top of page

Nirvana Played Smells Like Teen Spirit for the 1st Time

ב- 17 לאפריל 1991 עלתה Nirvana על במת אולם ה- "OK Hotel" שבסיאטל וושינגטון, ובהופעה מאולתרת לפני נסיעת הלהקה ללוס אנג'לס לשם הקלטת האלבום "Nevermind", שינתה את פני עולם הרוק לנצח.

(Photo: Ed Sirrs)


במהלך ההופעה ניגנה הלהקה את השיר "Smells Like Teen Spirit" בפעם הראשונה אי פעם מול קהל. הגרסה שנוגנה באותו ערב הייתה גולמית, בעיקר בשל העובדה ש- Kurt Cobain לא סיים עדיין את כתיבת המילים, אך גם בצורתו הבלתי מוגמרת ניתן היה כבר לשמוע את העוצמה האדירה של השיר, אשר בארבעה אקורדים בלבד הגדיר מחדש את את עולם המוזיקה והפך להימנון של דור שלם אשר מאוחר יותר יכונה דור ה- X.


באופן מדהים ההופעה הזאת הונצחה בוידאו כך שניתן גם היום לחזות בהיסטוריה בהתהוותה.


המתופף Dave Grohl התייחס לאותה הופעה באחד הראיונות עימו וציין כי בדרך כלל כשלהקה מנגנת שיר חדש בפעם הראשונה, הקהל עומד ומסתכל, אך במקרה הזה הוא פשוט השתולל. וכך במילותיו הוא עצמו:


"The first time we played Smells Like Teen Spirit, the place went bananas and that hadn't necessarily happened before, so I didn't know what it would mean. I just knew sonically, this is going to make people move. And it did."


את השיר כתב Kurt Cobain ברגע אחד של כעס, לאחר שחברתו Tobi Vail, מלהקת Bikini Kill זרקה אותו. כותרת השיר נבעה מכתובות גרפיטי שרוססו על ידי Kathleen Hanna - זמרת להקת Bikini Kill, על קיר דירתו של קוביין. הכוונה שלה היתה לציין את העובדה שקורט "סומן עכשיו" בניחוח הדאודורנט החביב על חברתו וייל Tobi Vail.


ארבעת האקורדים שקורט בחר לעטוף איתם את המילים של "Smells Like Teen Spirit" לא היו חדשניים, להיפך, אלו היו אקורדים לעוסים שנעשה בהם שימוש באינספור שירי רוק. קוביין צין שהוא ניסה לכתוב שיר שישמע כמו ה- "Pixies". גם במקצב ואופן הנגינה של הריף האלמותי ניסה קוביין להישמע כמו השיר "More Than A Feeling" של להקת "Boston", אשר בהתאם להודאתו הוא עצמו היו פשוט קלישאתיים. לשיר אפילו לא היה גשר. אבל השילוב של הפשטות, עם החיספוס והמלודיה הקליטה יצרו את ה"מפץ הגדול" אשר באותו לילה היסטורי שינה את פני המזיקה לנצח.


לאחר אותה הופעה היסטורית תעשה הלהקה את פעמיה ללוס אנג'לס בכדי להקליט את האלבום "Nevermind" אשר ישוחרר בספטמבר של אותה שנה מדהימה 1991. מילות השיר יעודכנו, הוא יקבל את העיבוד הדרוש ויהפוך לאחד מהשירים הגדולים והמשפיעים אי פעם.


כדי ללוות את השיר תצלם הלהקה קליפ שהרעיון שלו מבוסס על ילדי פאנק רוק שזורעים הרס בתיכון, סמל לכל מה שקוביין בז לו מאז ימי התיכון שלו באברדין. שידורים בלתי פוסקים של הקליפ ב- MTV והשמעות חוזרות ונשנות בתחנות הרדיו השונות ישגרו את נירוונה, צורחת ובועטת, היישר לראש מצעד הבילבורד 200 ואל לב המיינסטרים. השיר הזה הפך את הלהקה לאלמותית בין לילה, אבל יותר מכל הוא היווה את הטריגר למהפיכה הגדולה של דור ה- X.


למותר לצין ש- "Smells Like Teen Spirit" דורג במקום ה- 9 ברשימת "500 השירים הגדולים בכל הזמנים" של מגזין ה"רולינג סטון", והוא גם נכנס להיכל התהילה של הגראמי בשנת 2017.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page