top of page

ברי סחרוף - הכל או כלום


אלבום הבכורה של ברי סחרוף, "הכל או כלום", שוחרר ב- 2 לאוגוסט 1991.


כשמו של האלבום, "הכל או כלום" היה סוג של הימור מבחינת ברי סחרוף אשר עד אותה עת היה לא היה מורגל להיות "באור הזרקורים". הוא אומנם החל את הקריירה המוזיקלית שלו עוד בגיל 16 כחבר בהרכב שנקרא "חלום קוסמי", אך בניגוד לחברו רמי פורטיס שאלבומו הראשון שוחרר בשנת 1978, ברי עשה זאת רק בשנת 1991 כשהיה בן 34.


האלבום "הכל או כלום" היווה את יריית הפתיחה לקריירה המפוארת של אחד מהמוזיקאים הגדולים ברוק הישראלי, וזה הסיפור שמאחוריו:


1. רמי פורטיס וברי סחרוף החלו את שיתוף הפעולה המוזיקלי שלהם בראשית שנות השמונים בלהקת "Minimal Compact", אך שיתוף הפעולה הזוגי הראשון שלהם היה בשנת 1988 עם ההרכב הבינלאומי "Foreign Affair", כאשר במקביל שיתפו השניים פעולה באלבום הסולו השני של פורטיס, "סיפורים מהקופסא" (1988).


2. שיתוף הפעולה הפורה הוביל באופן רשמי להקמת המותג "פורטיסחרוף" ב–1990. באותה שנה יצא האלבום "1900?", אשר נשא בשורה חדשה בשמי הרוק הישראלי.


3. ברי היה תמיד השקט מבין השניים, כשפורטיס משמיע את קולו לא רק במוסיקה אלא בראיונות, תוכניות טלוויזיה ורדיו, בעוד ברי היה בדרך כלל "נחבא אל הכלים". לברי הייתה מערכת יחסים מאוד קרירה עם התקשורת, ולכן הרעיון של עבודה על אלבום סולו ושיווקו לא היה קל עבורו.


4. למרות זאת, ברי החליט לאזור אומץ ולצאת לעצמאות, אבל כמו חבר טוב, פורטיס היה שם ברקע לאורך כל ההקלטות, ליווה, ייעץ ואפילו השתתף בכתיבה ובביצוע. פורטיס היה אפילו שותף בקליפים לחלק משירי האלבום, כפי שניתן לראות בשיר "חלליות".


5. העבודה על האלבום נעשתה בחודשים ינואר עד מאי 1991 בשלושה אולפנים שונים: אולפני העוגן, טריטון ודי. בי., שם נערך המיקס הסופי.


6. ברי כתב את כל הלחנים לשירים ולשני הקטעים האינסטרומנטאליים "חתולים" ו- "הכל או כלום", למעט השיר "האיש שבקיר" שהיווה גרסת כיסוי לשיר שהלחין מאיר הרניק והוקלט במקור על-ידי שמשון בר נוי עוד בשנת 1955.


7. מבחינת התמלילים, ברי לא הרגיש עדיין מספיק בטוח בעצמו ונעזר במילים שכתבו מוזיקאים כמו ערן צור ("ערב חולה" ו- "נימפה"), דן תורן ("השומר של הגן"), רמי פורטיס ("אמונה עיוורת" ו"חלליות") סמי בירנבך ("לחץ") ועוד. ברי הסתמך גם על כתבים של סופרים ומשוררים, כמו שאול טשרניחובסקי ("אינני אוהב אותה"), יהודה פרדיס ("האיש שבקיר"), יונה וולך ("שם יש") ודוד אבידן ("הזמנה להצגה יומית").


8. ברי לא האמין באימון חוזר ונשנה על שיר מסוים, או ביצוע רפטטיבי שלו מספר רב של פעמים עד שהוא יצא מושלם בהקלטה. להיפך, הוא האמין שהביצוע הראשוני האותנטי הוא הדבר האמיתי. הוא היה מקליט מהר ובלי לתקן, לעיתים מוסיף או משפר מעט אבל לא יותר מכך. הוא לא נהג להקליט את אותו קטע נגינה יותר מפעמיים - שלוש.


9. את כל התפקידים המוזיקליים ברי כתב עם נייר ועפרון. הוא לא תכנן את האלבום מתחילתו ועד סופו אלא יצר תוך כדי תנועה, כשהוא הולך אחרי הדמיון המוזיקלי שלו וניזון מאמנים שהוא הקיף סביבו.


10. מי שנכח באולפן סיפר שהייתה שם אווירה טובה של שיתוף ביצירה. ברי נתן לכולם חופש יצירתי ועודד אותם להוציא את מה שהם מרגישים כשהם שומעים את המוסיקה. מה שהרגיש לו נכון פשוט נכנס לאלבום.


11. ברי אמנם הביא לכל שיר את השלד, אך היצירה עצמה נולדה באולפן עם האווירה שתיארנו ובאופן ספונטני, שום דבר לא היה מחושב או בוצע לפי חוקים מוגדרים.


12. הנגנים שאיתו סיפרו שהוא חיפש לאורך כל העבודה על האלבום את הבלתי שגרתי והמקורי. הוא הביא חבורת נגנים מהרחוב, הוא הציע למתופף להשתמש במברשות ולא מקלות (בשירים "הכל או כלום" ו- "חלליות") , שילב מוסיקה אלקטרונית (בשיר "שם יש") ועוד...


13. את השיר "השומר של הגן" כתב דן תורן שזהו לו שיתוף הפעולה הראשון ובהחלט לא האחרון עם ברי. תורן סיפר שהטקסט היה שילוב בין כמה אגדות "הענק בגנו", "המפטי דמפטי" ו- "עליסה בארץ הפלאות".


14. הניצנים לשיר "לחץ" החלו לבצבץ עוד באמצע שנות ה- 80 במסגרת מינימל קומפקט. סמי בירנבך ורמי פורטיס היו שותפים לכתיבה. הוא נקרא במקור "Pressure" אבל הוא לא הוקלט בסופו של דבר כשיר של מינימל ובמהלך העבודה על האלבום ברי נזכר בו והחליט לכלול אותו באלבום.


16. המוזיקאי רונן שפירא שניגן פסנתר באלבום סיפר שברי נתן לו את הזדמנות חייו בשיר "לחץ". הוא ביקש שיכתוב תזמור וזו הייתה הפעם הראשונה שכתב לתזמורת. ברי שר לו את המנגינה ושפירא כתב על דף את התזמור. חבורת הנגנים הלא מנוסים שברי הביא מהרחוב ניגנו את השיר בטייק אחד וזה מה שנכנס בסוף לאלבום.


17. בשיר "הזמנה להצגה יומית" מנגן המוזיקאי אמיר גבירצמן שהיה אחראי על כלי הנשיפה באלבום, על כלי נגינה שהמציא במיוחד למאורע. מדובר ב- "זומבה", הינה למעשה "זורנה" עם פיה מיוחדת. זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שהכלי תועד באלבום כלשהו.


18 ברי ביקש מהבסיסט גיל סמטנה שגיטרת הבס שלו בשיר בשיר "חלליות" תישמע כמו קונטרבס. הוא ישב איתו באולפן שעות עד שסמטנה הגיע לצליל שברי ראה בחזונו.


19. הבסיסטים והזמרת מלכה "יויו" שפיגל-ניומן משתתפת בקולות רקע באלבום, רק שאלה מושמעים לאחור בהשפעת השיר "Sawing The Seeds Of Love" של "Tears For Fears".


20. באותו היום בו שוחרר האלבום יצא לאור גם אלבום "פרח שחור" של "כרמלה, גרוס וגנר" - להקתו של ערן צור, אשר כאמור השתתף בכתיבת תמלילים לאלבומו של ברי. ברי היה זה שהמליץ למנהל נענע דיסק להחתים את ערן וחבריו על חוזה הקלטות.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page