top of page

The Byrds - Mr. Tambourine Man

פינה בקטנה...


והפעם, על השיר שהפך ללהיט אדיר שלא על-ידי כותבו ומבצעו המקורי ויצר, הלכה למעשה, ז'אנר חדש.


ב- 20 לינואר 1965 הקליטה "The Byrds" את הגרסה שלה לשיר "Mr. Tambourine Man" של Bob Dylan. זה היה במסגרת הקלטות האלבום הראשון של הלהקה הנושא את אותו השם, ששוחרר מאוחר יותר באותה שנה בחודש יוני 1965.


דילן שיחרר את השיר באלבומו החמישי "Bringing It All Back Home" שיצא לאור ב- 22 למרץ 1965, כלומר חודשיים אחרי ש- "The Byrds" הקליטו אותו. איך זה קרה אתם שואלים ?


מנהלה של הבירדז, Jim Dickson, הביא לאולפן גרסת דמו של השיר אותו הקליט Bob Dylan במהלך הסשנים לאלבומו הרביעי "Another Side of Bob Dylan" משנת 1964. "The Byrds" ביססו את הגרסה שלהם על גרסת הדמו שלא נכנסה לאלבומו הרביעי של דילן, וכך יצא שהשיר הוקלט על-ידם לפני שהשיר שוחרר על-ידי דילן עצמו.


חברי הלהקה סירבו בהתחלה להקליט את השיר, שכן חשבו שאין לו פוטנציאל להצליח. לבסוף, השיר הוקלט לאחר השמטת חלק מהמילים שכתב דילן ועם תוספת של גיטרת 12 המיתרים האייקונית של Roger McGuinn, כשהסינגל עצמו יוצא לאור ב- 12 לאפריל 1965.


מעניין לציין שהלהקה עצמה לא ניגנה בשיר, למעט Jim McGuinn ששר וניגן בגיטרה ו- Gene Clark ו- David Crosby שעשו קולות רקע. הסיבה לכך היתה שהלהקה הייתה אז רק בתחילת דרכה, ומנהליה סברו שהם לא מספיק טובים עדיין כדי לבצע את ההקלטה, ולכן והזמינה נגני אולפן מקצועיים שיבצעו את המלאכה.


הסינגל הראשון מהאלבום הראשון של הלהקה הפך ללהיט היסטרי שינה את פני הרוק לנצח ויצר ז'אנר מוזיקלי חדש הפולק-רוק. השיר הזה גם היווה את התגובה האמריקאית הראויה הראשונה לשליטה הבלתי מעורערת של הלהקות הבריטיות בעולם המוזיקה באותה עת.


נתון מדהים נוסף בקשר לשיר הזה, הוא שמדובר באחד השירים היחידים שנכנס פעמיים לרשימת 500 השירים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון, פעם אחת בביצוע של "The Byrds" ובפעם השניה בביצוע של Bob Dylan. במקרה הזה "The Byrds" התעלו על דילן כשהגיעו למקום ה- 79 ברשימה, לעומת מקום 107 של דילן.


להאזנה לשיר: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page