top of page

The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

ב- 26 למאי 1967 קרה אחד הדברים המופלאים בעולם המוזיקה, האלבום "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", שבעיני רבים נחשב כאלבום הרוק הטוב ביותר בכל הזמנים, יצא לאור.



זה אלבומה השמיני של "The Beatles", אשר במשך שנים היה ממוקם במקום הראשון ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון.


האלבום מהווה אבן דרך בעולם המוזיקה והייתה לו השפעה רבה על להקות רבות שבאו לאחר מכן.


לאחר שבשנת 1966 החליטו חברי הביטלס לחדול לחלוטין מקיום הופעות חיות, הם יכלו להשקיע זמן רב יותר ביצירה המוזיקלית, כשהם מבלים יותר זמן באולפן, לומדים, חוקרים ומתנסים, בכלי נגינה מגוונים, בסגנונות מוזיקה שונים, בעריכות סאונד מיוחדות ובטכניקות הקלטה חדישות.


המטרה היתה ליצור אלבום המהווה יצירה אומנותית שלמה וכוללת, להבדיל מאוסף שירים פרטניים.


חשוב להדגיש שעדיין אין מדובר באלבום קונספט טהור במלוא מובן המילה, שכן למעט שיר הנושא שחוזר בסיום האלבום (בשיר הלפני אחרון) ורמיזה קטנה בשיר "With a Little Help From My Friends", אין ממש קשר בין השירים באלבום.


להלן מספר עובדות מעניינות על האלבום:


1. הרעיון הראשוני הגיע מ- Paul McCartney, לאחר שכתב את שיר בנושא הפותח את האלבום. בשיר מוצגת הביטלס כלהקה אחרת "דימיונית" בשם מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר.


2. שם האלבום הגיע מחפיסות קטנות של מלח ופלפל שחולקו לחברי הלהקה במהלך הארוחה ועליהם הכיתוב 'S' ו- 'P'. מקרטני נשאל על-ידי מי שהיה מנהל ההופעות של הלהקה מה זה אומר וענה: "salt and pepper" ומיד אחר כך "Sergeant Pepper".


3. מקרטני ציין שהאלבום הושפע מהאלבום Pet Sounds של "The Beach Boys". הוא גם ערך השוואה לאלבום "Freak Out!" ששחרר Frank Zappa שנה קודם לכן.


4. הקלטת האלבום ארכה 5 חודשים ודרשה כ- 700 שעות אולפן. רק כדי לסבר את האוזן, אלבומה הראשון של הביטלס הוקלט בפחות מ- 10 שעות.


5. השירים "A Day In The Life", "With a Little Help from My Friends" ו- "Lucy in the Sky with Diamonds" לא נכללו בגרסת האלבום ששוחררה בדרום אסיה, מלזיה והונג קונג, לאור החשש ששירים אלו התייחסו ועודדו שימוש בסמים.


6. השיר "A Day In The Life" כולל בסיומו צליל שרק כלבים מסוגלים לשמוע.


7. בשיר "A Day In The Life" לנון ומקרטני לקחו שני שירים וחיברו אותם יחד באמצעות הקטע הסימפוני שהוקלט על-ידי 41 נגנים. נקודת החיבור אחרי המילים "I'd Love To Turn You On" במכוון נועדה להישמע כמו אורגזמה. בשל כך השיר הוחרם ב- BBC.


8. החלק הראשון של השיר הושפע משתי כותרות עיתון שלנון קרא האחת ב- Daily Mail והיא סיפור תאונת הדרכים של Tara Browne היורש של גינס שהיה חבר של הלהקה ומי שהכיר למקרטני את ה- LSD. השניה, כתבה ב- Daily Express על 4000 חורים שנספרו בדרך המהירה Blackburn.


9. האקורד האחרון E של השיר הוקלט על-ידי שלושה פסנתרים שחברי הלהקה ניגנו עליהם במקביל. זה לקח 9 טייקים להגיע לתוצאה הרצויה.


10. למרות שמועד ההוצאה הרשמי של האלבום יועד ל- 1 ליוני 1967, בפועל הוא שוחרר ב- 26 למאי באנגליה וב- 2 ליוני בארה"ב.


11. השיר "Good Morning Good Morning" הושפע מפרסומת לדגני בוקר של Kellogg. בסיום השיר נשמעת הקלטה של חיות שונות. לבקשתו של John Lennon סדר הופעת החיות הוא לפי גודלן.


12. השיר "When I’m Sixty-Four" יועד בתחילה להיות הבי סייד לשיר "Strawberry Fields" אך הוא הוחלף עם "Penny Lane".


13. השירים “Strawberry Fields” ו- “Penny Lane” הוקלטו ראשונים בסשנים לאלבום. הם היו אמורים להיות חלק מהאלבום, אך לבסוף הם נחתכו החוצה בעריכה ושוחררו כסינגלים.


14. זה האלבום הראשון בהיסטוריה של המוזיקה בו מילות השירים הודפסו על העטיפה האחורית.


15. קולות הקהל בין השירים "Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band" ו- "With A Little Help From My Friends" הוקלטו על-ידי המפיק ג'ורג' מרטין באחת מהופעות הלהקה Hollywood Bowl.


16. נגינת הבס של מקרטני הוקלטה בנפרד מיתר הכלים לאורך כל האלבום. ז\ה אפשר לו מרחב אלתור גדול יותר למציאת מלודיות מיוחדות.


17. במהלך הסשנים הוקלט גם השיר "Only a Northern Song" של George Harrison, אך הוא לא נכנס בסופו של דבר לאלבום.


18. עטיפת האלבום נוצרה על-ידי Peter Blake ו- Jann Haworth, הם זכו על כך בפרס הגראמי.


19. האלבום זכה ב- 5 פרסי גראמי נוספים, ביניהם אלבום השנה.


20. לנון ביקש בתחילה שגם ישו ואדולף היטלר יופיעו על העטיפה, זה לא קרה.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page