top of page
  • FaceOff - עימות חזיתי

Santana - Santana

אנחנו לא כותבים לכם הרבה על אלבומים שהמציאו ויצרו סגנון מוזיקלי חדש, אלבום הבכורה של "Santana" ששוחרר ב- 30 לאוגוסט 1969 הוא אחד מהם.



אנחנו מדברים על סגנון ה- "Latin Rock" אשר נולד היום בשנת 1969, עת "סנטנה" שחררה את אלבום הבכורה שלה.


מדובר בתת ז'אנר של הרוק אשר מורכב מערב רב של סגנונות, בעיקר רוק, בלוז, מוזיקה קובנית, מקצבים אפריקאיים וכן נגיעות של פולק, ג'אז ופסיכדליה.


אז כדי להבין מה הביא ליצירת הסגנון והאלבום, אנחנו צריכים לחזור לרובע הלטיני בסן פרנסיסקו בשנת 1966.


הגיטריסט Carlos Santana יליד מקסיקו, נענה להזמנה של הגיטריסט Tom Fraser אשר ביקש להקים להקת רוק חדשה. הם מצרפים אליהם את Marcus Malone בכלי הקשה, Rod Harper על התופים, Sergio "Gus" Rodriguez על הבס, ואת הקלידן והזמר Gregg Rolie, וכך נוצר ההרכב הראשון של הלהקה.


בראשית דרכה הלהקה נקראה "Santana Blues Band" אך בהמשך קוצר שמה ל- "Santana".


החל משנת 1967 הלהקה הופיעה במועדונים מקומיים, אך התקשתה להשיג חוזה הקלטות. באותה תקופה קרלוס סנטנה עובד כשוטף כלים במסעדות ואמרגן ההופעות Chet Helms אפילו ממליץ לו לשמור היטב על עבודתו שכן הוא לא רואה עתיד ללהקה.


המאבק להצלחה נותן את אותותיו, ועד שהלהקה מצליחה להשיג חוזה הקלטות עם חברת קולומביה בשנת 1969, נותרו מחברי ההרכב המקורי רק Carlos Santana, Gregg Rolie ו- Marcus Malone, אליהם הצטרפו David Brown על הבס, Michael Shrieve על התופים ו- Michael Carabello ו- José "Chepito" Areas שניהם על כלי הקשה.


חברי הלהקה נכנסים לאולפן ההקלטות בחודש מאי 1969. מרבית החומר המקורי שבאלבום נולד מג'אם סשנים, אילתורים של חברי הלהקה, וזו כנראה הסיבה שבגינה ארבעה מתוך תשעת הקטעים שנכללים באלבום הינם קטעים אינסטרומנטאליים.


חברי הלהקה לא היו מודעים לעובדה שהקסם הכל-כך ייחודי שהם יצרו מאותם ג'אם סשנים באולפן, יוליד הלכה למעשה סגנון מוזיקלי חדש.


התמזל מזלה של הלהקה ומנהלה Bill Graham התבקש לסייע בארגונו של פסטיבל Woodstock האייקוני.


גרהאם הסכים, אך בתנאי אחד, שלהקת סנטנה תצורף לרשימת האומנים שיופיעו בפסטיבל. התנאי הזה התברר כאחד המהלכים הגאוניים של גרהאם, אשר הביאו ללהקה פרסום בינלאומי רב והזניקו את נתוני המכירות של אלבומה הבכורה שלה נושא סיקורנו, אשר שוחרר בדיוק שבועיים לאחר אותה הופעה היסטורית.


סנטנה הופיעה בשעות אחר הצהריים של היום השני של פסטיבל Woodstock, ב- 16 לאוגוסט 1969. זו היתה אחת ההופעות הטובות בפסטיבל, בין היתר בזכות הביצוע המרשים, המאולתר והמלהיב של הקטע האינסטרומנטאלי "Soul Sacrifice".


בעקבות ההופעה המוצלחת בפסטיבל Woodstock, הפכה סנטנה לשיחת היום ואלבום הבכורה שלה, ששוחרר שבועיים לאחר מכן, הגיע למקום הרביעי במצעד הבילבורד 200. הלהיט "Evil Ways" שהוקלט במקור על-ידי Willie Bobo בשנת 1965, דורג בין עשרת השירים המושמעים ביותר בשנת 1969 בארצות הברית.


הסינגל הראשון ששוחרר מהאלבום היה "Jingo", עיבוד לקטע "Jin-Go-Lo-Ba" משנת 1960, של המתופף הניגרי Babatunde Olatunji, אשר גם קיבל קרדיט על הכתיבה. הקטע הזה ממחיש היטב את הסגנון הכל-כך ייחודי של הלהקה. המקצבים האפריקאיים שמייצרים המתופף Mike Shrieve, המלווה על-ידי שני נגני כלי ההקשה Carabello ו- Areas, משולבים עם הנגיעות הלטיניות הכל-כך חכמות מהגיטרה של סנטנה.


הביקורות היללו, הכותרות בישרו את בואו של סגנון חדש. מגזין הרולינג סטון כינה את האלבום "מאסטרפיס של טכניקה".


האלבום הזה זכה ובצדק להיכנס למקום ה- 150 ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page