top of page

Pearl Jam - Vitalogy

האלבום "Vitalogy" שהוא האלבום השלישי של "Pearl Jam" שוחרר ב-22 לנובמבר 1994.

זהו האלבום שבו נפרדו דרכנו (כי החלטנו ללכת עם Dave Abbruzzese) אז הנה כמה עובדות מעניינות עליו...


1. זהו האלבום האחרון שהוקלט עם המתופף Dave Abbruzzese, שהצטרף מיד לאחר יציאתו של האלבום "Ten" והיה שותף ליצירה ולהקלטות של "Vs". למרות שהוא לא היה אחד היוצרים של "Ten" הוא בהחלט התאים בצורה מושלמת לאלבום הזה והמשיך לתת ללהקה את הווייב שהיה לה באלבום.


2. האלבום הזה נחשב בעיני רבים כאלבום "הניסיוני" ביותר של הלהקה עד היום.


3. הוא היה האלבום השני הכי מהיר במכירות בהיסטוריה של הלהקה כשבמקום הראשון היה "Vs".


4. רוב האלבום נכתב ונוצר במהלך הסאונד צ'קס של סיבוב ההופעות ל- "Vs". ההקלטות התבצעו בהפסקות שבין הופעה להופעה.


5. במהלך ההקלטות של האלבום התנהל מאבק משפטי וציבורי בין הלהקה לחברת ההפקות Ticketmaster בעקבות מחירי הכרטיסים להופעות. זה גם היה הקטליזטור לפיטוריו של דייב.


6. במהלך ההקלטות, היחסים בין חברי הלהקה היו בשפל מאוד גדול. חוסר שיתוף פעולה, היחסים שהתדרדרו בין דייב ל- Jeff Ament ו- Eddie Vedder (היו מאוד קשוחים גם ככה) והעובדה שהמתווך ושומר השלום, Stone Gossard הפסיק לעשות את תפקידו כי נשבר לו שאדי מכתיב את הכיוון המוסיקלי והיצירתי (הוא אפילו מנגן בגיטרה באלבום). הפוליטיקה הייתה מאוד קשה ומאבקי כוחות התקיימו ברקע.

(Photo: Tony Mottram)


7. תוסיפו לכל זה את העדרותו של Mike McCready במהלך ההקלטות מאחר והיה צריך להיכנס למכון גמילה מאלכוהול וסמים.


8. מי ששילם את המחיר על מצב מערכות היחסים היה המתופף דייב. ממש לקראת סיום הקלטות האלבום חברי הלהקה החליטו לפטר את דייב מסיבה של חוסר התאמה. בראיונות שונים סיפרו חברי הלהקה שהפיטורים באו בעקבות הסלידה של אדי מאופיו והתנהגותו של דייב שאהב את חיי התהילה ושאף להגדיל את ההצלחה של הלהקה (הוא התנגד למאבק בטיקטמאסטר).


9. דעתנו האישית היא שדייב היה המתופף הכי מתאים לפרל ג'אם אחרי Dave Krusen שהקליט את "Ten". לאחר עזיבתו הלהקה לא נשמעה יותר כמו שהיא נשמעה בשני האלבומים הראשונים ועם כל הכבוד וההערכה העצומה שיש לנו ל- Matt Cameron הוא פחות מתאים לסגנון. אבל מי אנחנו שנשפוט, הלהקה החליטה לצאת לדרך אחרת.


10. המתופף הראשון והמקים של "Red Hot Chili Peppers" שהוא Jack Irons הובא להחליף את דייב בדיוק בשיר האחרון של האלבום "Hey Foxymophandlemama, That's Me".


11. ישנו גם שיר נוסף בו דייב אינו מנגן בתופים אלא טכנאי התופים של הלהקה Jimmy Shoaf שהחליף את דייב בשיר "Satan's Bed", בעקבות ניתוח להסרת שקדים שדייב היה צריך לעבור באותו הזמן.


12. חלק מהביקורות מהללות את הסגנון חסר מעצורים, החספוס, האקלקטיות והתעוזה שבאלבום הזה. ללא הפקות מיותרות או דגש על להיטים ומלודיות נגישות. אך חלק רואות בו להקה ללא כיוון או אמירה אלא אוסף של שירים או יותר נכון קפריזות, שלא עובדו עד הסוף למשהו שניתן להגשה.


13. הכתב Al Weisel מהרולינג סטון כתב על האלבום

“a wildly uneven and difficult record, sometimes maddening, sometimes ridiculous, often powerful”


14. רוב האלבום מדבר על הדיסוננס המפורסם שיש לאדי עם תעשיית המוסיקה וההצלחה, הלחץ שנוצר בעקבות ההצלחה וחוסר הפרטיות כתוצאה מהתהילה. שירים כמו:


15. השיר "Not for You" שמביע זעם על הבירוקרטיה של תעשיית המוסיקה שלוקחת צעירים מוכשרים ומוכרת את נשמתם לניצול סופי.


16. השיר "Pry, To" ..... "פרטיות" ...... "פרייסלס"....


17. השיר "Corduroy" שמדבר על יחסים של אדם אחד עם מיליוני אנשים...


18. השיר "Bugs", החרקים שנמצאים לאדי בכל מקום, תחליטו אתם למי הוא מתכוון...


19. בשיר "Immortality" הוא מתאר את הזכות להיות מפורסם כ: “As privileged as a whore”


20. ואנחנו לא רוצים לדבר על השיר הקריפי והמטריד "Stupidmop" שסוגר את האלבום.


21. גרסת התקליט של האלבום החזיקה במקום הראשון למכירות הגבוהות ביותר בשבוע הראשון עד לשנת 2014 שבו האלבום "Lazaretto" של Jack White גנב את ההובלה.


22. האלבום הזה העניק ללהקה את פרס הגראמי הראשון שלה ב-1996 Best Hard Rock Performance בזכות השיר "Spin the Black Circle".


23. השיר "Better Man" הוא השיר המצליח ביותר מהאלבום שכבש את מצעדי הרוק.


24. דיברנו על Ticketmaster...אז בסיבוב ההופעות לקידום האלבום החרימה הלהקה את החברה וסירבה להופיע בארועים/אולמות של החברה. חברי הלהקה הופתעו שאף להקה אחרת לא הצטרפה אליהן בהחרמה...(לא חבל היה לאבד את דייב בגלל זה?)


25. משמעות שמו של האלבום היא "חקר החיים". השם הראשוני של האלבום היה "Life" כשבצד האחורי של הסינגל הראשון "Spin the Black Circle" שיצא מהאלבום היה כתוב "From the Epic album Life".


26. העטיפה של האלבום מבוססת על ספר באותו השם אותו רכש אדי במכירת חצר שמכיל דיונים מיושנים על בריאות ורווחה.


אם בא לכם להקשיב לאלבום אקלקטי, קשה ו"דארק" ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!! "עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page