top of page

Gentle Giant - Gentle Giant

ב- 27 לנובמבר 1970 שוחרר אלבום הבכורה של "Gentle Giant".



מה הקשר של הלהקה ללהיט "עפיפונים" מאלבום הבכורה של נקמת הטרקטור, לבון ג'ובי, פנתרה, אלטון ג'ון ושלמה גרוניך? הישארו איתנו ותגלו:


להקת "Gentle Giant" הוקמה בשנת 1970 על-ידי שלושה אחים שנולדו למשפחת שולמן היהודית מגלאזגו שבסקוטלנד. הבכור Phil Shulman שנולד בשנת 1937, האמצעי Derek Shulman נולד בשנת 1947 והצעיר Ray Shulman נולד בשנת 1949.


האחים גדלו בסביבה מוזיקלית. אביהם היה חצוצרן בהכשרתו, הוא העניק שיעורי מוזיקה, הופיע במועדונים והבית היה מלא דרך קבע במוזיקאים. ההשפעה של הסביבה הביאה את שלושת הבנים ללמוד לנגן על כלי נגינה שונים כאוטודידקטים, כאשר ההורים דוחפים ומדרבנים אותם להתאמן באופן קבוע בנגינה.


כך יצא, ששלושת האחים יצאו מולטי אינסטרומנטאליסטים שרים ומנגנים על מגוון רחב של כלי נגינה, מכלי נשיפה, כמו סקסופון חצוצרה וקלרינט (פיל, ריי ודרק), דרך כלי מיתר כמו כינור, גיטרה ובס (ריי ודרק), קלידים (דרק) ואפילו כלי הקשה ותופים (ריי ודרק).


הלהקה הראשונה בה היו מעורבים האחים דרק וריי היתה Vox Shadow, הם הקימו אותה כשריי בן 14 ודרק בן 16. הלהקה עברה מספר גלגולים דרך ה- "Howling Wolves", ה- "Road Runners" ובהמשך לאחר הצטרפותו של האח פיל "Simon Dupree and the Big Sound".


לשלושת האחים בלהקת "Simon Dupree and the Big Sound" הצטרף לתקופה קצרה בשנת 1967 קלידן צעיר בשם Reginald Dwight אשר בהמשך יאמץ את שם הבמה Elton John. הוא אפילו הציע להם חומר מקורי שלו, אפילו את השיר "Your Song" אבל הם דחו אותו בנימוס.


הלהקה שחררה אלבום אחד והצליחה לייצר להיט בשם "Kites", אשר למעלה משלושה עשורים לאחר מכן יקבל גרסה עברית ואת השם "עפיפונים" ויופיע באלבום הבכורה "נקמת הטרקטור".


אבל למרות הסינגל המצליח, האחים שמוזיקה זרמה בעורקיהם חיפשו משהו יותר מאתגר והלהקה התפרקה בשנת 1969, כאשר שלושת האחרים מתחילים לתכנן במוחם הקודח את הפרוייקט הבא. להקת "Gentle Giant" שהוקמה כאמור בשנת 1970.


בטח שמתם לב ששם הלהקה מהווה סוג של אוקסימורון, אשר מציג ניגודיות מסויימת שקיימת במוזיקה שמייצר ההרכב הכל-כך מיוחד הזה. מצד אחד מלודית, רכה, עדינה ומלטפת ומצד שני דינמית, קשוחה ותזזיתית.


בכדי לממש את חזונם, צירפו שלושת האחים אליהם שלושה מוזיקאים נוספים שנבחנו בקפידה והתאימו ברמתם לפרפקציוניזם שלהם. Gary Green בגיטרות, Kerry Minnear בקלידים, צ'לו, בס, ויבראפון וקסילופון, ו- Martin Smith שניגן עם הלהקה גם בהרכב הקודם על התופים. בנוסף לכלי הנגינה המגוונים עליהם ניגנו האחים, שלושתם שימשו בהרכב הזה כזמרים מובילים/זמרי קולות רקע, כמו גם הקלידן Kerry Minnear, מה שמעיד על החשיבות של השירה בהרכב הזה, אשר לעיתים מהווה כלי נגינה נוסף על מגוון הכלים שעליהם מנגנת הלהקה.


מדובר בלהקה שונה בתכלית מהרכב הפופ-רוק-פסיכדלי הקודם של "Simon Dupree". היא שילבה רוק מתקדם, ג'אז, פסיכדליה ורוק אקספרימנטלי שכלל קומפוזיציות מורכבות. המוזיקה שיצרה הלהקה לא היתה תמיד קלה לעיכול, אבל היא בהחלט זכתה להערכה רבה אצל המבקרים ובין חובבי ז'אנר הרוק המתקדם, כשהיא משפיעה על אומנים רבים כמו "Dream Theater", "Spock's Beard" ואפילו על אומנים ישראלים כמו שלמה גרוניך, יוני רכטר, שם טוב לוי ועוד.


אלבום הבכורה של הלהקה הוקלט בחודש אוגוסט 1970 באולפני "Trident" שברובע סוהו שבלונדון. על עמדת המפיק הופקד Tony Visconti הידוע בין היתר מההפקות שעשה ל- T. Rex", Marc Bolan", David Bowie, Iggy Pop" ואחרים. טוני אף הפליא בנגינת החליל שלו באלבום וכן כתב את הסיפור המופיע בעטיפה הפנימית על "הענק" שדמותו מצויירת על העטיפה ואשר יהפוך למעין סימן היכר של הלהקה. ויסקונטי סיים את סיפורו של הענק במילים: "זהו הסיפור...אולי אתם חושבים שמדובר בפנטזיה, אבל גם המוסיקה היא כזאת"...


ואכן, המוזיקה באלבום הזה היא סוג של "פנטזיה". החל מהצליל הראשון של אורגן ההאמונד אשר פותח את השיר "Giant", ועד לתו האחרון בקטע האינסטרומנטאלי "The Queen" שמהווה עיבוד להימנון הבריטי שמקדים את זה של להקת Queen מהאלבום "A Night At The Opera", אנחנו מצויים בסוג של מסע מוזיקלי קסום ודמיוני. מגוון של כלים וסגנונות שמתערבבים להם לכדי יצירה מהאגדות.


הגאונות והפרפקציוניזם של האחים שולמן וחבריהם זועקת כאן מבין התווים, הצלילים והקולות. המורכבות והניגודיות בין הרך והמלטף לקשוח והעוצמתי של "הענק העדין" באה לידי ביטוי כבר בשיר הפתיחה "Giant" שמהווה את כרטיס הביקור של הלהקה וחותמת הצליל שלה.


"רכבת ההרים" המוזיקלית הזאת נמשכת לאורך כל האלבום, עם "Funny Ways" הקסום והמלודי, דרך "Alucard" (דרקולה בהיפוך) הפסיכדלי והאקספרימנטלי, המשופע כלי נשיפה שמזכירים לנו לפרקים את VDGG ושירה מפחידה ומצמררת, "Isn't It Quiet and Cold?" הוואלסי והמשופע כלי מיתר, "Nothing at All" המדהים שההרמוניות הקוליות בתחילתו מתכתבות עם אלו של "CSN" ו- "Why Not?" הרוקיסטי בו דרק ומנייר חולקים שירה.


האלבום הזה מהווה את יריית הפתיחה של ההרכב הכל-כך ייחודי הזה. אלבום שהציב רף גבוה מאוד בכל הנוגע לרמת הנגינה, המורכבות והקומפוזיציה של חברי הלהקה, רף שימשיך לעלות באלבומים הבאים.


באופן מצער הלהקה הזא לא שרדה יותר מעשור אבל היא הנפיקה 12 אלבומים אשר חלקם הגדול ממש מעולים. לאחר פירוקה של הלהקה יעבור דרק שולמן לצד האירגוני והניהולי של המוזיקה והוא יהיה אחראי להחתמת אומנים כמו בון ג'ובי ופנתרה על חוזי הקלטה.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page