie ו- "The Cure".


7. בשלב מסוים ג'סטין וברט הבינו כי הם לא מספיק טובים כדי להיות גיטריסטים מובילים ובשלב זה גויס הגיטריסט Bernard Butler ובהמשך גויס גם המתופף של להקת הסמית'ס לשעבר Mike Joyce.


8. בשנת 1991 החליף המתופף Simon Gilbert את מייק ג'ויס והפך לחבר קבוע בלהקה. בתקופה זו החלה Justine לפלרטט עם Damon Albarn מלהקת בלייר, זה הביא לפיטוריה מהלהקה באוקטובר 1991 והיא פנתה להקים את ההרכב "Elastica".


9. סילוקה של Justine מההרכב הביא עימו שינוי בסגנון המוזיקלי של הלהקה וגם שינוי בדינמיקת הכתיבה, כאשר החיבור בין ברט ברנרד בטלר החל להתגבש ככותבים העיקריים של הלהקה. ברט סיפר שאם Justine לא היתה מפוטרת הם כנראה לא היו משנים את הסגנון ומן הסתם גם לא מגיעים לשום מקום.

(Photo: Kevin Cummins)


10. בשנת 1992 הוחתמה הלהקה על חוזה להוצאת שני סינגלים על-ידי הלייבל העצמאי "Nude Records". לאחר שיחרורם של הסינגלים החלה הלהקה להיות מחוזרת על-ידי חברות התקליטים הגדולות, ביניהן "Island Records". כך יצא, שעוד לפני שחרורו של האלבום הראשון של הלהקה היא כבר הוכתרה "כדבר החם הבא" ואפילו קיבלו את עמוד השער בעיתון המלודי המייקר עם הכותרת המפרגנת: "Suede: The Best New Band in Britain".


11. בתקופה זו העדפתיו המיניות של ברט העסיקו הרבה את התקשורת בבריטניה. סגנון הלבוש האדרוגני כמו גם ההצהרה שלו כי הוא ביסקסואל שעדיין לא התנסה ביחסים הומוסקסואלים, העניקו ללהקה תשומת לב תקשורתית רבה. הבאזז התקשורתי רק לובה כאשר שוחרר אלבום הבגטקב "Suede" והתגלתה העטיפה השנויה במחלוקת בו לא היה ברור מינם של המופיעים בו.


12. אלבום הבכורה "Suede" אשר שוחרר במרץ 1993 העלה את קרנה של בריטניה והיווה קונטרה ראויה למהפיכת הגראנג' שהתחוללה מהעבר השני של האוקיינוס. לפני אואזיס ובוש ובטרם הפריצה של "בלייר" ו"רדיוהד", היו אלו סוויד ששמרו על הגחלת הבריטית בוערת, והיוו אלטרנטיבה לדומיננטיות האמריקאית בשוק המוזיקה. אלבום הבכורה של הלהקה הפך עד מהרה לאלבום הבכורה בעל המכירות המהירות ביותר בבריטניה מזה כעשור.


13. במהלך הקלטת אלבומה השני של הלהקה - "Dog Man Star" ששוחרר בשנת 1994, החלו להתגלע חילוקי דעות בין ברט לברנרד באטלר. מה שליבה את החיכוכים ביניהם היה בראיון שהעניק באטלר ובו ציין שאנדרסון מאוד איטי בכתיבה ושהוא לא מוזיקאי בנשמה. באטלר וברט לא נפגשו מאז באולפן, כאשר באטלר מקליט את קטעי הגיטרה בבקרים וברט מגיע בערבים להקליט את השירה. שיאו של החיכוך היה באולטימטום שהציב באטלר לפיטוריו של המפיק שלטענתו לא עשה עבודה טובה. אנדרסון ניצל את המומנטום והביא לסילוקו של באטלר מהלהקה.


14. העזיבה של באטלר עוררה מחשבות האם הלהקה תוכל להמשיך בכלל לאלבום שלישי בהיעדר אחד הכותבים המהותיים שלה. אבל בשנת 1996 הוכיח ברט כי הוא בהחלט מסוגל לכתוב גם בלי ברנרד באטלר ושחרר עם הלהקה את האלבום השלישי "Coming Up", אשר איתו פרצה הלהקה לתודעה כלל עולמית. זהו גם האלבום המצליח ביותר של הלהקה עד היום אשר מתוכו שוחררו חמישה סינגלים מצליחים.


15. ברט וחבריו ירכבו על גל ההצלחה של "Coming Up" ויישחררו עוד שני אלבומים לפני שיתפרקו בשנת 2003. לאחר התפרקותה של סווייד חבר אנדרסון באופן מפתיע, שוב, לברנרד בטלר. השניים הקימו בשנת 2004 את ההרכב "The Tears" ושחררו בשנת 2005 את האלבום "Here Come the Tears", שכלל את הסינגלים "Refugees" ו- "Lovers".


16. בשנת 2007 פצח אנדרסון בקריירת הסולו שלו עם האלבום המצויין שנקרא על שמו - Brett Anderson. האלבום כלל בין היתר את השיר "Colour of the Night", בו הוא הזכיר את העיר תל אביב כמקום עליו חולמת אהובתו. או במילותיו הוא עצמו: "My love she dreams of Tel Aviv". ברט הביע בכך את חיבתו ל"עיר ללא הפסקה" ולישראל.


17. כאן המקום לציין כי ברט הופיע בישראל יחד עם סוויד לא פחות מ- 6 פעמים, האחרונה בהם היתה בספטמבר 2019. בנוסף, הגיע ברט לארץ במסגרת קריירת הסולו שלו כשהוא מלווה במאט אוסמן, למופע מצוין שנערך בזאפה תל אביב.


18. עוד על הקשר הישראלי, בשנת 2008 שיתף אנדרסון פעולה עם אביב גפן במספר הופעות שהתקיימו בבריטניה ובישראל.


19. ואם גם זה לא מספיק כדי להבין עד כמה אנדרסון קשור לישראל, נציין שבשנת 2012 אנדרסון התארח באלבום של "Blackfield", אשר כידוע הינו פרוייקט של אביב גפן וסטיבן ווילסון, ובשנת 2019 הוא התארח במופע שערך אביב גפן באמפי בראשון לציון.


20. אנדרסון שחרר עד היום 9 אלבומי אולפן יחד עם סווייד, אלבום אחד עם ההרכב "The Tears", ועוד 4 אלבומי אולפן במסגרת קריירת הסולו שלו.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page