top of page

מופע הארנבות של ד"ר קספר - אלבום הבכורה

המפגש הראשון בין שי להב לאורן ברזילי לא יצר ניצוצות ואפילו לא הוליד כימיה בין השניים, אבל בהמשך, רצה הגורל ודרכיהם הצטלבו, מה שהוליד את אלבום הבכורה הנפלא של "מופע הארנבות של ד"ר קספר" שנושא את שם הלהקה.



שי בדיוק נפרד מלהקת נעוריו בטבריה והחליט לחפש את עתידו בעיר הגדולה תל-אביב. הוא לא ידע בדיוק לאיזה כיוון ללכת כי רצה להמשיך בקריירה המוסיקלית שלו, אך גם רצה ללמוד קולנוע. הוא החל את לימודיו וחלק דירה תל-אביבית עם רוית פררה, מנחת תוכנית הנוער המיתולוגית "תוסס". רוית חשפה אותו לעולם הרוק האלקטרוני, עם קלטות של "EMF" ו-"Happy Mondays". הוא החל להשתעשע עם המוסיקה ויצר סקיצות על מחשב "אטארי 1024" עם תוכנת Q-Base.


בעזרת רוית, נחתה בפניו הזדמנות להקליט שיר שיקרא "מטפטפת ונמסה" לאוסף מוזיקת אינדי מקומי. על מנת לבצע את תפקיד הגיטרות הוא פרסם מודעה בעיתון "העיר" ומי שענה עליה היה תלמיד תיכון צעיר בשם אורן ברזילי. השניים נפגשו והקליטו יחד את תםקידי הגיטרות לשיר. מאוחר יותר שי מחק את כל ההקלטות והחל ליצור הכל מחדש עם סימפולים של גיטרות. כשאורן גילה זאת, הוא נעלב מאוד והשניים ניתקו קשר.


רצה הגורל, או יותר נכון רוית, ושוב נפלה בפני שי הזדמנות והפעם הופעה במועדון "העלייה השנייה". שי שמלבד סקיצות על המחשב לא היה לו שום דבר מוחשי, נתקל במקרה באורן בחנות תקליטים בשנקין. הואיל והוא היה הגיטריסט היחיד ששי הכיר, הוא הציע לו להצטרף להופעה. וכך, שי על המחשב והשירה ואורן על הגיטרות, החלו השניים לעבוד על ההופעה. במקום ללכת ללימודים, היה אורן מגיע כל בוקר אל שי והשניים היו מקליטים כל יום סקיצה של שיר אחר. אחרי שבוע כבר היו להם את כל הסקיצות שיהפכו להיות אלבום הבכורה של הלהקה.


על מנת להופיע, השניים היו צריכים שם והם בחרו את "מופע הארנבות של ד"ר קספר". כשהיינו צעירים ורקדנו פוגו לצלילי "את לא מבינה" תמיד תהינו מה היא משמעות השם. אז הנה המשמעות לפי דבריו של שי:

"מכיוון שזה היה אמור להיות מופע, אז ידענו ששם ההרכב צריך לכלול את המילה 'מופע'. לאורן הייתה ארנבת מתוקה אז הוספנו את המילה 'הארנבות'. אח שלי, שכיום הוא פרופסור, היה אז דוקטור לאסטרופיזיקה ומכאן המילה 'ד"ר', ו'קספר' - כי אורן פשוט אהב את קספר השד. כך נולד השם 'מופע הארנבות של ד"ר קספר', ללא שום משמעות נסתרת. רצינו שם ארוך שיהיה על המשקל של 'מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר' של הביטלס".


(Photo: Koko)


השניים ביצעו את ההופעה במועדון "העלייה השנייה" ומשם ניסו להמשיך הלאה. הואיל והיו להם רק 7 שירים, הם ביצעו מעין מופע משולב, בחלק הראשון הם היו מבצעים את כל השירים, יוצאים להפסקה בה שי היה מספר בדיחות וסיפורים ובחלק השני עולים שוב לבצע את אותם שירים. השניים סיפרו שבגלל שהמופעים היו כל כך אינטימיים, בסוף כל מופע הקהל היה יושב לדבר איתם ונותן ביקורת על מה צריך לשנות ולשפר. בהתחלה היו מגיעים רק חברים ומשפחה ולאט לאט כל אחד הזמין את החברים שלו והקהל גדל מ-50 איש להופעות של 200 איש.


להופעה השלישית של השניים, הגיע דודי לוי שכיכב אז בלהקת "נוער שוליים". בסוף ההופעה הוא ניגש אליהם ואמר להם "אתם הולכים להיות גדולים", השניים כמובן לא הבינו על מה הוא מדבר. להופעה הבאה הביא עימו לוי את רונן בן טל מ-DB הפקות והשניים אמרו לשי ואורן שאם הם רוצים לעבוד איתם הם חייבים להקים להקה. באחד הראיונות בהמשך, סיפר שי שמבחינתנו זו הייתה אכזבה גדולה. הוא בכלל ראה את עתידו המוסיקלי כיוצר מוסיקה אלקטרונית עם סינטיסייזרים, מחשבים, ביטים וסימפולים ולא להקת רוק. אך כמובן שהוא לא רצה לסרב להצעה והשניים צירפו את איציק רייזנברג על הבס ואת המתופף צביקה כהן ותוך חצי שנה הוקמה באופן רשמי הלהקה.


(Photo: Hed-Artzi)


כהכנה להקלטת האלבום, בן טל ולוי הכניסו את ההרכב החדש לאולפן, ביקשו מהם להקליט את כל הסקיצות שיש ברשותם בלייב. כאשר מתוכם הם יוציאו את הדמואים הטובים ביותר, על מנת להחליט מה החומר עליו יעבדו לאלבום. ההרכב ניצל את ההזדמנות ושיכפל את הקלטת בעזרת הטייפ דאבל קאסט של אורן. הם חילקו את כל הקלטות בהופעות שלהם וכשהם הגיעו להופיע ב"היכל התהילה של הרוק הישראלי" של אותה תקופה - מועדון ה"רוקסן", כבר היו נוכחים בהופעה כ-2000 איש שדקלמו את כל שירי הלהקה, מבלי שאפילו הושמע שיר אחד שלהם ברדיו.


מיד לאחר מכן, הם הוחתמו בחברת התקליטים "הד-ארצי" ונכנסו לאולפן כדי לעבוד על אלבום הבכורה. מאחר שהם היו כבר משופשפים מההופעות, הם ידעו בדיוק מה ואיך להקליט והקלטות האלבום הסתיימו לאחר חודש בלבד. האלבום שכולל 13 שירים שאת רובם כתבו והלחינו אורן ושי, כשעל ההפקה אמון דודי לוי, יצא ב-14 למרץ 1993.



הסינגל הראשון שיצא מהאלבום היה "בשמלה אדומה", קאבר לשיר של להקת הנח"ל משנות ה-60. אורן סיפר שהשיר נוצר בזכות אחיו אלון, שהיה בא להופעות ומבקש מהלהקה לבצע את השיר. מאחר והם לא ידעו את כל האקורדים לשיר הם המציאו והוסיפו את החלק של "את לא מבינה". השיר, כפי שאתם יודעים התפוצץ מעל גלי האתר במדינת ישראל ויחד עם הקליפ ששודר בערוץ 22 הטריף את כל המדינה. גם הסינגלים הבאים שיצאו: "בואי דינה", "הקומיקאים" ו-"סקס" זכו להצלחה אדירה.



האלבום היה הצלחה מטורפת, הוא זכה לביקורות משבחות וגם נאהב ע"י בני הנוער, שבאותה תקופה חיפשו משהו מקומי, לצד סצנת הגראנג' שהגיעה מעבר לים." הקספרים" פתאום הפכו לאחת הלהקות החמות ברוק הישראלי, ללא תכנון או הכנה מראש, כשכזכור המטרה הראשונית הייתה רק להופיע במועדון "העלייה השנייה". לפתע הם הוזמנו להתארח בכל תוכניות הטלוויזיה הפופולריות, אינסוף השמעות בתחנות הרדיו וחרשו את המועדונים ברחבי הארץ, עם שירי הרוק הקלילים והקליטים.


להאזנה לאלבום ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page