top of page

ענבל פרלמוטר

למרות התקופה הקצרה בה הייתה פעילה מבחינה מוסיקלית, ענבל נחשבת בעלת השפעה משמעותית במוסיקה הישראלית.

(צילום: רינת דבורסקי)


היא נולדה ב-15 לינואר 1971, ברחובות למשוררת עופרה שונית ולנגן הגיטרה אברהם פרלמוטר כשבגיל שמונה חשף אותה למוסיקה ולימד אותה לנגן על כינור. אחותה איריס הייתה לתקופה קלידנית בלהקת "נושאי המגבעת".


היא כמובן מוכרת בעיקר דרך להקת "המכשפות" שאותה הקימה בסוף שנת 1992. יחד עם יפעת נץ ויעל כהן הן החלו בהופעות במועדונים בישראל. פרלמוטר כתבה והלחינה את מרבית השירים ושימשה כסולנית, יעל כהן כמתופפת ויפעת נץ כנגנת בס. הלהקה נחלה הצלחה ראשונה בפסטיבל עין גב ב-1993 בעיבוד ובביצוע לשיר "קסם על ים כנרת". ביצועה של הלהקה לשיר יצא על גבי תקליט שדרים שפרלמוטר ציירה את עטיפתו. השיר שודר רבות בתחנות הרדיו השונות ויצר חשיפה גדולה ללהקה הצעירה.

(צילום: רונן ללנה)


בתחילת 1994 הקליטה הלהקה את אלבומה הראשון - "עד העונג הבא". קורין אלאל הפיקה את האלבום, וכל שיריו (פרט ל"ציפור" שכתבה כהן ול"מתח מיני" שכתבה נץ) נכתבו והולחנו בידי פרלמוטר. האלבום כלל שירי רוק אנרגטיים וזכה להצלחה רבה ולמעמד של תקליט זהב. הסינגל "עד העונג הבא" הוא אחד השירים הבולטים של הלהקה והמפורסם ביותר שלה עד היום.


באמצע 1995 הקליטה הלהקה את אלבומה השני - "זמנים מוזרים". הפעם בעיבודים ובהפקה של כל החברות בלהקה. פרלמוטר כתבה והלחינה את כל שירי האלבום, מלבד "מרדף לא ידוע", שאת מילותיו כתבה כהן. האלבום זכה עם צאתו להצלחה פחותה משל קודמו.


"המכשפות" המשיכו להופיע בתדירות גבוהה, בין השאר במופע בקיסריה כחימום להופעתה של ביורק וב"אמפי ווהל" עם אוהד נהרין.


באפריל 1996 הוציאה הלהקה מיני-אלבום בשם "המכשפות מתכסות" ובו קאברים לשירים שאהובים על חברות הלהקה. ישנו סיפור שמתקשר לאלבום, אנני לנוקס מיוריתמיקס אסרה על הלהקה לכלול את גרסת הכיסוי לשירה "Sweet Dreams" במיני-אלבום וכאות מחאה הפיצה פרלמוטר את השיר בקלטת מחתרתית שהיא עיצבה וכתבה על גביה "חרא זכויות".


גירסת כיסוי מדהימה נוספת שקיימת באלבום היא של השיר "Shivers" של "The Boys Next Door" - להקתו הראשונה של Nick Cave. ענבל אהבה את קייב ושיריו וכשהגיע ארצה בפעם הראשונה פנתה אליו באומץ רב וביקשה ממנו להקליט איתה ועם להקתה את השיר. קייב הסכים וזו הייתה התגשמות חלום עבור ענבל, אך גם ובעיקר אירוע מכונן במוזיקה הישראלית כאשר אומן בסדר הגודל של קייב מסכים לשתף פעולה עם אומן ישראלי.


לאחר צאת האלבום הלהקה יצאה לסיבוב הופעות לקידומו בו הן אירחו את דנה ברגר, קורין אלאל ואלונה דניאל.

לאחר יציאת המיני-אלבום פחתה מאוד פעילותה של הלהקה והופעתה האחרונה התקיימה בספטמבר 1996.


עם דעיכתה של "המכשפות" המשיכה פרלמוטר בפעילות מוזיקלית עצמאית. היא הקליטה סקיצות לאלבום סולו, ניגנה בהופעות של קורין אלאל, והקליטה בלונדון אלבום עם רם אוריון שנקרא "ענבלאנס" (Inballance). השניים התכוונו להוציא את האלבום לאור אך הדבר לא התממש באותו זמן.


באלבום נתנה ענבל ביטוי לאוסף משחקי התינוקות המנגנים שהיה ברשותה, צלילים של המשחקים מופיעים לאורך האלבום בשירים השונים. ההקלטות בוצעו במהלך חמישה ימים בינואר 1996 על גבי קלטת ארבעה ערוצים, כל השירים נכתבו על ידי פרלמוטר במהלך ביקורה בלונדון. ב-25 במרץ 2016 הוצא האלבום "ענבאלנס" למכירה על ידי אוריון כאשר כל ההכנסות מועברות ישירות לאגודת צער בעלי חיים בישראל.


ענבל גם הייתה חלק מסופרגרופ זמני בשם "המזדיינות". טל גורדון, איגי וקסמן, אסי לוי וענבל פשוט רצו לנגן ולהנות ביחד, בלי הפקה, בלי התערבויות ובלי חברות תקליטים. ענבל היא זו שהמציאה להרכב את השם אך שאר הבנות סירבו ורק לאחר מותה הם החליטו לאמץ אותו. טל גורדון כתבה: "רצינו להיות כמו בנים, לא לעשות כלום עם מפיקים וחברות תקליטים, לשים כל אחת את ה-40 שקלים לשעה בחדר חזרות, להזמין פיצה ולקלל. זה היה סוג של משחקי ילדים"

(צילום: פלאש 90)


סמים היו חלק בלתי נפרד מחייה של ענבל וליוו אותה במיוחד בתקופתה האחרונה עד שתפסו את מרכז הבמה. בהרואין היא התנסתה לראשונה בנסיעתה ללונדון בגיל 20 וקצת ובשנה וחצי האחרונות לחייה כבר הייתה מכורה באופן כבד. חבריה ניסו לעזור, אך ללא הצלחה. בין היתר, הם היו לידה בטיפולי הגמילה שעברה, ואפילו אספו בשבילה 15 אלף שקל כדי לממן טיפול מיוחד של החלפת הדם. קורין אלאל שהייתה עימה בזוגיות תקופה מסויימת סיפרה שבהתחלה היא הסתירה את זה טוב מאוד ולא כולם ידעו ועד שהם הבינו מה קורה הם לא ידעו מה לעשות.


פרלמוטר מצאה את מותה בתאונת דרכים ב- 1 לאוקטובר 1997 בעודה בת 26 בלבד. זה קרה בערב ראש השנה ויום אחד בלבד לפני הופעת האיחוד המתוכננת של להקת "המכשפות".


בערב היא נכנסה לוולוו אספנות השחורה שלה, ונסעה לכיוון רמת גן לארוחת חג בבית משפחתו של בן זוגה הטרי, שרק דה מאיו. לארוחת החג הזו היא לא הגיע. רכבה התנגש במעקה בטיחות במחלף ראשון לציון. בכביש לא נמצאו סימני בלימה, ובדמה של פרלמוטר לא נמצאו עדויות לשימוש בסם. המסתורין סביב מותה נמשך עד היום, למעלה מ- 20 שנה אחרי.

בשנת 2023 יצא סרט דוקומנטרי חדש אודות חייה של ענבל "אם זה נגמר". הסרט חושף לראשונה את יומניה האישיים, קטעי ארכיון נדירים, ומפגשים אינטימיים עם מי שהיו הקרובים אליה ביותר. חלקם לא ידעו על עוצמתה של חיית החושך שמאחורי הפיה הטובה. "אם זה נגמר" צולל אל נפשה של יוצרת פורצת דרך שצללה לתהומות והותירה חותם על המוזיקה והתרבות בישראל.


ב- 15 לינואר 2021, לרגל מה שהיה אמור להיות יום הולדתה ה-50 של ענבל פרלמוטר ז"ל, שחררה להקת "פרי הדמיון" את סינגל הבכורה שלה "בתוך הנצח". את השיר כתב דודו רוז – סולן הלהקה ומי שהיה מעריץ מסור של ענבל ו"המכשפות", לפני יותר מעשרים שנה, בלילה שבו התבשר על מותה של ענבל.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!! "עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page