top of page

Gene Simmons - Metal Horns Trademark

פינה בקטנה...

והפעם... על כוכב הרוק שמנסה לרשום "סימן מסחרי" על "קרני השטן".... מעשה איוולות או טריק שיווקי ?

(Photo: Broadimage)

היום בשנת 2017 הגיש Gene Simmons מלהקת "Kiss" בקשה מוזרה למשרד סימני המסחר והפטנטים האמריקאי. הוא ביקש לרשום את סימן "קרני השטן" או "קרני המטאל" כסימן מסחרי השייך לו.

לטענתו של סימונס, הוא היה הראשון לעשות שימוש בסמל "קרני השטן" וזה אירע לראשונה ב- 14 לנובמבר 1974. בנסיבות אלה טען סימונס כי יש לקבוע שמדובר בסימן מסחרי השייך לו. בקשתו של סימונס התקבלה אצל מוזיקאים ומבקרים שונים בתדהמה.

ראשית, הסמל של סימונס כלל שימוש בשלוש אצבעות ולא שתיים (ראו בתמונה) כאשר גם האגודל מונפת יחד עם האצבע והזרת. סמל זה משמש בשפת הסימנים האמריקאיים כדי לומר "אני אוהב אותך".

שנית, השימוש בסמל זה נעשה על-ידי מוזיקאים ואחרים עוד זמן רב לפני שסימונס טוען שעשה בו שימוש לראשונה. כך לדוגמא, ג'ון לנון השתמש בסמל בעטיפת הסינגל "צוללת צהובה" ואפילו בעטיפת האלבום ששוחרר עוד בשנת 1968 (ראו תמונות בתגובות).


שלישית, השימוש בסימן הזה לא נעשה מטעמים מסחריים אלא בניסיון להלהיב ולשלהב את הקהל ולכן ספק אם ניתן בכלל לקבוע שמדובר "בסמל מסחרי" כהגדרתו בחוק.

רביעית, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהבקשה של סימונס הוגשה בשיהוי של למעלה מארבעים שנה במהלכם אנשית תרבות רבים עשו שימוש בסמל, כך שיש לפרש זאת כויתור של סימונס על הזכות.

חמישית , בסמל קרני השטן הרווח בין מטאליסטים ואוהדי רוק נעשה שימוש בשתי אצבעות בלבד. הפופולריות של סמל זה מיוחסת לזמר Ronnie James Dio אשר ניסה לכבוש את לב המעריצים של "בלאק סאבאת'" לאחר שהחליף את הזמר אוזי אוסבורן. דיו היה זקוק לסימן היכר משלו כדי לשלהב את הקהל. מי שראה הופעות מוקלטות של סאבאת' עם אוזי משנות ה 70 יודע להגיד שאוזי נהג להשתמש באופן קבוע בסימן ה- V באצבעות ידיו. רוני היה זקוק לסימן משלו אבל הוא לא יכול היה להיראות כמו קודמו ולכן הוא בחר בסימן בו סבתו האיטלקית נהגה להשתמש לסילוק "עין רעה" – סימן הקרניים הידוע היום כ"קרני המטאל". עד מהרה הפך סמל "קרני המטאל" לסימן ההיכר של דיו. הפופולריות של הסמל הלכה וגברה והוא הפך לסמל המזוהה עם מוזיקת המטאל והרוק.

(Photo: Chiaki Nozu)

בחודש מרץ 2021 הוסיף Geezer Butler - בסיסט להקת "בלאק סאבאת'" פרטים מעניינים באומרו כי נהג להשתמש בסמל עוד בשנת 1971. גיזר גם סיפק תמונה המוכיחה את דבריו. לטענתו למרות שנהג לעשות בה שימוש קודם לכן, הרי שדיו אימץ את הסימן והוא תמיד יהיה מזוהה איתו. גיזר ציין כי נהג לסמן כך לקהל בהופעות בעיקר לפני שהגיע קטע נגינה מהיר בשיר ודיו שאל אותו מה הסימן הזה שהוא עושה, אבל למרות זאת גיזר פירגן לדיו ואמר שהואיל והוא זה שאימץ אותו והתפרסם בו, הוא לא נואל שום קרדיט על העניין.

(Photo: Pinterest.com)


ואם נחזור רגע לסימונס, אז יתכן שאחת או יותר מהסיבות המנויות לעיל הביאו את ג'ין סימונס למשוך את בקשתו פחות משבועיים לאחר שהוגשה.

מעשה איוולות או טריק שיווקי ? תשפטו אתם...

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page