top of page

תיסלם - רדיו חזק

ב- 16 בינואר 1981 נפל דבר בעולם המוזיקה הישראלית עם צאת אלבום הבכורה של להקת "תיסלם" - "רדיו חזק".


זה אלבום פורץ דרך ששם את הרוק על מפת המוזיקה הישראלית והשפיע על להקות והרכבי רוק צעירים שעד אותה עת לא חלמו להקליט ולהוציא אלבומי רוק בארץ. זה קצת מצחיק להשתמש בצמד המילים "רוק כבד" בהקשר לאלבום הזה, אבל אפקט הדיסטורשן שבו נעשה שימוש בחלק משירי האלבום היה "נטע זר" ברפרטואר המוזיקלי בישראל של אותן שנים. הוא היה הדבר הישראלי הקרוב ביותר לרוק כבד ששמענו כאן. זו הייתה גם אחת הסיבות להתאהבות שלנו ממבט ראשון בלהקה ובחבריה.


להקת "תיסלם" הוקמה בשנת 1979 בעקבות חיבור של שני חברים ששירתו בגלי צה"ל: הגיטריסט יזהר אשדות, שהיה עורך מוזיקלי בתחנה, והקלידן יאיר ניצני, שהיה טכנאי שידור. השניים, שחלקו את אהבתם העזה למוזיקה ובמיוחד לרוקנרול, ניגנו וכתבו שירים ובשלב מסוים צירפו אליהם את הזמר דני בסן, שהיה חלק מצוות הווי ובידור בחיל האוויר. עוד במהלך שירותם הקליטו השלושה, באולפני גלי צה"ל וללא ידיעת מפקד התחנה, את השיר "תנו לי רוקנרול", מעין שיר מחאה שנועד לזעוק את זעקת שוחרי מוזיקת הרוק, אשר למורת רוחם לא קיבלה מספיק ביטוי בארץ.


בשנת 1980, בעוד חברי הלהקה בני 22 בלבד, הקליטו השלושה קלטות דמו בשפה האנגלית לשירים שבהמשך יהפכו לחלק מאלבום הבכורה של הלהקה. במהלך ההקלטות צורף להרכב יושי שדה, גיטריסט וזמר שהיה טכנאי הקלטות באולפן "טריטון". הארבעה העניקו ללהקה את השם "תיסלם", כשמה של חברת ההפקות של אשדות וניצני.


שירי האלבום נכתבו על ידי חברי הלהקה בסיועו של דורי בן זאב. הם כללו להיטי רוק ישראליים בלתי נשכחים כמו: שיר הנושא והלהיט "רדיו חזק"; השיר "כלניות", שכתב יושי שדה באנגלית עוד לפני היכרותו עם חברי הלהקה; "תפסיק לכוון אליי", "מעשנים ביחד" (גרסת כיסוי לשיר שבוצע והוקלט לראשונה בשנת 1973 על ידי "Brownsville Station" וזכה כאן לתרגום של קובי מיידן); וכמובן "לראות אותה היום", שזכה בתואר שיר השנה ומרגש אותנו היום בדיוק כמו לפני 40 שנה, במיוחד בגרסת ההופעה המדהימה שלו.


לצורך הקלטת האלבום גויסו המתופף אלון הלל והבסיסט אוהד אינגר וכן נגנים אורחים נוספים כמו: בארי קיז, שניגן באורגן "האמונד"; דייב בורוף בסקסופון; וג'קי קלסו, צ'אק פינלי וג'ים הורן בכלי נשיפה.


האלבום הוקלט בשנת 1981 ונחשב בזמנו לאלבום עם ההפקה היקרה ביותר בארץ. הוא הפך את הלהקה וחבריה לכוכבי-על בן לילה, עם הערצה שלא נראתה בארץ עד אז ושמורה ללהקות כמו "הביטלס" ודומיה.


זה היה אלבום פורץ דרך שיצר סטנדרטים חדשים במוזיקה הישראלית של ראשית שנות השמונים והפך ברבות השנים לקלאסיקה ישראלית טהורה.


האלבום מכר כ- 10,000 עותקים תוך חודשיים וכ- 60,000 עותקים בתוך חצי שנה, מספר מכובד מאוד בקנה מידה ישראלי. בהמשך הוא גם הוביל את הלהקה לזכיות בתארים "להקת השנה" ו"שיר השנה".


מעניין לציין שהאלבום יצא גם בגרסה אנגלית וקיבל את השם "Loud Radio", לאחר שהוקלט בלוס אנג'לס.


לרגל חגיגות 40 לאלבום, שחררה הלהקה גירסת רימיקס מחודשת לאלבום במהדורתו המורחבת - זו הכוללת 5 קטעי בונוס של גרסאות השירים באנגלית. עטיפת האלבום הותאמה אף היא לימינו כאשר הדוגמנית העירומה מולבשת בשמלה.


כזכור, העטיפה המקורית שהינה אחת המוכרות במוזיקה הישראלית כללה בחורה עירומה שגבה מופנה למצלמה ולפניה עומדים ארבעת חברי הלהקה לבושים בחליפות ואדישים למראה.


עכשיו בואו להאזין ליצירת מופת וקלאסיקה ישראלית: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


עריכה לשונית: אורי ענבי/Ori Anabi

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page