top of page

Neil Young - Harvest Moon

ב- 2 לנובמבר 1992 שחרר Neil Young את אלבום האולפן ה- 19 שלו "Harvest Moon".



זה בדיוק האלבום שאתם צריכים להאזין לו עכשיו. אז הפעם בואו נעשה את זה הפוך. תקפצו ישר לסוף הסיקור, תלחצו פליי ותתחילו להאזין לקסם הזה. אנחנו מחכים.


לחצתם? יופי, אז אפשר להתחיל....


בשנת 1992 בדיוק 20 שנה אחרי האלבום "Harvest" חוזר Neil Young עם אלבום שמזכיר ומאזכר את המאסטרפיס ההוא. Neil Young התעקש שלא מדובר באלבום המשך, אבל האלבום הזה בהחלט מתכתב עם יצירת המופת ההיא.


כנראה שכותרת האלבום מסבירה את הקשר עם "Harvest" בצורה הטובה ביותר. היא מבהירה לנו שמדובר באותה משפחה ולכן נמצא דימיון רב בין שני האחים. יחד עם זאת, יש בה תוספת. מעין תזכורת שבכל זאת קיים כאן פער גילאים, כך שאין סיכוי שנקבל "עוד מאותו הדבר", אלא את גרסת "הדור הבא", יותר עכשווית, ויותר מעודכנת.


הדימיון הרב בין שני האלבומים לא נמצא רק בכותרת. בדומה לאלבום "Harvest" גם האלבום הזה הוקלט בנאשוויל ועם הרכב נגנים שליווה את יאנג ביצירת המופת ההיא: Ben Keith על הסטיל פדאל, Tim Drummand בבס, Kenny Buttrey בתופים ו- Linda Ronstadt ו- James Taylor בקולות רקע.


יאנג בוחר ללכת כאן הכי רחוק שאפשר מהסאונד שקיבע את התואר שלו כסנדק הגראנג'. עוד לפני שהפידבקים של "Arc" שככו, עוד בטרם צלילי הדיסטורשיין של "Weld" נדמו, מיהר יאנג להחליף את ה- "1953 Gibson Les Paul" החשמלית שלו ב- "Martin D-45" האקוסטית ורקח לנו אלבום שליו, רגוע, שקט, קסום ומרגש.


האלבום הזה מוכיח לנו שוב את מה שאנחנו כבר יודעים על Neil Young. הוא תמיד עושה את מה שמרגיש לו הכי נכון, ולא את מה שמצופה ממנו. הוא שבר למוזיקה אלקטרונית עם "Trans" כשסבר שזה יסייע לו לתקשר עם בנו שנולד עם שיתוק מוחין, הוא השתעשע עם "רוקבילי" באלבום "'Everybody's Rockin" כנקמה בחברת התקליטים שסירבה לשחרר את האלבום "Old Ways" והוא עושה את זה גם הפעם עם "Harvest Moon", כשכולם ציפו ממנו להמשיך ולרכב על גל הגראנג' ולהפציץ עם עוד אלבום מנסר ומחוספס. רק תחשבו כיצד נראה שוק המוזיקה בשנת 1992 ותבינו שהיה צריך לא מעט אומץ כדי לשחרר אלבום קאנטרי-פולק בעיתוי הזה, במיוחד אחרי אלבום הופעה אדיר כמו "Weld".


ואיזה שירים מדהימים יש כאן.


שיר הפתיחה הרומנטי "Unknown Legend" נכתב בהשראת אשתו של יאנג באותו זמן Pegi Morton Young. יאנג פגש את פגי לראשונה כשעבדה במסעדה והשיר אכן מתייחס לכך ומדבר על מלצרית, אם לשניים, שחיה פעם חיי חוסר שקט בדרכים, ברכיבה על הארלי דוידסון במדבר, עם הכרום והפלדה שמתמזגים עם האוויר שהיא נושמת...


השיר "From Hank To Hendrix" ממשיך באותו קו ומתאר את השינויים במערכת היחסים לאורך זמן, כאשר יאנג מאזכר אומנים שונים כנקודות ייחוס לשלב של מערכת היחסים, ביניהם כאלה שהשפיעו עליו מוזיקלית כמו האנק וויליאמס ו- Jimi Hendrix המוזכרים גם בכותרת השיר.


השיר השלישי "You and Me" כבר מוכיח לנו ש"מערכות יחסים" הן כנראה החוט מקשר בין שירי האלבום. איך גורמים לקשר להימשך? כיצד שומרים עליו חי ורענו למרות חלוף הזמן? איך גורמים לאהבה להחזיק מעמד? השיר כולו הוא הזמנה להוקיר את העבר תוך שמירה על תקווה לעתיד טוב. הרצועה הזאת מאזכרת ומתכתבת עם "Old Man" מהאלבום המופתי ההוא...


שיר הנושא המושלם "Harvest Moon" משתמש במוטיב של ה"ירח", אותו יאנג הזכיר כגורם מאוד חשוב עבורו ובעל השפעה גדולה עליו. ההשפעה של הירח על יאנג כל-כך גדולה שהמוטיב הזה חוזר בכמעט 30 משיריו. גם השיר הזה הוא טריביוט לאשתו של יאנג פגי, וניתן אפילו לראות את השניים רוקדים בבר בוידאו קליפ ששוחרר לשיר, כאן:


מעניין שיאנג מנגן בשיר בלא מעט כלי נגינה. גיטרה, מפוחית, בנג'ו, פסנתר, עוגב, וויבראפון. עוד נתון מעניין הוא שמעבר האקורדים בשיר "הושאל" מזה של "The Everly Brothers" בשיר "Walk Right Back", ראו כאן:


הקטע "War of Man" בסגנון פולק אפל שמתייחס ליצר ההרסני של המין האנושי, הוא אחד האהובים עלינו באלבום המצוין הזה. הפזמון כל-כך קסום וקליט ומעבר האקורדים מהפנט.


השיר "Such a Woman" הוא שיר אהבה טהור ומרגש והומאז' נוסף לאשתו של Neil Young. אמרנו כבר "מערכות יחסים"?


ואי אפשר בלי קטע הסיום "Natural Beauty", קטע שהוא פשוט "יופי טבעי" בן למעלה מ- 10 דקות, שהוקלט בהופעה חיה בפורטלנד אורגון ב- 23 לינואר 1992.


ועכשיו פשוט תנו למוזיקה לדבר: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page