top of page

שלום חנוך - חתונה לבנה

ב- 27 לנובמבר 1981 עשה זאת שלום חנוך בפעם השלישית!!! הוא עורר מהפיכה מוזיקלית כששחרר את אחד מהאלבומים המשפיעים במוזיקה הישראלית, אלבומו השני בעברית "חתונה לבנה".


למה בפעם השלישית? כי שלום חנוך הוא האמן הישראלי היחיד ששמו נקשר בלא אחת, גם לא שתיים אלא בלא פחות משלוש מהפיכות מוזיקליות. הוא עשה זאת לראשונה יחד עם אריק איינשטיין עם הטרילוגיה המופתית של "פוזי", "שבלול" ו"פלסטלינה", אשר נחשבים לאלבומי הרוק העבריים הראשונים. הוא עשה זאת שוב עם "סוף עונת התפוזים" של "תמוז" שנחשב לאחד מהאלבומים החשובים והמשפיעים במוזיקה הישראלית והוא עשה זאת בשלישית כאשר המציא את עצמו מחדש עם האלבום מהפכני ופורץ הדרך "חתונה לבנה".


למה השני בעברית? כי אחרי ההצלחה עם אריק איינשטיין שלום טס לאנגליה וניסה לפתח שם קריירה בינלאומית. הוא הוחתם על-ידי המפיק דיק ג'יימס, שבאותה תקופה ניהל גם את Elton John. הוא אפילו הקליט אלבום סולו באנגלית בשם "Shalom", בשנת 1971, כשהוא מלווה בנגניו של Elton John באותה תקופה. אבל אז הגיע הכישלון. בשנת 1973 הוא חזר לארץ למדינה המדממת של אחרי "מלחמת יום כיפור". הוא מתחיל לכתוב חומרים חדשים, חוזר להופיע עם אריק איינשטיין ובמקביל מחפש הרכב משלו. הוא מקבל הצעה להקים הרכב בסגנון "קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג", אשר התחיל עם כספי, חנוך, אריאל זילבר ודני ליטני, אבל לבסוף התגבש להרכב של להקת "תמוז", אשר בשנת 1976 שחררה את אלבומה היחיד "סוף עונת התפוזים" ומיד התפרקה. כך יצא, שאלבום הסולו הראשון של שלום חנוך בעברית, היה "אדם בתוך עצמו", אשר שוחרר בשנת 1977.


למה מהפיכה מוזיקלית? כי ההבדל בין "אדם בתוך עצמו" ל"חתונה לבנה" הוא פשוט תהומי. כי למרות ששני האלבומים הושפעו מהמצב האישי של שלום ובעיקר מהנפילה בחו"ל, הכישלון המסחרי של "תמוז" והגירושין שעבר, על-אף ששני האלבומים הופקו על-ידי מפיק העל לואי להב, עדיין "חתונה לבנה" הוא אלבום שונה, מהפכני, משפיע, שונה מכל דבר אחר שנשמע עד אז בארץ. אם "אדם בתוך עצמו" התבסס על שירים שקטים, אקוסטיים, נוגים ומינוריים, עם הפקה מינימליסטית, הרי שעם "חתונה לבנה" אנחנו מקבלים אלבום חשמלי, כועס ובועט עם סאונד עשיר ומלא ועם הפקה שלא נשמעה כמותה עד אז בישראל. אלבום שהיכה בהלם את המעריצים והתעשייה ולא תמיד באופן חיובי. אנשים לא ממש ידעו איך לאכול אותו בהתחלה ואפילו ניתן לומר שהוא הקדים את זמנו, לפחות במונחים ישראליים. ממש כמו שהקהל בארה"ב הגיב לא נכון להופעה השניה של Bob Dylan בפסטיבל הפולק של ניופורט ביולי 1965, כשהחליט לעלות לבמה בפעם הראשונה עם גיטרה חשמלית, כך לאנשים בארץ לא היה מובן מה לשלום חנוך, ל"חתונה לבנה" ולצליל הכבד והחשמלי הזה. וזה אפילו נעשה ממש בהתרסה, כשעל עטיפת האלבום הופיע שלום לצד גיטרת הפנדר טלקסטר החשמלית שלו.


צליל כבד וחשמלי? אנחנו מדברים על "אבן דרך" בהתפתחות המוזיקה העברית. "Wall Of Sound" תוצרת "כחול לבן". לא ההוא של Phil Spector אלא זה של לואי להב, שעבד בין היתר עם לא אחר מאשר Bruce Springsteen וזה של ירוסלב יעקובוביץ' שבדיוק חזר לארץ אחרי עבודה עם אומנים כמו פול סיימון וריי צ'ארלס. שלום עצמו ביקש מהשניים לייצר אלבום עם סאונד כבד יותר. הוא ביקש והם קיימו. הסאונד היה כל-כך עשיר ומלא, עד כי הקלטת השירה של שלום לא היתה פשוטה כלל ועיקר. השמועה מספרת שלואי להב ביקש משלום לצרוח במשך זמן ממושך, כדי לקבל קול צרוד ומחוספס בהקלטה. אז זהו, שלא ממש היה צריך את זה, כי הסאונד היה כל-כך עמוס ששלום היה צריך ממש להתאמץ כדי להתבלט מעל המיסוך המוזיקלי.


"אבן דרך"? אכן, כן. האלבום אולי נכשל מסחרית, הוא אולי ספג ביקורות לא פשוטות בעת יציאתו, אבל הוא ללא ספק "אבן דרך" ישראלית. כזו שנתנה דחיפה אדירה למוזיקה בארץ, זריקת אנטרופין לרוק הישראלי, כזו שהשפיעה על דורות של אומנים, שהרחיבה אופקים למפיקים, ששכנעה את האולפנים להשקיע בציוד הקלטה וסאונד. כזו שלימדה את האומנים שיעור חשוב בפתיחות, באותנטיות, בכתיבה אישית ומרגשת ובעיקר באומץ לב של אומן שלפעמים צריך ללכת עם האמת שלו עד הסוף.


כשלון מסחרי? אז אתם בטח תוהים איך אלבום חשוב ומשפיע כל-כך נכשל מסחרית? שלום תמיד חיפש להתחדש ולהשתנות. כשהחל לכתוב את החומרים לאלבום הוא ראה לנגד עיניו אלבום קונספט אישי, כזה שיספר סיפור עם התחלה אמצע וסוף. סיפור על חייו, על הקיבוץ, על המעבר לעיר הגדולה, על ההרפתקה בחו"ל והגירושין מליהי. הוא ביקש לעטוף את השירים בהפקה בומבסטית וכבדה שלא נשמעה כמותה בארץ והלך עם האמת שלו עד הסוף. מעבר לשני המפיקים הבינלאומיים, לואי להב וירוסלב יעקובוביץ', השתתפו בהקלטת האלבום הזה מיטב אומני ונגני ישראל. מאיר ישראל, ז'אן פול זימבריס ואהרל'ה קמינסקי כמתופפים, מיקי שביב בבס, גיל דור בגיטרה, משה לוי בקלידים, דפנה ארמוני ומזי כהן בקולות ועוד. על-כך יש להוסיף שעות רבות של אולפנים בארץ וחו"ל לשם ביצוע ההקלטות והמיקסים, והרי קיבלתם לכם פרויקט שהושקעו בו למעלה ממאה אלף דולר, מספר פנטסטי במונחים של שנות השמונים. אם תוסיפו לכך את ההפקה הגרנדיוזית שהקהל בארץ לא היה מוכן לה עדיין ואת העובדה שהחומר המוזיקלי היה קשה לעיכול והרי לכם כישלון מסחרי. עד כמה קשה לעיכול? למרות שהאלבום כולל כמה מהשירים הגדולים ביותר בקריירה של שלום, כמו "חתונה לבנה", "הדרכים הידועות", "רומן אמיתי", "באה אלי או הולכת", "כסף", "תאונה", "תמונת מצב" ועוד, הרי שהשיר היחיד ששוחרר לרדיו מהאלבום היה "שיר דרך" שחותם אותו ובכך יש להעיד שלכל המעורבים היה ברור שיתר השירים לא יתקבלו באהדה רבה.


נראה שאפילו שלום חזה את התוצאה, שכן הוא בחר לפתוח את האלבום דווקא עם עם השיר האלמותי "הדרכים הידועות" הכולל את המילים הבאות:


"עליתי לבמה לשיר מחפש קהל

אין חשש - פותח דף חדש...

עומד על הבמה חשוף מוכן להישרף

אין חשש - פותח דף חדש..."


זו לא היתה הנבואה היחידה של שלום, אשר הגשימה את עצמה. אחד השירים היפים באלבום "תאונה" נכתב אומנם על השברון במערכת יחסים זוגית, "תאונה" שבינו לבינה, אבל זו הגיעה גם במציאות. בשנת 1982, מספר חודשים לאחר יציאת האלבום, יצאו אריק איינשטיין ושלום חנוך למועדון "שבלול" כדי לחגוג את סיום סיבוב ההופעות כשאריק חזר הביתה הוא היה מעורב בתאונה קשה בה נפצע קשה.


הצלחה? כן, כן. "חתונה לבנה" הוא מסוג האלבומים שההימור בהם עצום. אלה שהביטוי "צל"ש או טר"ש" הולם אותם. אז זהו, שבמקרה הזה זה קיבלנו את שניהם. האלבום והמופע שליווה אותו נכשלו אולי מסחרית, אבל "חתונה לבנה" היה הבסיס עליו בנה שלום את קריירת הסולו שלו. הוא זה שהפך אותו מאומן שנתפס כ"סינגר סונגרייטר" עם אקוסטית, לרוקר מסוקס עם גיטרה חשמלית. הכישלון של "חתונה לבנה" יביא אומנם את שלום "ללכת על בטוח", עם שירים קלילים וקליטים יותר באלבום "על פני האדמה", אבל ממש מעבר לאופק חיכה "מחכים למשיח", ה-אלבום שיהפוך את שלום לרוקר הישראלי הכי גדול בארץ.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page