top of page

Sepultura - Chaos A.D.

אלבום נוסף שחוגג היום יומהולדת ושוחרר ב- 19 לאוקטובר 1993 (לפי אתר הלהקה) הוא ".Chaos A.D" של להקת "Sepultura".


האלבום הזה הינו החמישי של הלהקה והוא מסמן שינוי בקו המוזיקלי שלה עם כניסה של מוטיבים ברזילאים ושל גרוב מטאל. את השינוי הזה ניתן לשמוע כבר בשיר הפתיחה "Refuse/Resist" אשר שם את הדגש על ריפים כבדים ופחות מהירים. השיר נפתח עם הקלטה של קצב פעימות הלב העובריות של בנו של Max Cavalera שעדיין לא נולד אז ועתיד להיקרא Zyon. כנראה שפעימות הלב הללו ניבאו במשהו את העתיד, כי Zyon נשאר עם הקצב והפך להיות מתופף.


השינוי בקו המוזיקלי מיוחס בין היתר לעובדה שזה האלבום הראשון של הלהקה בו כמעט כל השירים מנוגנים על-ידי הגיטרות כשהן מכוונות חצי טון נמוך יותר, מה שמשרה צליל כבד ו"דומי" יותר. דוגמא לכך ניתן למצוא בשיר "Nomad" שכולל ריפים איטיים וכבדים אשר תוארו על-ידי הגיטריסט Andreas Kisser כתשובה של ספולטורה לשיר "Sad but True" של "מטאליקה".


האלבום הזה כולל לא מעט שירים עם אמירה פוליטית ומחאתית, כמו "Refuse/Resist" שהזכרנו שרק הכותרת שלו נשמעת ממש כמו סיסמת מחאה בהפגנה ואשר הקליפ שלו מדבר בעד עצמו, "Slave New World" שמתייחס לצנזורה, וכמובן "Territory" שמתייחס לקונפליקט הישראלי-פלסטיני ושהקליפ שלו צולם בארץ.


נושאי הכתיבה באלבום כוללים גם התייחסות להרג המוני בשירים "Amen" שמספר על הרצח של חברי הכת של דויד כורש בטקסס, "Carandiru Massacre" שמתייחס להרג המוני של אסירים שהתפרעו בכלא בברזיל או "Kaiowas" שנכתב כמחווה לשבט אינדיאני מברזיל שביצע פעולת התאבדות המונית בתגובה לדרישת הממשלה להעבירם מאדמתם.


סיפור מעניין בקשר ל- "Kaiowas". זה הקטע האינסטרומנטאלי הראשון של הלהקה אשר מקס הגדיר אותו כשילוב של "Led Zeppelin" ו- "Sonic Youth". השיר הזה הוקלט בלייב בליווי כלים אקוסטיים בטירה "Chepstow", טירה עתיקה מימי הביניים הממוקמת בוויילס. בשיר הזה Max Cavalera ו- Andreas Kisser אחראים על תפקידי הגיטרה ו- Igor Cavalera ו- Paulo Jr. על כל כלי ההקשה. כשהלהקה הקליטה את השיר הזה היא היתה בטוחה שהיא לעולם לא תנגן אותו בהופעות בשל המורכבות לשחזר את התיפוף על הבמה. ואולם, הלהקה שינתה את דעתה אחרי שצפתה בקטע וידאו מהופעה של להקת "Neurosis" האמריקאית בה חברי הלהקה הניחו את הגיטרות והתחילו לנגן בתופים. הלהקה החליטה לתת לזה צ'אנס ואחרי חזרה אחת שנשמעה מצויין הם לא הפסיקו לנגן את השיר בהופעות.


מעניין לציין שבזמן הסשנים לאלבום הלהקה הקליטה מספר גרסאות כיסוי ללהקות כמו "New Model Army" להקת הפאנק-רוק האנגלית, "Titãs" ו- "Ratos de Porão" להקות הרוק ברזילאית ו- "Final Conflict" להקת הארדקור אמריקאית. איגור שהיה מעריץ של "New Model Army" שכנע את הלהקה להכניס את השיר "The Hunt" לאלבום ויתר השירים הופיעו כבי-סיידים או אלבומי אוסף.


אין ספק שמדובר באלבום שמהווה אבן דרך בהתפתחות המוזיקלית של הלהקה אשר ממשיכה לגבש בו את הצליל הייחודי שלה שמאפיין אותה מיתר להקות המטאל שפעלו באותה תקופה.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page