top of page

David Draiman

הוא אחד הווקליסטים והמוסיקאים הבולטים בעולם המטאל ועם להקתו "Disturbed" הוא כבש את במות העולם והמצעדים. בנוסף לכך הוא בעצמו, מפגן פטריוטיות ישראלי שלא נראה על אדמתנו מעולם מצד אמן בינלאומי !!


(Photo: Travis Shinn)


= שמו המלא הוא David Michael Draiman והוא נולד ב-13 למרץ 1973, בברוקלין להורים יהודים.


= אביו היה סוחר נדל"ן אך נכנס לכלא בגין הונאה פיננסית כאשר דויד היה רק בן 12. אחיו, בני (בנג'מין) גם מוסיקאי שחי ויוצר בישראל. סבתו ציונה ששורשיה מתימן עלתה עם משפחתה לישראל בתחילת 1900.


= אימו היא ניצולת שואה שכמעט כל משפחתה נמחקה במהלך המלחמה בשואה. דויד התבטא מספר פעמים שיש לו קשר חזק לנושא בעקבות מה שהמשפחה של אימו עברה בשואה.


= הוא למד בבית ספר חרדי ואפילו התכוון להיות רב, אבל בתקופת הנעורים הוא החל למרוד בממסד וסולק מבית הספר. הוא סיפר שזה גרם לו לשנוא את הדת לאורך שנים, אך מאוחר יותר בחייו הוא השלים עם זה ואפילו הפך להיות חזן.


= לאחר שסיים את לימודי התיכון הייתה לו בת זוג שהשתמשה בסם מסוג הרואין ולבסוף התאבדה. הארוע עורר בדויד את ההשראה לכתוב את השיר "Inside the Fire". אך מערכת היחסים הזו הכניסה גם אותו לסמים וגם החל להשתמש בהרואין עד למצב שבו בשנת 1992, כשהוא בן 18, הוא ניסה לשים קץ לחייו. הוא שרד את הארוע שלאחריו הוא הבטיח לעצמו שלעולם לא ייגע יותר בסמים.


= הוא למד במשך שנה בישיבת נווה-ציון בקריית יערים שליד ירושלים ואגב, הוא מדבר עברית שוטפת.


(Photo: Ole Hagen)


= לאחר שנה הוא חזר לארה"ב והחל ללמוד באונ' Loyola University Chicago. בשנת 1996 הוא סיים את הלימודים עם תואר BA ב- Political Science and Government, Philosophy, and Business Administration


= לאחר שסיים את לימודיו, הוא עבד כעוזר אדמיניסטרטיבי במתקן בריאות. שנה לאחר מכן, הוא קיבל רישיון מנהל וניהל מתקן בריאות משלו במשך חמש שנים.


= דויד סיפר שההשפעות הראשונות הכי גדולות שלו היו מלהקות "Kiss" ו- "Black Sabbath", אך לאורך השנים הוא אימץ מגוון רחב יותר של ז'אנרים מעולם הרוק כמו: Metallica, Iron Maiden, Pantera, Whitesnake, Sex Pistols, The Ramones, The Misfits, Nirvana, Soundgarden ועוד...


= בשנת 1994 הגיטריסט Dan Donegan, המתופף Mike Wengren והבסיסט Steve "Fuzz" Kmak הקימו להקה בשם "Brawl". לאחר שנתיים של עבודה יחד, פירסמו השלושה מודעה בעיתון "Illinois Entertainer" שהם מחפשים זמר. דויד שקיים יותר מ-20 אודישנים ללהקות שונות באותה תקופה היה נחוש להתחיל ליצור מוסיקה. הוא ביצע את האודישן ומיד חברי הלהקה הרגישו שזה זה, בעיקר בגלל שהוא החל ליצור מלודיות תוך כדי אילתור לריפים של דן וגם בגלל שהוא היה מוכן ללכת על חומר מקורי בניגוד לזמרים האחרים שהשלושה בחנו.


= בשנת 1996 הצטרף דויד ללהקה והוא גם זה שבחר לה את השם ששונה מ-"Brawl" לשם "Disturbed".


(Photo: Disturbed)


= ארבעת החברים הקליטו שני דמואים שונים והחלו לשווק את עצמם בכל דרך אפשרית. במשך שלוש שנים הם חיפשו להופיע בכל מקום בעיר שלהם שיקגו, בכל הופעה של להקה שהגיע להופיע בעיר הם ניסו להתברג כמופע פותח ובכל הופעה כל אחד מהם היה איש מכירות שמכר דיסקים, קלטות, חולצות, פליירים וכל דבר שניתן היה, על מנת לחשוף את המוסיקה שלהם לכמה שיותר אנשים.


= במקביל הם יוצרים לעצמם לוגו ואת הדמות המוכרת שלהם "The Guy", דמות שנראת כאילו לקוחה ממשחק וידאו ותלווה אותם לאורך כל הקריירה שלהם.



= בשנת 1999 הלהקה הצעירה מצליחה להשיג חוזה הקלטות וחותמת עם הלייבל Giant Records.


= בשנת 2000 משחררת הלהקה את אלבום הבכורה שלה "The Sickness". עם עלייתו של ז'אנר ה- Nu-Metal זכתה הלהקה לחשיפה משמעותית והאלבום הגיע למקום ה-29 בבילבורד. למרות שלא הגיע למקום הראשון, האלבום היווה נקודת הפריצה של הלהקה ומכר עד היום למעלה מ-5 מיליון עותקים והיינו האלבום המצליח ביותר מסחרית של הלהקה. מהאלבום יצאו סינגלים חזקים ומצליחים כמו: "Stupify", "Down With The Sickness", "Voices" ו- "The Game".



= בשנת 2002 משחררת הלהקה את אלבומה השני "Believe" שמגיע היישר למקום הראשון בבילבורד ומתחיל מסורת כיבוש המקום הראשון לאורך כל אלבום של הלהקה. מספר חודשים לפני צאת האלבום שחררה הלהקה סרט דוקומנטרי בשם "M.O.L" שמתעד רגעים מתוך ההקלטות של האלבום ומתוך סיבוב ההופעות של פני האלבום. מהאלבום שוחררו הסינגלים: "Prayer", "Remember" ו-"Liberate". הוידאו קליפ של הסינגל הראשון ירד משידור לאחר מתקפת 9/11 מאחר והיו דימויים שהזכירו את ההתקפה.



= באותה שנה מקליט דויד את השיר "Forsaken" לפסקול ה-Nu-Metal המפורסם לסרט "Queen of the Damned" שהופק ע"י Jonathan Davis.


= בשנת 2003 לאחר סיום סיבוב ההופעות "Music as a Weapon II" פוטר סטיב הבסיסט מהלהקה. הבסיסט John Moyer החליף אותו ומאז ועד היום הרכב הלהקה לא השתנה.


= בשנת 2005 שוחרר אלבומה השלישי "Ten Thousand Fists" שגם הוא כמובן הגיע למקום הראשון בבילבורד. זהו האלבום הראשון שעל עטיפתו ניתן לראות את דמותו של "The Guy". אחד השירים המפורסמים באלבום הוא הקאבר לשיר "Land of Confusion" של להקת Genesis. זהו האלבום השני הנמכר ביותר של הלהקה שהגיע לכמעט 2 מיליון עותקים. חברי הלהקה הקדישו את האלבום לגיטריסט Dimebag Darrell שהלך לעולמו בשנה שלפני יציאת האלבום. באלבום הזה הלהקה החזירה את הסולו גיטרה למבנה של השירים, דבר שלא היה מקובל באותה תקופה.



= בשנת 2006 דויד דורג במקום ה-42 ברשימת 100 הווקאליסטים הגדולים של המטאל בכל הזמנים של המגזין Hit Parader.


= בשנת 2008 משחררת הלהקה את אלבומה הרביעי "Indestructible". זהו האלבום הראשון שהלהקה מפיקה בעצמה ואת ההפקה מוביל דויד. הוא ביקש מחברי הלהקה להוציא מעצמם את הלחנים והצלילים הקודרים והאגרסיבים ביותר שהם יכולים על מנת שישתלבו עם הטקסטים. בעקבות חוויות קשות שעבר דויד בשנתיים שלפני האלבום כמו: מערכת יחסים רעה שיצאה משליטה, תאונת אופנוע קשה וניסיון התאבדות של קרוב משפחה, החליט דויד להוציא את הכל באלבום. גם כאן כפי שציינו, האלבום כבש את המקום הראשון בבילבורד. בגרסת הבונוס של האלבום ישנו קאבר לשיר "Midlife Crisis" של להקת "Faith No More".



= בשנת 2010 משחררת הלהקה את אלבומה החמישי "Asylum". מבחינת הלהקה האלבום הזה בוגר יותר ואפילו כבד יותר מהאלבומים הקודמים שלה, הם שמו דגש חזק מאוד על דיוק ויכולות נגינה. זהו האלבום הרביעי ברציפות שכובש את המקום הראשון במצעד הבילבורד. בגרסת הדלוקס של האלבום ישנו קאבר לשיר "Living After Midnight" של להקת Judas Priest, דבר שהפך למסורת באלבומיה של הלהקה. גם האלבום הזה הופק באופן עצמאי ע"י הלהקה.



= אחד השירים הבולטים באלבום הוא השיר "Never Again" אותו כתב דויד על השואה ובראיון הוא אמר:

"שני הסבים והסבתות שלי מצד אמי היו ניצולי שואה. יש לי עוד קרובי משפחה שהם ניצולים, וכל הצד של אמא שלי במשפחה, מלבד סבתי וסבי וזוג אחיהם, נמחקו לחלוטין. אז הרגשתי שחשוב לכתוב על זה כי הבנתי שהדור האחרון של הניצולים עומד להיעלם". דויד סיפר עוד שהוא מרגיש שהדור שידע את השואה הולך ונעלם ואם זה לא יחרט אז העדות שלהם תיעלם יחד עם הארוע כולו.


= בסיום סיבוב ההופעות לקידום האלבום, שהסתיים שנה לאחר מכן יצאה הלהקה להפסקה. במהלך ההפסקה הקים דויד יחד עם הגיטריסט "Geno Lenardo" מלהקת "Filter" הרכב Industrial Metal בשם "Device". בשנת 2013 שחרר ההרכב את האלבום היחיד שלו שנושא את שם ההרכב.



= בשנת 2013 מתארח דויד בשיר "Dance in the Rain" הלקוח מתוך אלבומה ה- 14 של מגדת' "Super Collider".


= בשנת 2015 שחררה הלהקה סימנים ראשונים של חזרה כשהיא מציגה לוגו חדש ברשתות החברתיות ואילוסטרציה של "The Guy" מחובר למכונות הנשמה. באותה שנה חוזרים רביעיית "המוטרדים" ומשחררים את אלבומה השישי של הלהקה "Immortalized". גם האלבום הזה מגיע למקום הראשון בבילבורד, החמישי ברציפות, מה שהופך אותה ללהקה השלישית בלבד, אחרי "Metallica" ו- "Dave Matthews Band" שעושה זאת. הסינגל המפורסם ביותר מהאלבום, שגם הפך לסינגל המפורסם ביותר של הלהקה עד היום הוא קאבר לשיר "The Sound of Silence" של "Simon & Garfunkel".


(Photo: LiveNation)


= בשנת 2018 משחררת הלהקה את אלבומה השביעי "Evolution". לצערנו זהו האלבום הראשון של הלהקה שלא כובש את המקום הראשון בבילבורד ועוצר את הרצף שהיה ללהקה מהאלבום השני. חברי הלהקה סיפרו שבאלבום הזה הם איתגרו את עצמם כדי להתפתח מבחינת הסאונד ומשם שם האלבום. בנוסף הם גם רצו להביא לידי ביטוי השפעות שהיו להם מהרוק הקלאסי לו האזינו בצעירותם. בגרסת הדלוקס של האלבום קיים ביצוע מהופעה חיה של השיר "The Sounds of Silence" שמבוצע יחד עם "Myles Kennedy".


= לאחר ההפסקה שנחפתה על ההלקה בעקבות מגפת הקורונה, כמו הרבה אמנים שהשקיעו את זמנם המבודד ביצירה, הלהקה מוציאה בסוף 2022 את אלבומה השמיני "Divisive". דויד סיפר שחברי הלהקה התרגשו כמו ילדים קטנים בעבודה על האלבום מאחר והיא הגיעה אחרי כל כך הרבה זמן של ריחוק, ניתוק ובידוד. כשחברי הלהקה סיפרו גם שהם חזרו ל"ווייבים" של האלבום הראשונים מה שהוסיף להתרגשות.



= ביולי 2019 חווינו על בשרינו את הופעתה הבלתי נשכחת של הלהקה בישראל. ההופעה שהתקיימה בלייב פארק שבראשון לציון, הייתה מפגן אהבה עוצמתי לישראל. בין כל שיר דויד משחיל משפטים בעברית, צועק ללא הפסקה "אחים שלי בדם", מציג את דגל ישראל על מסכי הוידאו ומביא את עשרת אלפים המטאליסטים לפסגת ההתרגשות כשהוא נעמד על הבמה ושר יחד איתם את "התקווה". מופע אדיר של מוסיקה עוצמתית, פטריותיות, זיעה ודמעות !!



= ארוע נוסף ומיוחד שהתקיים בישראל הוא ביקורו התומך של דויד בכותל המערבי. בדצמבר 2021 הגיע דויד לביקור תמיכה בישראל עקב הפיגוע שבו נרצח אלי קיי ז"ל בסמטה בסמוך לכותל המערבי בירושלים, ע"י מפגע פעיל חמאס. דויד רצה להוכיח את "חפותה" של מדינת ישראל ולהציג בפני התקשורת העולמית את הדברים כפי שהם במציאות. הוא הוציא פוסט שבו הוא הזמין את כולם לצעוד איתו אל זירת הפיגוע על מנת להפגין אחדות ישראלית.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page