top of page

אפרים שמיר

הוא מוכר בין היתר מהלהקות "כוורת" ו- "חמסין", אבל יש לו גם קריירת סולו מעניינת ולא מעט שיתופי פעולה. היום נספר לכם על אפרים שמיר - זמר, גיטריסט ומלחין מהמוכשרים שידע הרוק הישראלי:

(צילום: גילי יערי/ פלאש 90)


1. הוא נולד ב- 9 לדצמבר 1951 בסיביר שבברית המועצות, בשם יפים "פימה" שמוּקלר.


2. בגיל 7 עבר עם כל משפחתו לפולין ועשר שנים לאחר מכן עלה עם משפחתו לישראל, אז גם עברת את שמו לאפרים שמיר.


3. עם גיוסו לצבא הוא התקבל ללהקת הנח"ל במהלך האודישן ביצע את השיר "שיעור מולדת" אותו הלחין עוד כשהיה בפולין.


4. שירתו איתו באותו מחזור בלהקת הנח"ל דני סנדרסון, גידי גוב, אלון אולארצ'יק ומאיר פניגשטיין שיקימו איתו במהשך את להקת "כוורת", אך גם מירי אלוני, ירדנה ארזי, לאה לופטין ועוד.


5. בין התוכניות להן היה שותף במהלך שירותו הצבאי היתה "בהיאחזות הנח"ל בסיני" משנת 1970 ו- "הפלנ"חניק" משנת 1971 בה היה הסולם הראשי.

(בתכנית "פלנחניק" להקת הנח"ל)


6. במקביל לשירותו הצבאי הוא הקים יחד עם אלון אולארצ'יק את הצמד "נו אז מה?" הם אפילו הקליטו שני שירים שיצאו בתקליטון.


7. לפני שחרורו הספיק שמיר גם לבצע שירים מחוץ מחוץ ללהקה הצבאית, ביניהם "מיקה" ו- "לעוף איתך" שהיה חלק מפסקול הסרט "כץ וקרסו" משנת 1971.


8. עוד בשנת 1971, שמיר הלחין את השיר "במדינת התפוז" שהופיע באלבום "סבתא רבקה" של רבקה זוהר.


9. לאחר שחרורו מצה"ל הצטרף שמיר ללהקת "השניצלים" בה היה חבר דני סנדרסון. הוא השתתף בהקלטת "אופרת פוגי", שהייתה הבסיס עליו לאלבום הבכורה של להקת "כוורת".


10. את להקת כוורת הוא הקים בשנת 1973 יחד עם חבריו לנח"ל דני סנדרסון, גידי גוב, אלון אולארצ'יק ומאיר פניגשטיין ועם יוני רכטר ויצחק קלפטר.

(צילום: מונטי אברהמסון)


11. שמיר שהיה חבר בלהקה עד פירוקה שלוש שנים מאוחר יותר, ניגן בגיטרה, שר והיה לכתיבת כמה מהמפורסמים בשיריה, ביניהם "לא ידענו מה לעשות", "העולם שמח", "ככה היא באמצע" וכמובן "שיעור מולדת".


12. במקביל לחברותו בלהקת "כוורת" השתתף שמיר בשנת 1973 בפסטיבל הזמר והפזמון, שם שר את השיר "ליל חניה", יחד עם ירדנה ארזי וחנן יובל ושלישיית אף אוזן גרון.


13. בשנת 1975 שר בתוכנית הרדיו "פגישות מוזיקליות" את "ימים לבנים" ובאותה שנה השתתף במופע גלי צה"ל "הכל זורם" יחד עם להקת "ארבע-עשרה אוקטבות".


14. בשנת 1975 התחתן הזמרת אַסְתָּר שמיר והפיק את שיריה הראשונים, ביניהם "עברתי רק כדי לראות" אותו גם הלחין.


15. לאחר פירוקה של להקת "כוורת" היו שמיר ואשתו חלק מהמופע "אנשים אוהבים לשיר" של אריק איינשטיין. במסגרת המופע שרו בני הזוג שמיר גם את שיריהם, ובין היתר את: "ערב של יום בהיר", "נכון את יפה" ו- "שיעור מולדת".


16. בשנת 1977 השתתפו בני הזוג שמיר בהקלטות האלבומים "לימונדה" של דורי בן זאב ו- "יחס חם" של דני ליטני.


17. בשלהי שנת 1977 הוציאו אפרים ואַסְתָּר שמיר את אלבום הבכורה המשותף שלהם בשם "אפרים ואסתר שמיר". שמיר הלחין ועיבד את כל שירי האלבום, פרט לשיר "בוא ונשחק במחבואים" אותו הלחינה אַסְתָּר.


18. את השיר "נכון את יפה" מאותו אלבום כתב שמיר על אהבתו לירדנה ארזי ששירתה איתו בלהקת הנח"ל. ירדנה לא נענתה לחיזוריו של שמיר אשר כתב את השיר מתוך תסכולו, בו הוא שר בין היתר את המילים : "לא תדעי אהבה אמיתית לעולם". ארזי כעסה על כך וטענה שהשיר היווה מעין קללה עבורה, אך השנים הצליחו להשלים שנים לאחר מכן.


19. בשנת 1978 עיבד לאשתו את שני השירים "מסיבות יום שישי" ו- "התשמע ערפל" והשניים הקליטו חידוש לשיר "מחבואים" שכתבה נעמי שמר, אך זמן קצר לאחר מכן נישואיהם התפרקו.


20. בשנת 1979 השתתף בתפקיד קטן בסרט "שלאגר" של אסי דיין. זה לא היה הסרט המפורסם היחיד בו השתתף, חלקכם בוודאי זוכרים אותו כמוכר הגיטרות בסרט "מישהו לרוץ איתו".


21. בשנת 1980 הקים שמיר את להקת "חמסין", יחד עם הבסיסט אוהד אינגר והמתופף אלון הלל. מי שהפיק את אלבומם היה לא אחר מאשר לואי להב שעבד בין היתר עם Bruce Springsteen. שמיר הלחין את רוב שירי האלבום.


22. האלבום בסגנון רוק-פאנק נחל כישלון מסחרי והלהקה התפרקה, אז עזב שמיר את הארץ לארה"ב.


23. בשנת 1981 חזר שמיר לארץ והשתתף בפסטיגל הראשון בביצוע השיר "ילקוט כבד" אותו הלחין וביצע יחד עם אסתר שמיר וקובי רכט.


24. שמיר נותר בקשר עם גרושתו ואף הלחין לה את השיר שכתבה "גבר ללילה אחד", הלקוח מאלבומה הראשון "במקום הכי נמוך בתל אביב" שיצא בשנת 1982.


25. עוד בשנת 1982, שמיר השתתף בתוכנית הרדיו "ארץ שמש". הוא הלחין לתוכנית את השירים "הידעת את הדרך" (אותו עם שם טוב לוי) וכן שר את השירים "כל יומי" עם מזי כהן, "הנך יפה רעייתי" עם שם טוב לוי, ו- "נמה יפו" עם כל משתתפי התוכנית.


26. בשנת 1983 הוציא שמיר את אלבומו הסולו הראשון שלו "רוקד לקול הבנות". שיר הנושא מתוכו שהפך לאחד מלהיטיו הגדולים נקרא במקור "רוקד לכל הבנות" (ויש אומרים אפילו "עומד לכל הבנות"), אך גרסה זו נפסלה לשידור ואילצה אותו לתקן את שם השיר.


27. בשנת 1984 היה שמיר חלק מהאיחוד הראשון של להקת "כוורת" אותו הוא אף יזם.


28. במקביל השתתף שמיר באלבומים של חבריו ללהקהף: "אולארצ'יק" של אלון אולארצ'יק, "בגובה העיניים" של יוני רכטר ו- "חכם על קטנים" ו- "חף מפשע" של דני סנדרסון.


29. בשנת 1989 הקים יחד עם דני צוקרמן, אורי מיילס וגדי סרי את להקת "גוליבר" שבעיקר ביצעה משיריו.


30. בשנת 1990 הצטרף לאיחוד השני של "כוורת". באותה שנה הוא גם נטל חלק באלבום "קופץ לשנייה" של דני סנדרסון ובאלבום "חניה פרטית" של דורי בן זאב.


31. בשנת 1992 יצא אלבומו השני "סוף סוף גשם" שת חלק משיריו עיבד גידי גוב. האלבום כלל גם לחנים של ארקדי דוכין, אלון אולארצ'יק, עובד אפרת ולאה שבת, מעבר לאלו של שמיר עצמו.


32. בשנת 1994 הוא הפיק את השירה באלבום "החיים שלך בלאפה" של להקת "טיפקס".


33. באותה שנה הוא גם השתתף בקלטת הילדים "והילד הזה הוא אני" ובאלבום "סימנים" של גלי עטרי.


34. בשנת 1995 הוציא שמיר את אלבום ההופעה "ערב של יום בהיר" שכלל את מיטב להיטיו.


35. בשנת 1997 הפיק ועיבד את אלבומה של להקת "נימרוד והבודדים", "רשימת שיקלר".


36. בשנת 1998 הצטרף לאיחוד נוסף של "כוורת", שהפעם תועד על גבי אלבום משולש בשם "כוורת בפארק".


37. בשנים 2001-2000 שר בסדרת הילדים ״הנימנומים״.


38. בשנת 2002 היה חלק מהמופע המצליח "דני, גידי וחברים". בו השתתפו דני סנדרסון, גידי גוב, אלון אולארצ'יק, ומזי כהן.


39. בשנת 2004 הוא העלה יחד עם אלון אולארצ'יק ויצחק קלפטר את המופע "נפגשנו". במופע זה שילבו השלושה שירים מתוך קריירות הסולו שלהם, לצד שירים מתקופת "כוורת". המופע גם יצא מאוחר יותר באלבום משנת 2009.


40. בשנת 2003 הוציא שמיר את אלבומו הרביעי "ים הבטון". שמיר כתב, הלחין ועיבד את כל שירי האלבום.


41. בשנת 2011 יצא אלבום הסולו החמישי של שמיר, "אפרים שמיר וגנבי הזמן". האלבום כלל עיבודים חדשים לשיריו.


42. בשנת 2013 היה שמיר חלק מאיחוד נוסף של "כוורת" אשר כלל חמש הופעות, שתיים מהן בפארק הירקון.


43. בשנת 2014 איחד שמיר את להקת "חמסין" להופעה אחת את אלון הלל ואת יוסי פיין שהחליף את אוהד אונגר מההרכב המקורי.



אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page