top of page

Jim Morrison

הוא פרפורמר אדיר, הכריזמה נוטפת ממנו והוא אחד מהווקאליסטים הגדולים ברוק, בואו לקרוא 27 עובדות על Jim Morrison שהלך לעולמו בגיל 27.

(Photo: CBS)


1. הוא נולד ב- 8 לדצמבר 1943 במלבורן פלורידה בשם James Douglas Morrison.


2. כשהיה בן ארבע מוריסון חזה בתאונת דרכים קשה במדבר, בה היתה מעורבת משפחה של אינדיאנים. המאורע השפיע רבות על מוריסון, אשר גם כתב בהשפעת המאורע מספר שירים, כמו, "Dawn's Highway" ,"Peace Frog" ועוד.


3. בצעירותו קרא מוריסון ספרי פילוסופיה ושירה הוא והושפע מאוד מניטשה ומהמשורר הצרפתי Arthur Rimbaud, אשר השפיע על סגנון הכתיבה שלו.


4. לאחר שסיים את לימודי התיכון הוא עבר להתגורר עם סבו וסבתו בקלירווטר פלורידה.


5. בשנת 1962 החל ללמוד קולנוע באוניברסיטת פלורידה. קולנוע היה תחום שמוריסון נמשך אליו מאז שהיה ילד.


6. במהלך לימודיו, בשנת 1963, נעצר מוריסון במהלך משחק פוטבול, בשל שכרות והפרעה לציבור.


7. בשנת 1964 עבר מוריסון ללוס אנג'לס שם למד קולנוע וצילום באוניברסיטת UCLA.


8. בשלב מסוים הוא עבר להתגורר בוניס ביץ' שם ניהל אורח חיים בוהמי בעודו מתגורר בגג בניין, צורך LSD וכותב חלק משיריה הראשונים של הדלתות.


9. בקיץ 1965 החלה להקת הדלתות להתגבש כשהקלידן Ray Manzarek - חברו של מוריסון מהלימודים החל לכתוב יחד איתו שירים. בהמשך הצטרפו גם הגיטריסט Robby Krieger והמתופף John Densmore אותם פגשו מנזרק ומוריסון בחוג דרמה.


10. את השם "the Doors" הם בחרו לעצמם על שם הספר "The Doors of Perception" של Aldous Huxley אשר הושפע אף הוא מהמשורר האנגלי וויליאם בלייק.


11. בשנת 1966 החלה הלהקה לנגן במועדונים בלוס אנג'לס, ביניהם "Whisky a Go Go" שם היוו מופע פותח ללהקת "Them" של ואן מוריסון.


12. בשנת 1967 שוחרר אלבומה הראשון של הדלתות הקרוי בפשטות "The Doors". האלבום כלל מספר להיטים כמו "Light My Fire" ו- "(Break On Through (To the Other Side" שזכו להצלחה גדולה וזיכו את הלהקה בתהילה מהירה.


13. הוא האומן הראשון שנעצר על הבמה במהלך הופעה. זה קרה במהלך הופעת הלהקה שנערכה ב- New Haven שבקונטיקט, ארה"ב, ב- 9 לדצמבר 1967.


14. זה לא היה המעצר היחיד של מוריסון על הבמה. הוא נעצר בשנת 1969 על הבמה והועמד למשפט במיאמי פלורידה בעקבות תקרית מיותרת בה חשף את איבר מינו במהלך הופעה. התקרית הזאת בישרה את תחילת ההתפוררות של הלהקה, בין היתר לאחר שהלהקה נאלצה לשלם כספים רבים במהלך ניהול המשפט ובעקבותיו.


15. למרות שהרבה סבורים שמוריסון לא ניגן באלבומי הדלתות, הרי שבשיר "Orange County Suite" הוא מנגן על פסנתר. כמו-כן, בשיר "Strange Days" הוא מנגן על סינת'סייזר מוג.


16. בשנת 1969 שחרר מוריסון ספר שירים שכתב.


17. למוריסון היתה מערכת יחסים קצרה עם הזמרת הידועה Nico.


18. הוא גם ניסה את מזלו עם ג'ניס ג'ופלין, אך היא לא היתה מרוצה מהעניין ושברה עליו בקבוק "Southern Comfort" על הראש.


19. מוריסון ידוע גם בכינויים איש הלטאה – "The Lizard King" ו- "Mr. Mojo Risin".


20. מוריסון הרבה להקליט את עצמו קורא את שירתו, גם במהלך שהותו בפריז בשנת 1971 בסמוך לפני מותו.


21. שבע שנים לאחר מותו, הוציאה הלהקה את האלבום "American Prayer" המבוסס על הקלטות אלה בהן מוריסון קורא את השירה כשהוא מלווה במוזיקה של הדלתות.


22. בתאריך ה- 3 ליולי 1971 מת מוריסון ככל הנראה ממנת יתר של הירואין והוא בן 27 בלבד. הוא נמצא ללא רוח חיים באמבט שבבית המלון בו שהה בפריז. בהתאם לחוק הצרפתי לא בוצעה נתיחה בגופה ומותו נקבע כהתקף לב.


23. מי שמצאה אותו ללא רוח חיים באמבט שבבית המלון בו שהה בפריז, הייתה חברתו פאמלה קורסון.


24. למרות שמעולם לא נישאו מוריסון ופמלה הוכרו כידועים בציבור במדינת קליפורניה בה לא היה תקדים כזה באותה תקופה. לאחר מותה נקברה פמלה תחת השם Pamela Susan Morrison.


25. כידוע פמלה היוותה השראה לשירים רבים שכתב מוריסון, ביניהם "Love Street" ,"Queen of the Highway", ו- "Twentieth Century Fox".


26. מוריסון נקבר בבית הקברות "פר לשז" בפריז, שם קבורים ידוענים רבים כמו אוסקר ויילד, שופן, איב מונטן ועוד. בהלוויתו נכחו חמישה אנשים בלבד.


27. במהלך תקופה כה קצרה של 4 שנות פעילות בלבד, שחרר מוריסון יחד עם הדלתות ששה אלבומי מופת הכוללים רשימה אדירה של שירים שנחקקו בהיסטוריית הרוק לנצח.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page