top of page

A Perfect Circle - Mer de Noms

אלבום הבכורה "Mer de Noms" של להקת "A Perfect Circle", אשר יצא בשנת 2000, נותר יצירת מופת נצחית שגיבשה את מקומה של הלהקה בתולדות הרוק האלטרנטיבי. עם שילוב מושלם של לחנים מלודים, מילים אינטרוספקטיביות ודינמיקה מורכבת, "Mer de Noms" עומד כעדות לזוהר האמנותי של Maynard James Keenan וחבריו ללהקה.


הלהקה הוקמה בשנת 1999 על ידי הגיטריסט Billy Howerdel והסולן Maynard James Keenan. הבסיס של הלהקה התחיל עוד בשנים שבילי עבד כטכנאי גיטרה של להקת "Tool", להקת פרוג-מטאל גדולה ומשפיעה. בתקופתו עם "Tool", בילי החל לכתוב מוזיקה משלו והיה לו רצון להקים להקה משלו.


בילי פגש את קינן עוד בשנת 1992, כאשר "Tool" היו מופע פותח ללהקת "Fishbone", והשניים התיידדו. שלוש שנים מאוחר יותר, קינן הציע לבילי, שחיפש מקום לישון, חדר בביתו שבצפון הוליווד. זה סיפק לבילי את ההזדמנות לנגן את החומרים שלו לקינן.


בסופו של דבר, מספר שנים מאוחר יותר, פנה בילי לקינן, שכבר היה מוזיקאי ותיק והסולן הראשי של "Tool".

מתוך הכרה בכישרון ובפוטנציאל היצירתי של בילי, קינן הסכים לשתף פעולה בפרויקט. שני המוזיקאים חלקו חזון אמנותי הדדי והחלו לעבוד יחד כדי להחיות את הרעיונות המוזיקליים של בילי.


(Photo: soundorphin.com)


עם בילי על הגיטרה וקינן על השירה, התחיל הצמד להלחין שירים ולפתח את הסאונד שיהפוך ל- DNA של "A Perfect Circle". הם גייסו חברים נוספים, כולל הבסיסטית Paz Lenchantin והמתופף Josh Freese, כדי להשלים את ההרכב של הלהקה. אגב, השם "A Perfect Circle" נבחר על ידי בילי, שמצא אותו מתאים למוזיקה ולאידיאולוגיה של הלהקה. השם מייצג את הרעיון של חתירה לשלמות ואיזון בעולם לא מושלם.


במהלך המגעים להוצאת אלבום הבכורה שלהם דרך הלייבל "Volcano Records", חברת התקליטים של "Tool", קינן הצהיר שבמקום זאת הם החליטו לבחור בלייבל "Virgin Records", מאחר שקינן הרגיש שהלהקה צריכה להיות להקה חשובה לא פחות מ- "Tool", ולא קטנה או איזשהוא פרויקט צד. לאחר ההופעות הראשוניות והשגת חוזה תקליטים, הלהקה נכנסה לאולפן כדי להתחיל לעבוד על אלבומה הראשון.


האלבום, "Mer de Noms" (בצרפתית "ים של שמות"), יצא ב-23 במאי 2000.

מהרצועה הפותחת, "The Hollow", ברור ש- "A Perfect Circle" היא לא להקת הרוק האופיינית. קירות הסאונד האטמוספריים שיצר הגיטריסט בילי האוורדל היוו את הבמה לשירה האניגמטית והמרגשת של קינן. לכל שיר באלבום יש משקל ייחודי משלו, שמזמין את המאזין למסע מופנם ומעמיק.



הרצועות הבולטות של האלבום, כמו "Judith" ו- "3 Libras", מציגות את היכולת של הלהקה לעבור בצורה חלקה מרגעים עדינים ומלודיים לרגעים נפיצים וכבדים. קולו של קינן מעביר ללא מאמץ רגשות גולמיים, הוא עובר מלחשושים עדינים לשירה עוצמתית שבחוזקה תופסת את אוזניו ותשומת ליבו של המאזין. המילים חוקרות נושאים של התבוננות פנימית, אקזיסטנציאליזם ומאבקים אישיים, מהדהדים ברמה עמוקה.


אחת התכונות הבולטות באלבום היא הקפדה על דיוק ופרטים. עבודת הגיטרה המורכבת של בילי, משלימה את הקצב הדינמי של פז הבסיסטית ואת ג'וש המתופף, כשהיא יוצרת נוף מוזיקלי עשיר. רצועות כמו "Rose" ו-"Orestes" מציגות את יכולתה של הלהקה ליצור עיבודים מורכבים מבלי לוותר על הנגישות.


מה שמייחד את "A Perfect Circle" מלהקות אחרות הוא היכולת שלהן לאזן בין תוקפנות ליופי. שירים כמו "Magdalena" ו- "Sleeping Beauty" מדגימים את שיווי המשקל העדין הזה, המשלבים ריפי גיטרה כבדים עם מנגינות מלודיות ומילים אינטרוספקטיביות. הפקת האלבום מחוספסת ומאפשרת לכל כלי לזרוח תוך שמירה על צליל מגובש.


זהו אלבום שלא תפסיקו לשמוע בריפיט כשבכל פעם תופתעו לגלות רבדים חדשים. העומק והמורכבות שלו חושפים את עצמם עם הזמן, כשרבדי משמעות מחכים להתגלות. מהקצב ההיפנוטי של "Thomas" ועד לרצועת הסיום הנוקבת, "Over", האלבום לוקח את המאזינים לרכבת הרים רגשית שהיא גם קתרית וגם מופנמת.



עם "Mer de Noms", הלהקה ביססה את עצמה ככוח שיש להתחשב בו בסצנת הרוק האלטרנטיבי של אותן שנים. היכולת שלהם ליצור מוזיקה מעוררת מחשבה וטעונה רגשית פשוט מדהימה. האלבום נותר עדות לגאונות היצירתית של הלהקה וממשיך להדהד בקרב המאזינים למעלה משני עשורים לאחר יציאתו. זוהי יצירת מופת שמציגה את המוזיקליות יוצאת הדופן של "A Perfect Circle", הליריקה הנוקבת ושכבות הסאונד האטמוספריות. זהו אלבום שמתעלה מעל ז'אנרים וזמן, אלבום שמותיר רושם מתמשך על כל מי שמעז לשקוע בעולמו הכובש.

האלבום הגיע למקום הרביעי ב- Billboard 200, מכר 188,000 עותקים בשבוע הראשון שלו והפך לאלבום הבכורה הנמכר ביותר עבור להקת רוק.


להאזנה לאלבום ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page