top of page

נקמת הטרקטור - נקמת הטרקטור

הכל התחיל בשנת 1988, כשאבי בללי, מוזיקאי, בסיסט וזמר, חזר לארץ מגרמניה.

בללי הקים עם אורי דושי הרכב בשם "Akan". אי שם באולפן "טריטון", השניים ישבו, כתבו והקליטו חומרים באנגלית. באופן מקרי לחלוטין, בחדר הסמוך הקליט יהודה פוליקר את אלבומו "אפר ואבק". הטכנאי של פוליקר הזמין אותו ואת יעקב גלעד להאזין לשניים שישבו בחדר הסמוך וחתכו את סלילי ההקלטה שלהם. בללי סיפר שבאותו רגע, כשגלעד אמר לו "תשמע, אם תכתוב חומר בעברית - צור איתי קשר", הוא החליט להקים את "נקמת הטרקטור".


לאחר הרגע המכונן באולפני "טריטון" החליט בללי לקבץ כמה מחברי נעוריו, שאותם הכיר בבית הספר או ניגן איתם במסגרות שונות, ולהקים להקה חדשה. להקה שתביא לידי ביטוי בעברית את כל החומרים שכתב באנגלית.


עם חזון חדש ושירים במגירה, בללי, אופיר ליבוביץ' (גיטרה) ואילן גרין (קלידים ושירה) צירפו אליהם את המתופף דני מקוב וניסו לעניין חברות תקליטים ביצירתם. אופיר וגרין היו אלה שדחפו לחתימה עם חברת תקליטים, אבל כל החברות שפנו אליהן דחו אותם, מלבד בחור אחד.


ניצן זעירא, שהיה דמות מוכרת במועדונים באותה תקופה, הקים את חברת התקליטים העצמאית הראשונה בישראל בשם "נענע דיסק". זעירא התעניין בהקלטות הדמו של הלהקה. לאחר משא ומתן קצר על חוזה הקלטות עם הרביעייה הוא החתים אותם על הסכם להפקת אלבום חדש. זעירא הציע את ברי סחרוף להפקת התקליט ובתחילת 1990 החלו ההקלטות באולפני "D.B". אגב, האלבום הזה היה אמור להיות אלבום הבכורה של חברת התקליטים אך מאחר שבדיוק באותה תקופה חזרו ברי סחרוף ורמי פורטיס מחו"ל עם האלבום "סיפורים מהקופסא" הם היו לאלבום הבכורה.


(Photo: Ariel Van Straten)


הלהקה עבדה במשך שנה על אלבום הבכורה, כשהיא באה עם משב רוח מרענן ועמדה מוגדרת. בללי סיפר שהם רצו ליצור אלטרנטיבה במלוא מובן המילה. לא מוזיקה אלטרנטיבית, אלא אלטרנטיבה במושגים שלהם למיינסטרים. ליצור משהו אחר ושונה בעברית שאנשים יוכלו להתחבר אליו ולא להמשיך באקספרימנטים קיצוניים כמו שהיה לו ב"Akan".


על אף ה"אנטי־מסחריות" שבה הלהקה דגלה כביכול, זעירא צירף ללהקה את ברי סחרוף כמפיק מוזיקלי, כדי שיהיה "שם מוכר" בין אלמוניים. ברי, שהיה גיבור עבור חברי ההרכב, השתלב באופן מושלם עם האופי המוסיקלי והכיוון של הלהקה הצעירה.


אגב, את שם הלהקה הם קיבלו מרמי פורטיס, שהיה מגיע לעיתים קרובות לבקר את ברי באולפן והיה "משבש" את ההקלטות. הוא זה שנתן להם את השם "נקמת הטרקטור", שם של שיר שהוא גנז מהאלבום "סיפורים מהקופסא". חברי הלהקה לא ממש עפו על הרעיון, אבל במקרה הייתה שם כתבת של עיתון "העיר" והיא פרסמה כתבה על כך שלהקה ישראלית חדשה קמה וצפויה להוציא את אלבום הבכורה שלה ושם הלהקה הוא "נקמת הטרקטור". ברגע שזה פורסם בעיתון לא הייתה דרך חזרה.



עוד בטרם יצא אלבום הבכורה של הלהקה היא הצליחה לעורר סנסציה ולכבוש את הקהל. "נקמת הטרקטור" עלו כמופע חימום לפורטיס וסחרוף באלנבי בהופעת הבכורה של "סיפורים מהקופסא". זו הייתה הפעם הראשונה שהם ביצעו את "משחק של דמעות", "עפיפונים" וגרסת דאנס לשיר התפילה "אדון הסליחות". בללי סיפר שהקהל פשוט התחרפן והפך את הביצוע הזה ללהיט כשיצא האלבום. אף אחד לא שמע מעולם מוטציה כזו. הם הרגישו שהם פורצי דרך עוד לפני שהם ידעו מה הם עושים.


יום למחרת אותה הופעה בללי קיבל טלפון מאוהד נהרין שביקש ממנו ליצור מוזיקה ללהקת "בת שבע". בללי סיפר שזו הייתה החגיגה האמיתית עבורם, כאילו מישהו נתן להם אישור לפרוץ קדימה עם מה שהם עושים. הלהקה הלחינה את המוזיקה ליצירה "קיר" מאת אוהד נהרין, שהופיעה במאי 1990 בפסטיבל ישראל. בעקבות זאת יצאו החברים עם להקת בת שבע לסיבוב בחו"ל והחלו בשיתופי פעולה ליצירת מוזיקה למופעי מחול.


שני סיפורים מעניינים על שני שירים מפורסמים באלבום:


"עפיפונים": בללי סיפר שחברי הלהקה היו מאוד מחוברים למוזיקת הרוק הקלאסית מפעם. הם התאהבו בשיר "Kites" של להקת "Simon Dupree and the Big Sound", להקה בריטית פסיכדלית משנות ה- 60. בללי וגרין החליטו לתרגם אותו. בהמשך הם רצו להוציא אלבום שלם של גרסאות כיסוי לשירי אותה להקה, אך מאחר שזו הייתה משימה קשה מדי הם ויתרו ונשארו עם השיר "עפיפונים".


"משחק של דמעות": הלחן הוא משיר איטלקי בשם "דמעות מזויפות" שאותו נהג בללי לשיר באופן הומוריסטי לבת זוגו בשנות ה- 80. בהמשך הוא כתב לשיר פזמון בעברית ופעם אחת בחדר החזרות אופיר ביקש ממנו שישיר את הפזמון. סחרוף, ששמע אותו שר, הכריח אותו לכתוב מייד מילים לכל השיר והתעקש שהשיר חייב להיות באלבום. זה היה שבוע לפני סיום המיקסים והשיר הזה בכלל לא היה בתוכניות. הוא נכנס בדקה ה- 90.


ב– 3 במאי 1990 יצא אלבום הבכורה שנקרא "נקמת הטרקטור". הוא הפך את הלהקה להבטחה הגדולה של הרוק הישראלי ונחשב לאחד מאלבומי הבכורה המופתיים. האלבום זכה להערכה אדירה ולהצלחה אומנותית גדולה, אך מסחרית הוא לא זכה להצלחה מסחררת.



להאזנה לאלבום ב- Spotify, Apple Music


עריכת לשון: אורי ענבי/Ori Anabi

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט



 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page