top of page

Electric Light Orchestra - Discovery

ב- 31 למאי 1979 שחררה "Electric Light Orchestra (ELO)" את אלבום האולפן השמיני שלה - "Discovery".


לאלבום הזה יש משמעות מיוחדת עבורנו. את האלבום הזה קיבלנו בזמן אמת הודות למבצע של חברת "טמפו" במסגרתו תקליטים חולקו חינם אין כסף בתמורה לאיסוף פקקים של בקבוקי "טמפו". בזכות המבצע המדהים הזה שנקרא בזמנו "טמפו להיט", הגדלנו את אוסף התקליטים שלנו, וחשוב מכך, הרחבנו אופקים עם אומנים וז'אנרים שיתכן ולא היינו מגיעים אליהם לולא המבצע.


אלו היו זמנים אחרים. ללא אינטרנט, יוטיוב או ספוטיפיי, הצינורות העיקריים במסגרתם נחשפנו למוזיקה היו ערוצי הרדיו והתקליטים. לעיתים היינו מאזינים לאלבום אחד במשך חודשים, עד לאיסוף מספיק כסף (או פקקים) לרכישת האלבום הבא. האלבום היה נחרש הלוך ושוב, עד כי הכרנו בו כל מילה וכל תו. אגב, את האלבום הספציפי אנחנו מחזיקים עד היום באוסף התקליטים שלנו. הוצאה ישראלית, שבאופן די נדיר לאותם שנים כללה עטיפת אלבום נפתחת ואפילו פוסטר מצורף. הבחירה באלבום מבין כל מאות התקליטים שחולקו במסגרת המבצע של "טמפו", הייתה מידית. הרי "להיטים" מתוכו הושמעו ללא הפסקה בתחנות הרדיו, במסיבות ובאירועים, כך שלא היה לנו כל צל של ספק שאנחנו צריכים את האלבום הזה באוסף התקליטים המשפחתי. ההליכה לנקודת איסוף התקליטים הקרובה הייתה מלאה בהתרגשות עצומה מלווה בחרדה, שמא האלבום הספציפי לא יהיה במלאי ונאלץ חלילה לחזור על עקבותינו בידיים ריקות ולהמתין עד לחידוש המלאי או לחילופין לבחור אלבום אחר תחתיו. אך לשמחתנו הרבה, הפעם ידנו הייתה על העליונה ובתמורה לכמות מספקת של פקקים קיבלנו לידנו את האלבום של "להקת תזמורת אורות החשמל".


האלבום הזה סימן שינוי מהותי בסגנון המוזיקלי ובהרכב הלהקה, במיוחד בהשוואה למאסטרפיס הכפול ששוחרר לפניו - "Out of the Blue" משנת 1977. השינוי הזה נבע משני גורמים עיקריים. ראשית, באותה תקופה ה"דיסקו" משל בכיפה והמנהיג הבלתי מעורער Jeff Lynne ביקש להסיט את ההשפעות על החומר המוזיקלי מ"הביטלס" אל "הבי ג'יז". כן, כן. הוא פשוט ביקש להישמע כמותם. שנית, סיבוב ההופעות הגרנדיוזי שליווה את אלבום המופת "Out of the Blue" והציג העתק ענק של החללית מעטיפת האלבום האייקונית גרם להפסד כספי עצום. על כך יש להוסיף את התביעה המשפטית בה ביתה מעורבת הלהקה, במהלכה הואשמה בשימוש ב"פלייבק" מלא במהלך ההופעות. כל אלו הובילו את ג'ף לין למסקנה שהגיעה העת לקצץ - ובמקרה הזה זה היה ממש כך, פשוטו כמשמעו. הלהקה שמנתה לעיתים 7 חברים ויותר הצטמצמה לרביעייה הכוללת את Jeff Lynne המתופף Bev Bevan, הקלידן Richard Tandy והבסיסט Kelly Groucutt.


האלבום "Discovery" הציג בפנינו להקה עם צליל מעודכן והרכב מצומצם. שמו של האלבום מעיד גם על מה שקורה בפנים והוא מורכב מהמילים: "Disco-Very" - קרי, "מלא דיסקו". גם הפירוש המילולי מתייחס ל"מציאת" סאונד חדש תחת הרכב יעיל וחסכוני. הלהקה שעצם מהותה בחיבור בין רוק למוזיקה קלאסית ואשר נגני כלי מיתר היו חלק בלתי נפרד מההרכב שלה, נאלצה להיפרד מנגן הכינור Mik Kaminski ומהצ'לנים Hugh McDowell ו- Melvyn Gale והתוצאה של הקיצוץ הזה התבטאה מיד בסאונד ובכיוון המוזיקלי. השלושה יופיעו אומנם בקליפים שצולמו לשירי האלבום אך שמם נפקד מעטיפת התקליט.


כחלק מהשינויים המוזיקלים והליכי "ההתייעלות" ג'ף לין קיבל החלטה לא לצאת לסיבוב הופעות לקידומו של האלבום. במקום זאת, הלהקה צילמה קליפים לכל תשעת שירי האלבום ללא יוצא מן הכלל, ואנחנו בישראל אפילו זכינו לצפות בכל אותם קליפים ברצף אחד, כשאלו שודרו בשעת לילה בערוץ הטלויזיה היחיד שהיה לנו בארץ. אגב, שלושת נגני כלי המיתר קמינסקי, מקדאוול וגייל הופיעו באותם קליפים כחלק מההרכב, אך כאמור הם כבר לא היו חלק מהלהקה. ערכנו עבורכם פלייליסט של כל הקליפים לפי הסדר הכרונולוגי של האלבום בהם תוכלו לצפות כאן:


מהאלבום שוחררו חמישה סינגלים מצליחים.


שיר הפתיחה "Shine a Little Love" שוחרר כסינגל הראשון והפך ללהיט הכי גדול של הלהקה עד אותה עת. "The Diary of Horace Wimp" שמתאר שבוע בחייו של גבר מודחק שרוצה להביע את חיבתו כלפי אישה שהוא פוגש. "Don't Bring Me Down" שהינו הלהיט הכי גדול של הלהקה בארה"ב ובריטניה, ואין בו מתופף, שכן טכנאי ההקלטה, הגיע עם רעיון לקחת דגימה מהתיפוף של בב בוואן בשיר "On The Run" להאט אותה ולהשמיע אותה באופן מחזורי. "Confusion" שמתאר את הלבטים של אדם במערכת יחסים רומנטית וכמובן "Last Train to London" המדהים ששוחרר כ- Double A-Side יחד עם השיר הקודם.


אבל האלבום הזה הוא בהחלט לא רק חמשת הסינגלים כל יתר השירי בו ראויים לציון, בעיקר שתי הבלדות "Midnight Blue" ו- "Need Her Love".


ועכשיו, תנעלו את נעלי הדיסקו וקיפצו איתנו לרחבת הריקודים עם אחד מהאלבומים הכי כיפיים שנוצרו בשנות השבעים: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page