top of page

Diamond Head - Lightning to the Nations

המלצת המערכת...


והפעם... האלבום "Lightning to the Nations", אלבום הבכורה של "Diamond Head" אשר שוחרר ב- 3 לאוקטובר 1980.



איך אלבום שהוקלט, הופק והופץ במימון עצמי וללא כל סיוע מחברות התקליטים, אלבום שהעטיפה שלו היתה לבנה ולא כללה בכלל את שם האלבום או הלהקה או אפילו את רשימת השירים, הופך לאלבום כל-כך משפיע, ל"קלאסיקה"? כל זאת בסיקור הבא:


אז למי שלא מכיר "Diamond Head" היא אחת מהלהקות המשפיעות על ז'אנר הת'ראש מטאל, בעיקר על הלהקות "Metallica" ו- "Megadeth".


דיאמונד הד הוקמה בשנת 1976 בעיירה "Stourbridge" שבאנגליה, על-ידי שני תלמידי התיכון התיכון הגיטריסט המוביל Brian Tatler והמתופף Duncan Scott. השניים צירפו את הזמר וגיטריסט הקצב Sean Harris ואת הבסיסט Colin Kimberley והחלו להופיע בפאבים מקומיים.


בשנת 1979 הצליחה הלהקה להקליט קלטת דמו במימון עצמי. הקלטת נשלחה למספר חברות תקליטים, אך הלהקה לא הוחתמה על חוזה הקלטות, אך הצליחה למשוך תשומת לב וקהל נאמן שליווה אותה, כאשר חיממה להקות כמו "AC/DC" ו- "Iron Maiden".


בשנת 1980 משחררת הלהקה את הסינגל הראשון שלה "Shoot Out the Lights", אף הוא הוקלט במימון עצמי, לאחר שאף חברת תקליטים לא הציעה לה חוזה הקלטות. צריך להבין שבאותה תקופה הפאנק שלט בבריטניה וחברות התקליטים לא ששו עדיין להחתים להקות הבי מטאל חדשות, אך הדבר השתנה תוך זמן קצר עם הפריחה של הגל החדש של להקות ההבי מטאל בבריטניה - "New wave of British heavy metal".


מעניין לציין שהבי סייד לאותו סינגל ראשון ששחררה הלהקה היה "Helpless", אשר 7 שנים מאוחר יותר יקבל גירסת כיסוי של "מטאליקה" באלבום "The $5.98 E.P.: Garage Days Re-Revisited". צפו בו מבוצע כאן בהקלטה נדירה משנת 1979:


באופן מצער גם הסינגל הראשון ששוחרר לא מזכה את הלהקה בחוזה ראוי. אך הלהקה לא נשברת ומחליטה להקליט ולהפיק את אלבומה הראשון נושא הסיקור, בעצמה. מי שסייעה באותו זמן במימון ההקלטות היתה אימו של שון האריס - לינדה. היא סברה שהקלטת האלבום במימון עצמי תקל על הלהקה בהשגת חוזה עם חברת תקליטים גדולה, לאחר שישמעו את הפוטנציאל הגלום בה.


האלבום שוחרר ב- 3 לאוקטובר 1980. הוא יצא בעטיפה לבנה חלקה עם חתימות של ארבעת חברי הלהקה עליה. ללא כיתוב של שם הלהקה, ללא כותרת שם האלבום, ללא רשימת שירים וללא סממן כלשהו שיסייע לזהות מה יש "בתוך הקנקן". הסיבה לכך היתה שמנהל הלהקה Reg Fellows היה בעליו של מפעל ליצור כרטיסים ויכול היה לייצר את העטיפה במחיר מאוד נמוך.

בתחילה יוצרו 1,000 עותקים בלבד שנמכרו במהלך הופעות הלהקה. בהיעדר כותרת כלשהי לאלבום, חלק המעריצים קראו לו "האלבום הלבן" וחלק אחר פשוט העניקו לו את השם של השיר הראשון מתוכו - Lightning to the Nations וכך האלבום קיבל למעשה את שמו.


האלבום הזה הפך לקלאסיקת הבי מטאל כשהוא רוכב על הגל של ה- "New wave of British heavy metal" והלהקות החדשות שצצו בעקבותיו. למרות שבזמן אמת הלהקה לא הצליחה לפרוץ מבחינה מסחרית כשם שעשו הקולגות שלה וביניהן איירון מיידן, האלבום הפך זכה לביקורות מהללות, ביניהן זו של Geoff Barton מהמגזין "Sounds" אשר הגדיל לפאר את הלהקה בציינו כי בשיר אחד בלבד של דיאמונד הד מהאלבום יש יותר ריפים משובחים מאשר בכל האלבום הראשון של "Black Sabbath".


לא רק שהמבקרים הללו, אלא שהאלבום הזה הפך לקאלט, בעיקר בקרב האומנים עצמם, ובראשם Metallica אשר ביצעה לא פחות מחמישה שירים מתוכו 10 שירי האלבום, ואף הקליטה חלק גדול מהם: "The Prince", "Sucking My Love", "Am I Evil?", "It's Electric" ו- "Helpless", ללא ספק השפיעו גם על הסאונד והסגנון של "מטאליקה".


האלבום כלל קלאסיקות של הבי מטאל וריפים אלמותיים, החל מהריפים המלודיים של שיר הנושא, דרך מקצב הדהירה שאיירון מיידן תהפוך לפס ייצור, בשיר "The Prince" ועד ליצירה האפית של כמעט 10 דקות “Sucking My Love”, דיאמונד הד פשוט ייצרה כאן היסטוריה שהשפיעה על תחייתו של ז'אנר שלם.


אך גולת הכותרת של האלבום הינה ללא ספק "Am I Evil?" שפשוט התעלתה על כל היתר . יצירה אלמותית ומהפנטת שלא נס ליחה גם ארבעים שנה אחרי, ולכן ברור למה היא הפכה ללהיט של מטאליקה. בואו לצפות ב- "Diamond Head" מבצעים אותה כאן:



כאן המקום לציין שבמקביל לשחוררו של האלבום הוציאה הלהקה מספר לא מבוטל של בי-סיידים, ולכן ההוצאות המחודשות שלו כוללות 14 קטעים ולא 10 שהיו בהוצאה המקורית.


לרגל 40 שנה לאלבום, שחררה הלהקה גירסה מעודכנת של האלבום בה הוקלטו השירים עם ההרכב החדש של הלהקה. בנוסף הוקלטו מספר גירסאות כיסוי לשירים של "לד זפלין", "דיפ פרפל" ו- "ג'ודאס פריסט", וכן לשיר "No Remorse" של מטאליקה, כסוג של החזרת תודה על הקאברים שלעשתה לשירי "Diamond Head".


אז אם אתם עדיין לא מכירים או רוצים להיזכר בקלאסיקה, כנסו והאזינו: Spotify, Apple Music

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page