top of page
תמונת הסופר/תFaceOff - עימות חזיתי

Dire Straits - Communiqué

ב-5 ביוני 1979 "Dire Straits" הוציאו את אלבומם השני, "Communiqué".



האלבום "Communiqué" הינו האלבום האחרון בהשתתפות David Knopfler, שעזב את הלהקה במהלך הקלטת אלבומה הבא - "Making Movies" עקב מחלוקות יצירתיות עם אחיו - Mark Knopfler. האלבום הזה הוא גם האחרון שהוקלט על-ידי ההרכב המקורי של הלהקה.


אם תבקשו מאיתנו להסביר למה אנחנו כל-כך אוהבים את האלבום הזה, אז כנראה שהסיבה תהיה "הסאונד הייחודי ואיכות ההפקה המופתית שלו". האלבום הזה היה אחד המועדפים על ידי הסטריאו, אשר עשו באלבום המצוין הזה (וכמובן גם באלבום "The Dark Side Of The Moon") כדי להדגים את היכולות של מערכות הסטריאו המתקדמות אותם הם מכרו. נשמע לכם מוזר? פשוט תגבירו את עוצמת הווליום במערכת הסטריאו Hi-Fi שלכם לצלילי "Where Do You Think You're Going?" ותבינו בדיוק למה אנחנו מתכוונים.


למרות שיצא ב-1979, לאלבום הזה יש איכות סאונד מרשימה ביותר שלא מביישת את ההפקות המתקדמות של ימנו. הוא מציע חווית האזנה דינמית עם הפקה מושלמת שנשמעת כל-כך ברורה, חיה ורלוונטית גם היום. האלבום הופק על-ידי Barry Beckett ו- Jerry Wexler, שתי דמויות אגדיות מ"Muscle Shoals Sound Studio", שאחראים על כל היופי הזה. ל- "Communiqué" יש סאונד מלוטש ומעודן. איכות ההפקה של השניים פשוט ללא דופי. היא לוכדת את הביצועים המדהימים של הלהקה כאשר כל כלי מוזיקה וערוץ שירה נלכדו בבהירות, בדיוק ובחום. האלבום משדר אווירה נינוחה, המשקפת להקה רגועה ובטוחה יותר בעצמה, בהשוואה לאלבום הבכורה שלה.


בעקבות אלבום הבכורה שלהם "Dire Straits", שהציג את הלהיט האיקוני "Sultans of Swing", הגיטריסט והסולן Mark Knopfler, יחד עם חבריו ללהקה, הוציאו תחת ידם אלבום שאמנם לא הצליח מבחינה מסחרית כמו אלבום הבכורה שלהם, אבל בהחלט מבסס את המוניטין שלהם ביצירת מוזיקת רוק קלה ואינטליגנטית.


לאחר שסיימה את סיבוב ההופעות "Dire Straitblends Tour" ב-18 בנובמבר 1978, התחילה הלהקה לעבוד על הקלטת "Communiqué". מפגשי ההקלטות התקיימו על פני פחות משבועיים, החל מ-28 בנובמבר ועד 12 בדצמבר 1978, באולפני "Compass Point" שב- Nassau, איי הבהאמה. האלבום עבר מיקס בינואר 1979 ב- "Muscle Shoals Sound Studio" שבאלבמה. כאשר Barry Beckett ו- Jerry Wexler, מ- "Muscle Shoals Sound Studio" מובילים את ההפקה המופתית. בקט (שזכה בתור B. Bear) גם תרם נגינת קלידים לחלק מתשעת הרצועות של האלבום.


מעבר לסאונד האדיר ולהפקה המושלמת, אחד ההיבטים הבולטים הנוספים של "Communiqué" הוא המוזיקליות המעולה של כל אחד ואחד מחברי הלהקה. נגינת הגיטרה הייחודית של Mark Knopfler כובשת כתמיד, מאופיינת בקווים הנקיים והמלודיים ובסולואים המורכבים והמעלפים שלו. חטיבת הקצב, המורכב מ- John Illsley בבס ו- Pick Withers בתופים, מספק בסיס יציב, מוצק, אך עם זאת מאופק שמאפשר לעבודת הגיטרות של Mark Knopfler. בנוסף, גיטרת הקצב של David Knopfler מוסיפה עומק לסאונד המדהים ממילא של הלהקה.


האלבום שמשלב בצורה מושלמת השפעות של רוק, קאנטרי ורגאיי, נפתח עם "Once Upon a Time in the West", קטע אדיר ומעט מהורהר עם ריף הגיטרה הכל-כך אייקוני, המילים המופנמות שלו, נגיטת הגיטרה המהפנטת והקול הייחודי והרגיש של Mark Knopfler.



אחריו מגיע "News" עם עבודת הגיטרה היפה של האחים קנופלר. שיר כל-כך יפה, רך ומלטף, ואנחנו יכולים להישבע שאם תגבירו את הווליום ותעצמו את עיניים, תרגיש כאילו הלהקה כולה נמצאת שם איתכם בחדר ומנגנת במיוחד בשבילכם.


הקטע השלישי "Where Do You Think You're Going?" הוא עוד רצועה בולטת באלבום, המציגה את יכולת הכתיבה של קנופלר ואת הטווח הדינמי של הלהקה. השיר הולך ונבנה אט אט, החל מאינטרו עדין והמופנם ועד לקרשנדו עוצמתי ודינמי. הסאונד כאן כל-כך נקי, שאפשר ממש לשמוע כל החלקה על צוואר הגיטרה וכל נשימה של קנופלר - פשוט שיר מדהים והפקה מושלמת.


שיר הנושא "Communiqué" מגיע מיד לאחר מכן עם אווירה הונקי-טונקית, אבל הוא לוקח כיוון מוזיקלי שונה אחרי האינטרו היפייפה.


הקטע "Lady Writer", הוא הסינגל המוביל מהאלבום ואחד מהרצועות היותר קצביות באלבום. הוא כולל ליין גיטרה קליט, סוחף ומדבק. לשיר הזה יש את כל המרכיבים הנמצאים באלבום הבכורה של הלהקה, ובקלות יכול היה לשמש אאוטייק ממנו. השיר נוצר בהשראת סופרת שמארק קנופלר ראה בטלוויזיה, לפי ההשערה מדובר ב- Marina Warner, הידועה בכתביה על מרי הבתולה. השיר הגיע למקום ה-45 במצעד הבילבורד הוט 100 ולמקום ה-51 במצעד הסינגלים הבריטי.



שתי רצועות נוספות הראויות לאיזכור הן "Portobello Belle" ו-"Single-Handed Sailor", הראשונה עם סאונד קצת יותר פולקי והשניה קצת יותר מחשמלת וקצבית.


האלבום מסתיים עם "Follow Me Home" הבלוזי שמותיר לנו טעם של עוד מהמוזיקה המהפנטת הזו.


ל- "Communiqué" אין אולי את ההילה של אלבום הבכורה "Dire Straits", אבל הוא המשך מצוין וראוי שמציג את הצמיחה והרבגוניות של הלהקה. הוא אלבום "מתגמל". ככל שתעמיקו בו בהאזנות חוזרות ונשנות, יחשפו באוזניכם יותר ויותר מהניואנסים והדקויות שלו. לחובבי "Dire Straits" או לכל מי שמעריך סאונד נהדר, הפקה מופתית ומוזיקת ​​רוק כתובה היטב עם מגע של תחכום, "Communiqué" הוא אלבום חובה והוא עדות ליכולת של "Dire Straits" ליצור מוזיקה נגישה, אך גם מתוחכמת מבחינה אמנותית.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

16 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Kommentare


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page