top of page

Free - Fire and Water

ב- 26 ביוני 1970 הוציאו "Free" את אלבומם "Fire and Water" !!


זהו אלבומה השלישי של הלהקה ואלבום הפריצה שלה שזכה להצלחה מסחרית אדירה. האלבום שהצליח להכניס אותם לרשימת האמנים המובילה שהופיעו בפסטיבל "האי וייט" באוגוסט של אותה השנה, בפני למעלה מ -600,000 איש. מי לא זוכר את הקליפ של המגה-להיט "All Right Now" שצולם באותה הופעה מיתולוגית.


אז למי שלא מכיר את "Free", מדובר בלהקת הארד-רוק / בלוז-רוק שהוקמה בשנת 1968 על ידי הגיטריסט Paul Kossoff שהגיע מלהקת "Black Cat Bones" והזמר Paul Rodgers. השניים הוסיפו את המתופף Simon Kirke והבסיסט Andy Fraser מה- John Mayall's Bluesbreakers, אליהם הוא הצטרף כשהיה בן 15 בלבד.

הם הקליטו את אלבומם הראשון - "Tons of Sobs" בסוף שנת 1968 והוא שוחרר במרץ 1969. הם היו ממש צעירים וחסרי ניסיון, כולם מתחת לגיל 20, כשאנדי פרייזר היה אז רק בן 16, וזה מורגש בתוצאות. האלבום לא הצליח לעורר תשובה מצד הקהל והמבקרים.


למרות שהאלבום השני הנושא את שם הלהקה - "Free" יצא רק כמה חודשים אחר כך, אפשר היה כבר להרגיש את ההבדל, במיוחד בקולו של פול רוג'רס שנשמע כמו שילוב של קולו של James Brown עם העומק של Robert Plant והצרידות של Rod Stewart. שינוי משמעותי נוסף היה באיכות החומר, שנכתב כמעט לחלוטין על ידי רוג'רס והבסיסט פרייזר שלמדו מוסיקה קלאסית וידעו גם לנגן בפסנתר. יחד עם זאת, גם אלבום זה לא עורר שום עניין משמעותי, וגם לא נכנס למצעדים.

בינואר 1970, "Free" פתחה את העשור באולפן ההקלטות Trident בלונדון, לשם נכנסו לצורך הקלטת אלבומם השלישי. הם מחליטים לעשות שינוי ולראשונה להפיק את האלבום בעצמם. הם ידעו שהם צריכים "להיט" הפעם. אחרי שני אלבומים שלא הצליחו להמריא באמת, היה להם ברור שאם הם לא יצליחו לייצר להיט רציני, גורלם נחרץ ואף חברת תקליטים לא תהיה מעוניינת להמשיך ולממן אותם.


ההזדמנות להפיק את ה"להיט "אליו כל-כך ייחלו, הגיעה דווקא לאחר הופעתה הכושלת של הלהקה בדורהאם אנגליה. המתופף סיימון קירק נזכר שהם ירדו מהבמה למשמע צעדיהם מכיוון שהקהל אפילו לא מחא כפיים. הם נכנסו לחדר ההלבשה והבינו שהם זקוקים נואשות לשיר רוק טוב שבעזרתו הם יכולים לסיים את הופעותיהם. וכך לפתע, ההשראה נפלה על הבסיסט הצעיר אנדי פרייזר והוא התחיל לרקוד בזמן ששר את המשפט "All Right Now". קירק ציין כי השיר כולו נכתב באותו חדר הלבשה תוך עשר דקות.

השיר "All Right Now" זכה להצלחה מטאורית וזינק היישר למקום הראשון במצעדים ביותר מ -20 מדינות שונות. זהו אחד מהימנוני הרוק הגדולים בכל הזמנים שיש לו מקום של כבוד לצד המנונים גדולים אחרים כמו "Smoke On The Water", "Satisfaction", "Love Lotta Love" ועוד. בשנת 2006, ארגון זכויות האמנים האמריקאי BMI הודיע ​​כי השיר הושמע למעלה מ -3,000,000 פעמים בתחנות הרדיו מאז צאתו לאור. תעשו את המתמטיקה בעצמכם, זה אומר שהשיר הזה הושמע 10 פעמים בשעה, כל יום, כל חודש, במשך 26 שנים !!!

השיר הזה כמובן הציל את "Free" מאבדון, אך הוא זה שהוביל בסופו של דבר גם לחיסולה. הלהקה לא הצליחה לשחזר להיט כה גדול ובסופו של דבר זה הוביל להתפרקותם לאחר שנתיים ושני אלבומי אולפן.

גם היום, יותר מ -50 שנה לאחר צאתו, ניתן לשמוע ב- "Fire and Water" את התעוזה והחידוש שהלהקה הביאה איתה. בשונה מלהקות הבלוז-רוק/הארד-רוק האנגליות שהופיעו באותה תקופה, כמו "Cream", "Blind Faith" , Derek and the Dominos", להקת "Free" ידעה לשלב נשמה וגרוב במוזיקה שלהם, אשר היו חסרים ללהקות האחרות.

האזינו לשיר הנושא "Fire and Water" שפול רוג'רס ציין שכתב מתוך מחשבה שזמר נשמה יצטרך לשיר אותו. הוא ציין שכאשר כתב אותו, במהלך סיבוב ההופעות של הלהקה בארצות הברית בו חיממו את "Blind Faith", הוא הרגיש סלי סטון וג'יימס בראון נכחו למעשה בחדר, אך ברור שהוא הכי קרוב שם לווילסון פיקט שגם שחרר גרסת כיסוי לשיר שנה לאחר מכן. נגינת הגיטרה בשיר הזה הינה גאונות של פשטות, פשוט זהב טהור.

הקטע "Mr. Big" נכתב על ידי כל ארבעת חברי הלהקה. שיר נהדר שמציג את הכישרון של כל אחד מחברי הלהקה. הסולו המדהים של קוסוף על סף הפידבק והבס האכזרי של פרייזר עם התיפוף המדויק של קירק - א-לה Charlie Watts, מוכיחים עד כמה החבר'ה האלה מוכשרים. השיר נתן השראה לשמה של להקת הרוק האמריקאית "Mr. Big", שאף ביצעה גרסת כיסוי שלו, שנכנסה לאלבומה השלישי מ -1993 - "Mr. Big".

השיר "Remember" יכול היה בקלות להיות חלק מהרפרטואר של Rod Stewart and the Faces. שיר געגועים, שנכתב על ידי רודג'רס ופרייזר בדירתו של פרייזר לאחר שפול עבר לגור בה. זוהי גרסה מחודשת של Outtake מהאלבום הראשון של הלהקה בשם "Woman by the Sea".

ואיך אפשר בלי להזכיר את בלדות הבלוז-סול "Heavy Load" עם הנגינה בפסנתר של פרייזר, "Don’t Say You Love Me" המהפנט ו- "Oh I Wept" שהגיטריסט פול קוסוף הוביל את כתיבתו.

עכשיו מה שנשאר זה להאזין לאלבום המדהים הזה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page