top of page

Kiss - Destroyer

ב- 15 למרץ 1976 שחררה "Kiss" את אלבום האולפן הרביעי שלה "Destroyer".


זה אלבום הפריצה של הלהקה, אשר נחשב לטוב ביותר מבין אלבומיה בהרכבה הקלאסי, והראשון שלה שזכה למעמד "פלטינה".


קודם להוצאת האלבום שחררה הלהקה שלושה אלבומי אולפן שלא ממש הצליחו במכירות, מה שהוביל את חברת התקליטים "Casablanca" לשקול שלא לחדש את חוזה ההקלטות עם הלהקה.


אבל אז מחליטה הלהקה לבצע מהלך שישדרג את הקריירה המוזיקלית שלה ויהפוך אותה לאחת מהלהקות הגדולות בעולם. הלהקה ידעה היטב שהיתרון הגדול שלה טמון בהופעות החיות. הם הבינו שהם צריכים למצוא דרך להעביר את החשמל, האנרגיה והכריזמה שיש להם על הבמה החוצה, גם אל הקהל שלא צפה בהופעות. הם מחליטים להקליט ולשחרר את אלבום ההופעה הכפול "Alive!", אשר לימים יתברר כאחד מאלבומי ההופעה הגדולים ששוחרו אי פעם.


האלבום "Alive!" זכה להצלחה גדולה והוא הראשון של הלהקה שזכה למעמד "זהב" כשהוא מבלה 110 שבועות במצעד המכירות, מה שהוביל את חברת התקליטים "קזבלנקה" לחדש ללהקה את החוזה.

(Photo: Kiss Twitter)


עם חוזה הקלטות חדש באמתחתה וכשהיא מחוזקת מההצלחה הגדולה של האלבום "Alive!", מחליטה הלהקה שזה בדיוק הזמן לשנות את הסגנון והצליל שלה ולהיפתח לקהל חדש. באופן בלתי יאומן ההזדמנות לעשות את השינוי הגדול בצליל תתגלגל לפתחה של הלהקה באופן מקרי ביותר.


אחר הצהריים אחד בשנת 1975, המפיק Bob Ezrin, אשר עבד בין היתר עם Alice Cooper ו- Lou Reed, עלה במדרגות אולפני "City TV" שבטורונטו, כדי לערוך ראיון. באותו זמן חברי להקת "Kiss" סיימו הקלטה של תוכנית וירדו במדרגות לנגד עיניו של Ezrin, אשר הציג את עצמו בפני המוזיקאים וציין: "אם אי פעם תזדקקו לעזרה כלשהי, אל תהססו להתקשר אליי". פחות משלושה חודשים לאחר מכן, ביל אוקין, מנהל הלהקה הזמין את Ezrin לעבוד עם הלהקה. זה היה מהלך שישנה את פניה של "Kiss" לנצח.

שיתוף הפעולה עם Bob Ezrin ישדרג את איכות הכתיבה של חברי הלהקה וישפר את יכולת הנגינה שלהם. אזרין לא ישמש רק כמפיק. הוא גם ינגן בקלידים, בפסנתר וינצח על תזמורת כלי מיתר. הוא יציג ללהקה אפקטים חדשים, טכניקות הקלטה חדשניות. הוא יכתוב יחד עם הלהקה 8 מתוך עשרת שירי האלבום, יספק לחברי הלהקה שיעורים בתורת המוזיקה וישמש כמורה הנגינה שלהם. הוא הסתובב באולפן עם משרוקית במאמץ להנחיל משמעת בחברי הלהקה, גער בהם וקרא אותם לסדר כשהיה בכך צורך. Paul Stanley כינה את העבודה עם אזרין על האלבום כ- "מחנה אימונים מוזיקלי". Gene Simmons יודה מאוחר יותר כי זה בדיוק מה שהלקה היתה צריכה.


אזרין שצפה בלהקה בהופעה והבחין שהקהל, רובו ככולו, היה מורכב מגברים, רצה לעדן במקצת את הצליל המחוספס של הלהקה. הוא אמר ללהקה שהם צריכים להיות מסוג הילדים הרעים שהבנות יכולות לאהוב, כאשר כל הרעיון של האלבום היה להראות רגישות מסוימת של הלהקה.


למרות שהלהקה הגיעה להקלטות עם 15 שירים מוכנים באמתחתה, Bob Ezrin דחה את רובם, כשהוא משקיע את זמנו בכתיבת שירים חדשים במסגרת תהליך יצירה משותף יחד עם חברי הלהקה באולפן. הוא גרם ללהקה להרחיב את אופקיה תוך שימוש באפקטים ("Detroit Rock City"), בכלי מיתר ("Beth") ואפילו במקהלת ילדים ( "Great Expectations").


האלבום הזה יספק ללהקה המנוני אצטדיונים שיילוו את הסטליסטים שלה בהופעות, במשך למעלה מ- 4 עשורים.


שיר הפתיחה "Detroit Rock City" אותו כתב ושר Paul Stanley כמחווה לסצנת המוסיקה בעיר דטרויט, ואזרין עזר לו לעבד למשהו מורכב הרבה יותר. השיר שוחרר כסינגל הרביעי מתוך האלבום, כאשר השיר "Beth" מופיע כבי סייד שלו. באופן מפתיע שדרני הרדיו העדיפו להשמיע דווקא את הבי סייד על פני השיר "Detroit Rock City". בתגובה שחררה הלהקה את "Beth" כסינגל הבא, החמישי מהאלבום, אשר הגיע למקום השביעי במצעד, השיר של "קיס" שצעד הכי גבוה.


מעניין לציין שמי ששר את הבלדה "Beth", הוא המתופף Peter Criss. השיר נכתב עוד בימיו של פיטר כריס בלהקת "Chelsea" בה היה חבר יחד עם הגיטריסט Stan Penridge, בין השנים 1970-1972. קריס ופנרידג' כתבו שיר בשם "Beck" שנכתב על אשתו של הגיטריסט שלהם Mike Brand, ששמה היה Becky. היא הפריעה כל הזמן לחזרות הלהקה וכל הזמן שאלה מתי מייק חוזר הביתה, כך שהשיר נכתב כבדיחה עליו ועליה.


השיר היה תוספת של הרגע האחרון לאלבום "Destroyer". לדברי ביל אוקין, המנהל של "קיס" באותה תקופה, סימונס וסטנלי לא רצו את השיר באלבום, מכיוון שזה לא היה שיר טיפוסי של "קיס" והואיל והוא היווה סטייה דרמטית מסאונד הרוק של הלהקה. אוקין התעקש והתברר כצודק, לאחר שהשיר הפך ללהיט הגדול ביותר של הלהקה. Peter Criss היה חבר הלהקה היחיד באולפן בזמן ההקלטה של השיר, מה שהפך אותו לשיר היחיד של הלהקה שאף אחד מחברי הלהקה לא ניגן בו. Peter Criss גובה בהקלטה של ​​פסנתר עליו ניגן Bob Ezrin, בנבל ובעיבוד של אזרין לכלי מיתר. באופן מצער למרות ואולי בגלל הצלחתו הגדולה של השיר, הוא יהווה את הטריגר למחלוקות בין כריס לפול סטנלי ויגרום בסופו של דבר לעזיבתו של כריס את הלהקה. סטנלי התראיין שנים לאחר מכן, וציין שכריס לא כתב את השיר כי הוא לא מנגן על כלי שאפשר לכתוב באמצעותו שירים. כריס מצידו הגיב על חוסר הפרגון וציין שסטנלי וסימונס תמיד ירדו עליו והעליבו אותו.


סינגל נוסף ששוחרר מהאלבום והפך לנכס צאן ברזל של הלהקה, הוא "Shout It Out Loud". מקורו של השיר עוד בלהקת הראשונה של סטנלי וסימונס - "Wicked Lester". הם הושפעו מהשיר "We Want to Shout It Out Loud" של להקת "The Hollies" והקליטו דמו משלהם העונה לאותו השם. במהלך הקלטת האלבום סימונס הביא את השיר והוא וסטנלי יחד עם Bob Ezrin שכתבו אותו מחדש.


שיר אייקוני נוסף מהאלבום הוא "God of Thunder" אותו כתב סטנלי אך שר Gene Simmons. השיר הפך לחביב הקהל בהופעות אותו סימונס מבצע בדרך כלל לאחר "תעלול הדם". הסולו בשיר הוא אחד האהובים על Ace Frehley וקולות הילדים הנשמעים ברקע הם ילדיו של Bob Ezrin.


השיר "Flaming Youth" שוחרר כסינגל השלישי מתוך האלבום. השיר נכתב על ידי Ace Frehley, Paul Stanley, Gene Simmons ו- Bob Ezrin, אשר לקח קטעי מוסיקה שונים שכתבו שלושת האחרים, קיבץ ואירגן אותם לשיר אחד. כך לדוגמא, אחד הריפים המרכזיים בשיר נלקח משיר שכתב סימונס בשם "Mad Dog" ומופיע בקופסא "The Box Set" משנת 2001.


שירים מצויינים נוספים באלבום הם "Do You Love Me" שסטנלי זוכר איך Bob Ezrin איתגר אותו לשפרו במהלך ההקלטות, "Great Expectations" עם האורקסטרה ומקהלת הילדים, אשר בו מנגן Dick Wagner הגיטריסט של Alice Cooper ו- Lou Reed בגיטרה ועוד. כאן המקום לציין כי בהמלצתו של Bob Ezrin, השיר "Great Expectations" שאב מהסונטה Piano Sonata No. 8 in C minor, Op. 13 של בטהובן. כמו-כן, Dick Wagner מנגן בגיטרה בשירים נוספים באלבום והם: "Sweet Pain", "Flaming Youth" ו- "Beth". זה היה בהתאם להוראתו של Bob Ezrin שהיתה למורת רוחו של Ace Frehley.


האלבום "Destroyer" זכה כאמור להצלחה גדולה במכירות וסייע ל- "Kiss" להפוך לאחת מלהקות הרוק הגדולות על הפלנטה. האלבום נכלל גם ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין ה"רולינג סטון", הוא מופיע ברשימת 1001 אלבומים שאתה צריך להאזין להם לפני מותך, והוא מופיע גם ברשימות 100 אלבומי ההבי מטאל הגדולים בכל הזמנים של מגזין Kerrang!, ברשימת 100 אלבומי הגיטרה הגדולים בכל הזמנין של מגזין "Guitar World", ועוד.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page