top of page

Lynyrd Skynyrd - Street Survivors

ב- 17 לאוקטובר 1977 שחררה "Lynyrd Skynyrd" את אלבום האולפן החמישי שלה "Street Survivors".



זה האלבום שהיה אמור להפוך את הלהקה הזאת לגדולה, אפילו יותר ממה שכבר היתה. שנה לפני צאת האלבום הלהקה מכניסה לשורותיה את הגיטריסט Steve Gaines, אשר גם השתתף בכתיבת חומרים ובשירה. היא מחדדת את הסאונד שלה, ממרקת את החומרים המוזיקליים ומצליחה להוציא תחת ידה את היצירה שאמורה לפרוץ את תקרת הזכוכית שריחפה מעליה.


אך באופן מאוד מצער ובעיתוי מצמרר, שלושה ימים בלבד לאחר הוצאת האלבום, ב- 20/10/1977, מתרסק המטוס שהחכירה הלהקה וגודע באחת את הקריירה המוזיקלית שלה בעודה בשיאה. הדבר קרה במהלך סיבוב ההופעות הגרנדיוזי אשר תוכנן לקידום האלבום, ליתר דיוק בסיום ההופעה החמישית בסיבוב, כשהמטוס ועליו חברי הלהקה בדרכו מ- "Greenville" בדרום קרולינה ל- "Baton Rouge" בלואיזינה.


הזמר Ronnie Van Zant, הגיטריסט המוביל Steve Gaines ואחותו זמרת הרקע Cassie Gaines נהרגים במקום, בעוד יתר חברי הלהקה סובלים מפציעות קשות. אפו של הקלידן Billy Powell כמעט נתלש מהפנים, הגיטריסט Gary Rossington שבר את רגלו במספר מקומות, הגיטריסט Allen Collins נפגע קשות בידו ושבר חוליה בצוואר, הבסיסט Leon Wilkeson שבר שש צלעות, אחת מהן חוררה לו את הריאה ובנוסף הוא חווה שברים בידיו וברגליו.


המתופף Artimus Pyle אשר סבל גם הוא מצלעות שבורות, הצליח לחלץ את עצמו מההריסות כדי להזעיק עזרה, אך משהגיע לחווה שהייתה בקרבת מקום הוא נורה על-ידי בעל החווה. בעל החווה שלבסוף הבין שטעה, הכניס את Artimus לביתו והזעיק עזרה. אחר כך ציין שהיו שמועות על אסירים שברחו מהכלא ונמצאים באיזור וכי הוא ניסה לירות יריית אזהרה לארטימוס מעל הראש. אגב, Artimus טען שאותו חוואי החטיא את יריית האזהרה ופגע בכתפו, אך הדבר לא הוכח.


התאונה נגרמה לאחר שלמטוס פשוט נגמר הדלק. מתברר שהטייסים לא חישבו את כמות הדלק הנדרשת להם כדי להגיע ליעד.


אך בכך לא נגמרות העובדות המטרידות של התאונה המחרידה. מסתבר שהנהלת להקת "Aerosmith" התעניינה בהחכרת אותו מטוס מסוג "Convair CV-240" עבור הלהקה, אך לאחר שנבדק על-ידם הוחלט שהוא אינו מתאים בשל מצב תחזוקתי ירוד. מה שחיזק את החלטת חברי הנהלת הלהקה שלא להחכיר את אותו מטוס היתה העובדה שהם ראו את הטייס וטייס המשנה מעבירים ביניהם בקבוק ג'ק דניאלס במהלך הבדיקה.


עובדה מטרידה נוספת הייתה שרק 48 שעות קודם לכן, במהלך טיסה של הלהקה עם אותו מטוס מההופעה שנערכה ב- "Lakeland" פלורידה אל "Greenville" בדרום קרולינה, חזו חלק מחברי הלהקה בניצוצות יוצאים מהמנוע הימני של המטוס.


חברי הלהקה סירבו להמשיך את סיבוב ההופעות עם אותו מטוס וזמרת הרקע Cassie Gaines אפילו אמרה שכבר מצאה לעצמה טיסה פרטית חלופית, אך הזמר Ronnie Van Zant לחץ על כולם לעלות לטיסה הגורלית, מתוך חשש לביטול הופעות. חברי הלהקה הניצולים ציינו מאוחר יותר שרוני נשמע אומר לקאסי גיינז לפני עלייתה למטוס: "If your time is up, your time is up".


באופן מצמרר, אחד מהשירים הגדולים מהאלבום "That Smell", כולל את המשפט: "The smell of death surrounds you!" השיר נכתב על-ידי הזמר Ronnie Van Zant והגיטריסט Allen Collins על הגיטריסט Gary Rossington ועל בעיות השתיה והסמים שלו. רוסינגטון רכש מכונית חדשה מסוג "Ford Torino", השתכר, התנגש בעץ ואחר כך בבית. התאונה גרמה לפציעה שעכבה את סיבוב ההופעות של הלהקה ומכאן השיר.


כמו-כן, בעטיפה המקורית של האלבום נראית הלהקה מוקפת באש, כאשר פניו של Steve Gaines מכוסות באופן חלקי על-ידי להבות. לאחר מותו של גיינס ולאור בקשתה של אשתו Teresa Gaines, החליטה חברת התקליטים MCA להחליף את עטיפת האלבום בתמונת הלהקה על רקע שחור. שנים לאחר מכן בהוצאות המחודשות של האלבום הוחזרה העטיפה המקורית.


עטיפת האלבום יחד עם השם "Street Survivors" יצרה תיאוריית קונספירציה לפיה כל מי שהאש לא נוגעת בו "ניצל" מההתרסקות, אך עיון מדוקדק בעטיפה מלמד שבעיקרון האש נוגעת בכל חברי הלהקה בצורה כזו או אחרת.


האלבום "Street Survivors" הפך לאלבום הנמכר ביותר של הלהקה והוא כולל שירים קלאסיים כמו "What's Your Name" המבוסס על מקרה אמיתי בו חברי הלהקה סולקו מבאר לאחר שהיו מעורבים בקטטה ו- "You Got That Right" שכתבו גיינס וואן זאנט, אשר גם חולקים את השירה, שניהם כאמור הלכו לעולמם בהתרסקות המטוס.


באופן מצער האלבום גם הפך לאחרון של הלהקה, עד לאלבומי האיחוד שני עשורים לאחר מכן, עם Johnny Van Zant שהחליף את אחיו רוני כזמר והגיטריסט המקורי Ed King.


סיפורו של האלבום ושל האסון זכה אפילו לגירסה הוליוודית בסרט שוחרר לאקרנים בשנת 2020 ונושא את שם האלבום. המתופף Artimus Pyle נתן עדות ישירה על מה שהתרחש באותו יום גורלי ומאפשר לנו לחוות מקרוב את הנסיבות שהביאו לאחד האסונות הגדולים בהיסטוריה של המוזיקה. צפו בטריילר כאן:


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page