top of page

Bob Dylan

הוא נחשב לאחד מגדולי הכותבים במוזיקה המודרנית.

הוא כנראה הסינגר־סונגרייטר הראשון בהסטוריה, ולמרות ששורשיו נטועים חזק במוזיקת הפולק הוא השפיע על דורות רבים של מוזיקאים ממגוון רחב של ז'אנרים.


איננו מתיימרים לכסות כאן כ- 60 שנות קריירה מפוארת של בוב דילן, אך ננסה להתמקד בנקודות ציון חשובות בחייו של אחד מהמוזיקאים המשפיעים בדורנו, עם 50 עובדות מעניינות:


(Photo: Alvan Meyerowitz)


1. הוא נולד למשפחת מהגרים יהודית במינסוטה, ב- 24 למאי 1941.


2. השם שניתן לו בלידה הוא רוברט אלן צימרמן אך שמו העברי הוא שבתאי זיסל בן אברהם ורחל רבקה צימרמן.


3. בילדותו הוא נהג להאזין הרבה לרדיו, בעיקר לתחנות בלוז וקאנטרי מניו אורלינס ובהמשך גם לתחנות רוק אנד רול.


4. את להקתו הראשונה הוא הקים כשהיה בתיכון, היא נקראה "The Golden Chords". דילן וחבריו ללהקה נגנו בעיקר גרסאות כיסוי לשירי ריצ'רד הקטן ואלביס פרסלי.


5. בשנת 1959 הוא החל ללמוד באוניברסיטת מיניאפוליס, אז החל גם לנגן עם נגני פולק מקומיים ולהשתמש בשם הבמה "בוב דילן".


6. למרות שהדעה הרווחת היתה שדילן בחר את שם הבמה כהשראה מהמשורר הוולשי האהוב עליו דילן תומאס, דילן הכחיש זאת.


7. בשנת 1961 עזב את הלימודים ועבר לניו יורק לחפש את מזלו במוזיקה, מתוך תקווה להיפגש גם עם אלילו Woody Guthrie.


8. הוא ניגן בפאבים ובבתי קפה קטנים בגריניץ' ווילג', עד שכתב הניו יורק טיימס שנכח באחת מהופעותיו כתב עליו בשנת 1961 כי הוא אמן שמתפוצץ מכישרון. חודש בלבד לאחר מכן הוא כבר הוחתם לחברת התקליטים קולומביה.


9. אלבומו הראשון "Bob Dylan" שוחרר בשנת 1962 והוא כלל תערובת של קאברים לשירי פולק, בלוז וגוספל ישנים, עם מעט חומר מקורי.


10. בשנת 1963 הוא משחרר את אלבומו השני "The Freewheelin' Bob Dylan". האלבום כולל שירים אייקונים כמו "A Hard Rain's Gonna Fall" ו- "Blowin' in the Wind" אשר הפך להמנון של התנועה לזכויות האזרח ותנועות אנטי מלחמתיות.


11. באותה תקופה דילן הופך גם לפעיל משמעותי בתנועה לזכויות האזרח. הוא מופיע בכנסים של התנועה ובין היתר בכנס המפורסם בוושינגטון בו מרטין לותר קינג נואם את נאום "יש לי חלום" ההיסטורי.


12. בשנת 1964 משחרר דילן את האלבום "The Times They Are A-Changin". באלבום מציג דילן השקפות פוליטיות וכותב על נושאים כמו רצח של פעיל זכויות האזרח מדגר אוורס, התפוררות קהילות הכורים והחוואים המסורתיות ורצח של משרתת בידי אדונה.


13. בעת ביקורם של הביטלס בארה"ב באוגוסט 1964, דילן נפגש עם ארבעת המופלאים שהעריצו אותו. באותו מפגש דילן חושף את חברי "הביטלס", לראשונה, למריחואנה.


14. בשנת 1965 משחרר דילן את האלבום "Bringing It All Back Home" הכולל את השירים "Subterranean Homesick Blues" ו- "Maggie's Farm". באלבום זה עושה דילן שימוש לראשונה בגיטרה חשמלית. האלבום הושפע רבות מהביטלס שהושפעו מדילן בעצמם.


15. בהמשך אותה שנה מתייצב דילן בפסטיבל הפולק "Newport Folk Festival". זו לא היתה ההופעה הראשונה שלו שם, אך זו היתה ההופעה הראשונה החשמלית של דילן שלווה בין היתר בגיטריסט Mike Bloomfield ובקלידן Al Kooper. הקהל לא אהב את הסט החשמלי של דילן וקרא קריאות בוז לעברו.


16. עוד בשנת 1965, דילן משחרר את האלבום "Highway 61 Revisited" הכולל את השיר "Like a Rolling Stone" אחד מהשירים הכי משפיעים במוזיקה המודרנית. מעניין לציין שבכמעט ששים שנות קריירה דילן לא הצליח מעולם להצעיד שיר אל המקום הראשון, וגם השיר האייקוני הזה הגיע רק אל המקום השני.


17. לאחר צאת האלבום חיפש דילן להקה להופעות. הוא התחבר עם להקת "The Hawks" אשר בהמשך שינתה את שמה ל- "The Band". דילן יצא איתם לסיבוב הופעות חשמלי, אך הקהל הזועם שציפה לדילן הפולקי-אקוסטי גירש אותם מהבמות בשריקות בוז.


18. בשנת 1966 חזר דילן לאולפן לעבוד על האלבום הכפול "Blonde On Blonde".יחד עם חברי "הלהקה". האלבום שיצא ביוני 1966 נחשב לאלבום קלאסי הנכלל ברשימות רבות כאחד מהתקליטים הגדולים בכל הזמנים.


19. ביולי 1966 עבר דילן תאונת אופנוע חמורה, אשר השפיעה עליו וגרמה לו להיעלם מעיני הציבור.


20. באותה תקופה הוא עובר יחד עם חברי "The Band" להתגורר בבית גדול וורוד שכונה "Big Pink", שם הם החלו להקליט יחד עשרות דמואים שחלקם שוחררו כמעט עשור לאחר מכן באלבום שנקרא "The Basement Tapes".


21. בשנת 1967 משחרר דילן את האלבום "John Wesley Harding" הכולל את השיר "All Along the Watchtower". השיר יקבל גירסת כיסוי בלתי נשכחת של Jimi Hendrix.


22. בשנת 1969 יצא האלבום "Nashville Skyline" בסגנון קאנטרי, בו דילן ביצע גם דואט עם הזמר ג'וני קאש. הלהיט "Lay Lady Lay" מתוכו חשף את דילן למעגל נוסף של מעריצים חדשים מז'אנר הקאנטרי.


23. בשנת 1970 משחרר דילן את האלבום "Self Portrait". הדיוקן העצמי שמופיע בעטיפת האלבום צויר על-ידו.


24. באותה שנה הוא משתף פעולה עם George Harrison בכתיבת שני שירים לאלבום המופת המשולש של האריסון "All Things Must Pass".


25. בשנת 1971 דילן משחרר את ספרו הראשון "Tarantula". בהמשך ישחרר דילן ספרים נוספים ובהם שני ספרי ילדים.


26. דילן גם שחרר החל משנת 1994 שמונה ספרים הכוללים ציורים ורישומים מעשי ידיו.


27. באוגוסט 1971 הופיע דילן בהפתעה במופע הצדקה "הקונצרט למען בנגלדש" שאורגן על ידי George Harrison. המופע הוקלט על ידי Phil Spector ויצא על גבי אלבום משולש בשם "המופע למען בנגלדש". דילן ביצע חמישה שירים מתוכו, בליווי George Harrison, Ringo Starr ו- Leon Russell.


28. בשנת 1973 דילן משתתף כשחקן משנה בסרט "Pat Garrett and Billy the Kid". הוא גם כותב לפסקול הסרט את השיר "Knockin’ On Heavens Door".


29. בשנת 1974 חוזר דילן לשתף פעולה עם "The Band". הוא משחרר את האלבום "Planet Waves" שכולל שתי גרסאות לשיר "Forever Young" אשר נחשב לקלאסיקה.


30. בהמשך הוא יוצא איתם לסיבוב הופעות שתועד באלבום הכפול "Before the Flood".


31. לאחר סיבוב ההופעות, התפרסם בתקשורת כי דילן ואשתו נפרדו. דילן מילא מחברת אדומה קטנה בשירים על בעיות הנישואים שלו, שהפכה לאלבום "Blood on the Tracks" ששוחרר בשנת 1975.


32. בשנת 1976 משחרר דילן את האלבום "Desire" הכולל בין היתר את השיר "Sara" אשר נכתב על אשתו הראשונה ואם לארבעה מילדיו Sara Lownds. האלבום נפתח עם יצירת המופת "Hurricane" שנכתבה על המתאגרף רובין קרטר שכונה בשם הוריקן והואשם ברצח משולש בניו ג'רזי. דילן ביקר את קרטר בבית הסוהר והשתכנע כי הטענות נגדו שקריות, וכתב את השיר כדי להציג את חפותו לעולם.


33. בשנת 1978 הוציא דילן את האלבום "Street Legal" אשר כלל מוזיקה בהשראת פופ מהתקופה.


34. בשנת 1979 הכריז דילן שהוא נולד מחדש כנוצרי. באותה שנה הוא משחרר את האלבום המושפע מגוספל נוצרי "Slow Train Coming". מי שמנגן איתו באלבום הוא לא אחר מאשר Mark Knopfler.


35. הסיפור של החיבור בין דילן ל- Knopfler מתחיל כשדילן שמע את השיר "סולטנס אוף סווינג" של "דייר סטרייטס". במרץ 1979 הוא מגיע להופעה האחרונה שלהם במועדון הרוקסי שבלוס אנג'לס. דילן ניגש לאחר ההופעה ל- Knopfler ומציע לו לנגן באלבום הבא שלו. Knopfler מיד מסכים וממליץ לדילן על המתופף של "דייר סטרייטס" Pick Withers ושניהם מנגנים באלבום הנ"ל.


36. בשנת 1982 חזר דילן ליהדות והחל ללמוד במרכז של חסידי חב"ד בברוקלין. דילן אפילו ביקר אצל האדמו"ר מחב"ד הרב מנחם מנדל שניאורסון, כאשר באלבום משנת 1983 "Infidels" יוצא דילן בגלוי בעד ישראל בשיר Neighborhood" Bully". בעטיפה הפנימית של האלבום הוא נראה מצולם בהר הזיתים.


37. באותה שנה הוא חוגג לבנו הבכור Jesse בר מצוה בכותל המערבי.

(Photo: AP)


38. בשנת 1987 מופיע דילן בישראל לראשונה. הוא יחזור להופיע כאן בשנים 1993 ו- 2011.


39. בשנת 1988 הוא נכנס להיכל התהילה של הרוקנרול. Bruce Springsteen היה זה שנשא את הנאום המקדים בטקס הכניסה שלו להיכל היוקרתי.


40. באותה שנה הוא כתב ושר יחד עם בונו את השיר "Love Rescue Me" שהופיע באלבום "Rattle and Hum" של להקת U2.


41. באותה שנה הוא הקים יחד עם George Harrison, Jeff Lynne, Roy Orbison, Tom Petty את הסופרגרופ "Traveling Wilburys".


42. בשנת 1992 דילן ציין 30 שנה לאלבום הבכורה שלו בהופעה גרנדיוזית שכללה רשימה ארוכה של אומנים אורחים כמו Neil Young, Eric Clapton, George Harrison, Tom Petty, "The Band", Eddie Vedder, Sheryl Crow.


43. תאמינו או לא אבל למרות כמות החומר האדירה שדילן שיחרר, הוא לא זכה בגראמי על האלבום הטוב ביותר עד שנת 1997 עם האלבום "Time Out Of Mind". זה רק אחד מתוך 11 פרסי גראמי בהם זכה דילן במהלך הקריירה שלו.


44. בשנת 2000 זכה דילן באוסקר על השיר "Things Have Changed" מתוך הסרט "Wonder Boys".


45. בשנת 2008 הפך דילן למוזיקאי הראשון בעולם שזכה בפרס פוליצר.


46. בשנת 2009 משחרר דילן את אלבום האולפן ה- 33 שלו - "Together Through Life". האלבום מזנק הישר למקום הראשון בבילבורד 200 והופך את דילן שהיה אז בן 68 לאמן המבוגר ביותר שהגיע למקום הראשון בדירוג זה.


47. בשנת 2012 העניק הנשיא ברק אובמה לדילן את מדליית החירות הנשיאותית. זה העיטור האזרחי הגבוה ביותר בארצות הברית.

(Photo: AP)


48. בשנת 2016 הוא הפך גם למוזיקאי הראשון שזכה בפרס נובל לספרות.


49. במהלך הקריירה המפוארת שלו שחרר דילן כאמן סולו 39 אלבומי אולפן, 26 מיני אלבומים, ו- 12 אלבומי הופעה.


50. במשך כמעט 60 שנות פעילות כתב דילן יותר מ- 1000 שירים.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page