top of page

Sepultura - Roots

המלצת המערכת...


והפעם, "Roots", האלבום השישי של ההרכב הפסיכי "Sepultura" ששוחרר ב- 20 לפברואר 1996.


נתחיל בכך ש- Dave Grohl ציין שהאלבום הזה היה האלבום הכי עוצמתי שהוא שמע עד אותו זמן, האלבום שגרם לכל הדברים האחרים להישמע כמו "פלוץ של פרעוש".


תקשיבו, זו הגדרה כל-כך גאונית, שאנחנו חייבים להביא לכם את זה במקור: "The most powerful album I had ever heard. Made everything else sound like a flea fart"


גרוהל גם ציין שהאלבום הזה הציב את הרף לכל אלבומי האולפן של ה- "Foo Fighters" במשך עשר שנים.


האלבום הזה ממשיך את הקו של האלבום הקודם "Chaos A.D". אשר כלל שינוי בקו המוזיקלי של ספולטורה, עם כניסה של מוטיבים ברזילאים ושל גרוב מטאל.


אז האלבום הזה כשמו כן הוא. מסע חזרה לשורשים של להקה מנוסה ובוגרת ומבט רטרוספקטיבי של חברי ההרכב אל השורשים הברזילאים מהם הם הגיעו. הלהקה שהחלה לחקור את המורשת הברזילאית בקטעים כמו "Kaiowas" מהאלבום הקודם - "Chaos A.D", נכנסה באלבום הזה עמוק יותר למקצבים הברזילאיים ולכלי ההקשה ה"שבטיים" והלא שגרתיים.


בכדי להגיע לצליל הברזילאי השורשי נעזרת כאן הלהקה במוזיקאי הברזילאי Carlinhos Brown. המפגש הראשוני של חברי הלהקה איתו על הבמה היה בהופעה של ספולטורה ב- MTV ברזיל, בשנת 1995, שם ביצעה הלהקה את הקטע "Kaiowas", בליווי נגנים רבים, לרבות בראון.

(Photo: Mick Hutson)


הזמר והגיטריסט Max Cavalera ציין שמיד בסוף המופע הוא ידע שבראון הוא האיש שהלהקה צריכה לעבוד איתו באלבום הבא ושזה הכיוון המוזיקלי שספולטורה צריכה להמשיך ולחקור.


ואיזה שילוב של סאונד וסיגנון מדהימים יש לאלבום הזה. משהו אחר לגמרי שלא נשמע עד אותו זמן. תערובת אותנטית של מוסיקה כבדה עם אלמנטים חזקים של נו-מטאל, ת'ראש מטאל, דת-מטאל, משולבת במוזיקה שבטית ברזילאית ומוזיקה עממית ברזילאית, פשוט טירוף אחד גדול.


האלבום כולל 16 קטעים הנפרשים על- פני למעלה מ- 70 דקות, ביניהם שלושה קטעים אינסטרומנטליים.


מהאלבום שוחררו שלושה סינגלים. הראשון, שיר הפתיחה שהינו גם אחד מהשירים המוכרים של הלהקה "Roots Bloody Roots". מקס קבלרה ציין שהמילים מדברות על כך שצריך להתגאות בשורשים, במורשת, במקום שממנו באת. את המוזיקה הוא כתב כך שתשמע פשוטה ורפטטיבית ממש כמו "מנטרה", כשאת הריף ניתן על מיתר אחד. כותרת השיר מהווה הומאז' ל- "Sabbath Bloody Sabbath". מקס מעריץ גדול של Tony Iommi וכותב הריפים האהוב עליו. את הקליפ צילמה הלהקה בברזיל, ארץ המוצאה של חברי הלהקה.


הרצועה השניה "Attitude" היא הסינגל השני ששוחרר מהאלבום. מילות השיר נכתבו על ידי בנו החורג של מקס, דנה וולס, שגם העלה את הרעיון לקליפ שצולם לשיר. דנה נהרג בתאונת דרכים זמן קצר לאחר צאת האלבום, והטרגדיה הזאת היוותה את אחת הסיבות לכך שמקס יעזוב את ספולטורה ויקים את "Soulfly". מעניין לציין ש- "Soulfly" מבצעת גרסה אחרת של השיר שנקראת "The Song Remains Insane". עם השנים השיר הזה הפך לסוג של מחווה לדנה וולס.


הסינגל השלישי ששוחרר מהאלבום "Ratamahatta" הוא גם אחד השירים המוכרים והעוצמתיים של הלהקה. הקטע הזה ממחיש בצורה הטובה ביותר את שילוב המקצבים ה"שבטיים" והברזילאים עם המטאל. מילות השיר, כולן בפורטוגזית, מספרות על החיים בפבלות, שכונות העוני של ברזיל, ובמיוחד את סיפוריהם של פורעי חוק כמו Zé do Caixão ו- Lampião, מנהיג כנופייה מראשית המאה הקודמת, שנלכד, עונה וראשו הוצג לראווה למען יראו וייראו. בשיר מתארחים Carlinhos Brown הברזילאי והמתופף David Silveria שהיה אז חבר בלהקת "Korn".


השיר "Ambush" נכתב כטריביוט ל- Chico Mendes. פעיל איכות הסביבה שנלחם לשימור יערות הגשם באמזונס ודגל בזכויות האדם של איכרים והילידים הברזילאים. הוא נרצח על ידי חוואי ב- 22 בדצמבר 1988. שיר נוסף שמתייחס להרס הטבע ולהכחדה של בעלי חיים כתוצאה ישירה של אי שימור הסביבה הוא "Endangered Species".


הקטע "Dictatorshit" שמתפוצץ עלינו עם קרוסאובר פאנק מהיר ועצבני, מתייחס להפיכה הצבאית שהתחוללה בברזיל בתמיכת ארה"ב בשנת 1964.


הרצועה העצבנית והכועסת "Cut Throat" הוא שיר נקמה של הלהקה נגד "Epic Records" שהיתה חברת התקליטים של "ספולטורה" עד האלבום האחרון "Chaos A.D". השיר מסתיים בארבע מילים שראשי התיבות שלהן יוצרים את המילה Epic: "Enslavement, Pathetic, Ignorant, Corporations"


באלבום הזה מתארחים בין היתר, Jonathan Davis ,David Silveria, Mike Patton אשר גם כתב את מילות השיר "Lookaway" ועוד...


להקשבה לטירוף הנפלא הזה באחריות המאזין בלבד: Spotify, Apple Music.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page