top of page

Queensrÿche - Rage for Order

כמה שאנחנו אוהבים את האלבום הזה... "Rage for Order" של "Queensrÿche" ששוחרר ב- 27 ליוני 1986.


זה אלבום האולפן השני של הלהקה, אשר שוחרר לפני הגלישה לפרוג-מטאל ובטרם הפריצה הגדולה שתגיע שנתיים מאוחר יותר עם אלבום הקונספט "Operation: Mindcrime". כנראה שזו גם הסיבה שלמעריצים יש נטיה לדלג עליו. אנחנו כאן כדי לספר לכם שמדובר באלבום אדיר שאין בו אפילו רגע אחד מיותר, ושמבחינתנו הוא נמצא אפילו באותה רמה של המאסטרפיס שיגיע שנתיים אחריו.

האלבום הזה שונה מאוד משאר הרפרטואר של הלהקה וזה גם ייחודו. יש באלבום הזה הפקה "ניו ווייבית", מעט "דארקית", שמתבטאת בין היתר בהעמסת אקו וריברב, בהעברת סאונד התופים והגיטרות דרך אפקטים והבאת הקלידים קדימה במיקס. יש בו אווירה אפלה, ואנחנו לא יודעים להסביר למה, אבל כשאנחנו מקשיבים לו אנחנו מיד מריצים במוחנו תמונות מסרטי מדע בידיוני על עולמות דיסוטופיים עתידני. יתכן שאלודמויות הלהקה בעטיפה הפנימית אשר הלבוש שלהם נראה כאילו לקוח מסרט מדע בידיוני. מה שללא סופק תורם לתחושה שמדובר ביצירה שלמה שמלווה סיפור שיכול לשמש כפסקול לסרט עתידני, היא העובדה שחלק ניכר משירי האלבום מתחברים אחד לשני בקרוס פייד באופן שמעניק למאזין הרגשה שמדובר כאן בסיפור אחד שלם להבדיל משירים פרטניים ונפרדים.

דוגמא מצויינת להבנה עד כמה האלבום הזה שונה משאר הקטלוג האדיר של הלהקה, נציין כי הלהקה עשתה כאן אפילו קאבר לזמרת Dabello – אמנית פופ קנדית ששחררה את "Gonna Get Close to You". לא רק שחברי הלהקה בחרו לבצע גירסת כיסוי לשיר, אלא שהם אפילו בחרו לשחרר אותו כסינגל הראשון מתוך האלבום. מי שיקשיב לשיר המצוין ולביצוע האדיר של הלהקה, יבין מיד למה כוונתנו, הקלידים, הבס המודגש, סאונד התופים המעוות, השירה, הגיטרות, האפקטים, כל אלה לא מזכירים לחלוטין להקת מטאל אלא לקת ניו ווייב או פוסט פאנק משנות השמונים. הלהקה הגדילה עשות ואפילו שחררה לשיר הזה גירסת 12 אינטש עם רימיקס ארוך, שמעצים את האלקטרוניקה והאפקטים, ממש כמו להקת ניו וויב.


כמו שאמרנו האלבום הזה לא נשמע דומה לשום דבר אחר שהלהקה הזאת שחררה במהלך כמעט 40 שנות פעילותה, אבל זה טוב, זה גדול, זה אדיר ואנחנו ממש אוהבים את זה.

החל מקטע הפתיחה "Walk in the Shadows" אנחנו נכנסים למסע קדימה בזמן, כי כמו שאמרנו עבורנו האלבום הזה יכול לשמש כפסקול מושלם לסרט על עולם עתידני. השיר הזה עם ריף הגיטרה הקצבי והדומיננטי, צווחות הפלצט של Geoff Tate וההרמוניות הווקאליות א-לה "Queen", נכתב על-ידי הגיטריסט Chris DeGarmo בשיתוף טייט ווילטון, בהשראת סרטי וספרי ערפדים, ביניהם "Vampire Chronicles".


מיד אחריו מגיע "I Dream in Infrared" שנכתב על-ידי טייט והגיטריסט השני Michael Wilton. השיר נפתח רגוע על-ידי פעימות הבס של Eddie Jackson והאקורדים המפורקים של הגיטרה, והולך ומתפתח ליצירה מהפנטת ודינמית שנעה בין ריפים מחוספסים לאקוסטיות רכות ונקיות, ובין צווחות הכאב של Geoff Tate לקולו המלטף והענוג. השיר בהחלט מוכיח את היכולות הווקאליות של טייט ואת מנעד הקול האדיר שלו. סולו הגיטרה בשיר הזה מנוגן על-ידי Michael Wilton שכאמור גם כתב אותו. השיר הזה קיבל גירסת רימיקס אקוסטית ומעניינת במהדורה המורחבת של האלבום שיצאה בשנת 1991.

הקטע השלישי "The Whisper" מתחבר לפייד אאוט של השיר הקודם ונפתח עם משפטי הגיטרה המוכפלים בסגנון מזרחי של Chris DeGarmo ו- Michael Wilton. לאחר האינטרו הקצר השיר פשוט מתפוצץ עם מקצב מקפיץ ומדליק ועם ריף קליט וסוחף. השירה של טייט פה מרקיעה שחקים, כמה גבוה הוא מגיע במעבר לפזמון. פשוט שליטה מדהימה בקול.

אנחנו מדלגים על "Gonna Get Close to You" אליו התייחסנו לעיל, בכדי להגיע ל- "The Killing Words", הבלדה הטהורה הראשונה באלבום הזה. ושוב השילוב המדהים בין האקוסטיות לחשמליות, בין הקלידים לאפקטים ובין השירה המלודית והשקטה לצווחות השורקות של טייט, כל אלה פשוט מעיפים לנו את הראש. ואיזה סולו מלודי ויפה נותן פה Chris DeGarmo שמראה כמה רגש יש לו בנגינה.

השיר שחותם את הצד הראשון של הויניל "Surgical Strike" ונכתב על-ידי שני הגיטריסטים, הוא גם אחד המהירים באלבום. עבודת גיטרות מדהימה שמשולבת בתופי הדוד הרועמים והמתגלגלים של Scott Rockenfield שגם מובילים את הבתים. בקטעי המעבר אנחנו מכפילים את המקצב שרק הולך ומתגבר במהלך הסולו המדהים של Michael Wilton, כאשר האפקטים שמשולבים במהלכו רק מעצימים את ההנאה ממנו.

הצד השני של הויניל נפתח עם "Neue Regel" וצליל גיטאר סינת' שמזכיר לנו את צליל הגיטרה המסונתז שפותח את השיר "Out in the Cold" של "Judas Priest" מהאלבום "Turbo". הכותרת "Neue Regel" משמעותה בתרגום חופשי מגרמנית "New Rule" או "New Order". השיר הזה משופע בגיטרות חורקות, צלילים מוזרים ואפקטים מדהימים שפשוט הופכים אותו ליצירה מפלצתית. האפקטים הללו חולשים על כל הכלים ואפילו על קולו של Geoff Tate ששר את כל הבית הראשון דרך מעין מגפון, עד הפריצה בדקה 1:45 עם הצעקה Now! זה גם אחד הקטעים היפים בשיר שאנחנו מסוגלים לשמוע שוב ושוב בריפיט. אנחנו ממליצים לכם מאוד לשים אוזנית ולהקשיב לשיר הזה בווליום גבוה, עד הסוף הקליימקסי בשאגה של טייט והאפקטים שמגיעים אחריו, פשוט הנאה צרופה שנשמעת עם הפקה רלוונטית ועדכנית ועם סאונד מדהים גם היום למעלה משלושים שנה אחרי.


הקטע "Chemical Youth (We Are Rebellion)" נולד כתוצאה משיתוף פעולה נוסף בין טייט לבין וולינגטון. כמה יפה עבודת הגיטרות כאן, ללא ספק אחת מהטובות באלבום, אשר לפרקים מזכירה לנו את הנגינה של Akira Takasaki מלהקת "Loudness".

הקטע "London" הוא כנראה אחת הסיבות שגורמות לנו להרגיש שהאלבום הזה מהווה פסקול לסרט עתידני. כשאנחנו מקשיבים לקלידים האפלים שפותחים את השיר, לגיטרות שמגיחות בפייד אין ולצליל הבס המסונתז שנותן את הקצב לשיר, אנחנו לא יכולים שלא לדמיין את לונדון בעולם עתידני, תחת אפר והריסות שלאחר מלחמה גרעינית. למרות שמילות השיר לא ממקמות את השיר הזה בזמן (למעט תאריך ה- 4 לנובמבר), אין לנו ספק שדה גרמו, טייט וולינגטון שכתבו אותו התכוונו ללונדון עתידנית ולא עכשווית.

הקטע הבא "Screaming in Digital" מתחבר שוב בקרוס פייד עם השיר הקודם, ושוב הוא נפתח באפקטים עתידניים שמשתלבים היטב עם השם הדיגיטלי של השיר שנכתב בעידן אנלוגי. איזה מקצב סוחף עם הדאבל בייס דרום של Scott Rockenfield ואיזה שילוב יפה בין "שטיח" הקלידים לגיטרות בסולו, ובין קולו של טייט לקולות הרקע של יתר החברים שיוצרים כאן חגיגה ווקאלית מדהימה. השיר מסתיים בפיצוץ עם הצרחה של טייט והשקט שלאחריה מתחבר לשקט של השיר הבא שהינו ללא ספק אחד מהפנינים באלבום.

הבלדה "I Will Remember" שחותמת את האלבום, הינה אחד השירים היפים בו. ליין הגיטרה החשמלי הקצר בליווי האקוסטית בפתיחת השיר הזכיר לנו קצת את הסקורפיונז (ואולי גם השריקה של טייט בסיום הפזמון הראשון). כמה רגש מועבר דרך השירה של טייט, כמה כישרון בנגינה המדהימה של דה גארמו, שגם כתב את השיר לבדו.

מעניין לציין שבמהלך הקלטות האלבום הלהקה הקליטה שיר נוסף – "Prophecy", אשר שוחרר כבי סייד לסינגל הראשון "Gonna Get Close to You". כמו-כן, הלהקה עבדה על דמואים של שני שירים נוספים "From the Darkside" ו- "The Dream", אשר נותרו על שולחן העריכה. הלהקה גם כתבה במהלך ההקלטות את שיר הנושא "Rage for Order" אשר לא נכנס לאלבום. קטעי המוזיקה מהשיר התגלגלו בסופו של דבר אל תוך השיר "Anarchy-X" מהאלבום "Operation: Mindcrime" שיצא שנתיים אחר כך.

לפני סיום נציין שעטיפת האלבום "Rage for Order" היא הראשונה להציג את סמל הלהקה שילווה אותה בהמשך הדרך.

ועכשיו בואו להאזין לאלבום אבל רק עם אוזנית ובווליום גבוה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page