top of page

Foo Fighters - Concrete and Gold

האלבום התשיעי של ה- "Foo Fighters" שוחרר ב- 15 לספטמבר 2017, והפעם החלטנו לשתף אתכם עם כמה סיפורים מאחורי האלבום שנקרא "Concrete and Gold". בדומה לאלבומים הקודמים, גם הפעם Dave Grohl ניסה להפוך את תהליך היצירה למשהו יותר מעניין ושונה, כדי שהתוצאה לא תהיה זהה.


מי אמר שאי אפשר לשלב פופ עם רוק?


אם אתם זוכרים, האלבום הקודם של הלהקה "Sonic Highways" שיצא בשנת 2014 הוקלט בשמונה ערים שונות, כשבכל עיר מתארחים יוצרים מקומיים והשיר מושפע מהסגנון המוסיקלי המקומי. הפעם דייב החליט שהוא רוצה להעניק לאלבום צד אחר, משהו דביק, משהו קליט, משהו... פופי !!


הוא אהב מאוד את העבודה של היוצר Greg Kurstin עם להקת האנדי פופ שלו "The Bird and the Bee" משנת 2014 והחליט להרים לו טלפון. במהלך השנים הפך גרג למפיק פופ מוכשר ומפורסם. תחת ידיו יצאו סינגלים כמו "Stronger (What Doesn't Kill You)" של "Kelly Clarkson, השיר "I Wish You Would" של "Taylor Swift, השירים "Cheap Thrills" ו- "Chandelier" של SIA, השיר "Hello" של Adele, האלבום "25" של Adele ועוד רבים אחרים. הוא מעולם לא עבד על אלבום רוק, השניים ראו באתגר משהו מאוד מעניין ומושך וגרג החליט להענות לבקשה של דייב.

אורחים יקרים, הנכם מתבקשים להגיע לאולפן המרכזי


אז מפיק פופ אימתני גייסנו ועכשיו נעבור לאולפן... האלבום הקודם הוקלט בכל מיני ערים רחבי ארה"ב, האלבום השביעי "Wasting Light" הוקלט בביתו של דייב והפעם החליט דייב שהוא מקליט את האלבום באולפן המפורסם "EastWest Studios" שממוקם בשדרה המפורסמת "Sunset Boulevard" שבהוליווד. האולפן שמורכב משלושה אולפנים שונים, ידוע בעומס ובפופולריות שלו בעיקר ע"י יוצרים מעולם הפופ. בזמן ההקלטות של האלבום נכחו באולפנים אמנים שונים שהיו במהלך הקלטות ליצירות שלהם, דבר שיצר קומונה קטנה, כשכולם פוגשים את כולם, אוכלים יחד, שותים ומבלים יחד. Dave Grohl אפילו נראה מספר פעמים בעמדת הגריל מכין בשר ליותר מ-40 איש !!

כך יצא, שדייב שמאוד אהב את האווירה שיש באולפנים, הזמין אומנים שונים ומגוונים להתארח באלבום. זה אולי ישמע לכם מוזר, מפתיע ולא אמיתי (אם לא קראתם בעצמכם על האלבום) אבל באלבום הזה התארחו האמנים הבאים...


הראשונה, היא המשוררת Taylor Greenwood שאותה דייב ראה בסן פרנסיסקו ופשוט התאהב בשירה ובכתיבה שלה. הוא ממש חיזר אחריה כדי לעבוד איתה וסיפר שכשהוא פוגש אומנים עם כשרון ענק, זה מאוד מרגש ומלהיב אותו. טיילור מבצעת קולות רקע בשיר שפותח את האלבום "T-Shirt".


אל תעקמו את הפרצוף עכשיו כי לא מסתכלים על המגבר אלא על מה שיש בתוכו. גם אם יוצר כזה או אחר מורגש רק בקולות רקע או בשירה של בית אחד או פזמון, זה לא אומר שמאחורי הקלעים לא הייתה לו השפעה. יש השפעה רבה לנוכחות וליצירה באולפן, גם אם לבסוף זה נשמע רק בקולות רקע או בנגינה על תוף מרים.



השני הוא Justin Timberlake שעבד באולפן מקביל במהלך ההקלטות וקפץ לבקר. ג'סטין מבצע קולות רקע בשיר השלישי באלבום "Make It Right", אחד מכוכבי הפופ הגדולים בעולם מבצע קולות רקע. מסתבר שג'סטין לא ביקר באולפן רק פעם אחת אלא הסתובב שם הרבה. יש שמועות שהוא ממש ישב באולפן מספר שעות כל שבוע ולעיתים אף היה חלק מהדיונים אודות האלבום.


השלישית היא Alison Mosshart, זמרת להקת "The Kills" ואחת ממקימי הבלוז רוק סופרגרופ בשם "The Dead Weather". יוצרת וזמרת מוכשרת שמכירה את דייב כבר כמה שנים מבצעת קולות רקע בשיר הרביעי "The Sky Is a Neighborhood" ובשיר החמישי "La Dee Da"


הרביעי הוא Shawn Stockman מלהקת "Boyz II Men". במהלך ההקלטות של האלבום להקתו של שון הייתה באולפן אחר והוא פגש את דייב מדי פעם במסדרונות ובחניה. באחת "הפגישות" שלהם בחניה, הציע דייב לשון לעזור להם עם ההרמוניה של השירה. הוא כמובן לא סרב והעניק את קולו לשיר הנושא של האלבום "Concrete and Gold".


החמישי הוא הסקסופוניסט Dave Koz שהוא אחד מנגני הג'אז המוכשרים והמוכרים בארה"ב שנותן את תרומתו בשיר החמישי "La Dee Da".


ישנם עוד מספר נגני כלי מיתר מוכשרים שעבדו עם הלהקה בעבר, בעיקר במופע "Skin And Bones".


אבל גולת הכותרת היא נוכחותו של אדם אחד, יוצר גדול ומוכשר שעשה ועדיין עושה היסטוריה !!


האגדה המהלכת Paul McCartney, משתתף באלבום הזה ולא סתם משתתף, הוא מנגן על התופים !! פול הוא חבר ותיק של דייב וכל הזדמנות שיש לדייב לעבוד איתו היא מבורכת מבחינתו. הוא כמובן הגיע לאולפן (הוא ביקר גם אמנים אחרים באולפנים) ותוך מספר דקות בהם דייב השמיע לו את השיר על גיטרה אקוסטית, הוא כבר ידע מה לעשות. בלי שום הכנה מראש, חזרות או אימונים נכנסו שאר חברי הלהקה לעמדות והקליטו את שיר "Sunday Rain". זה השיר היחיד באלבום שדייב אינו הזמר הראשי אלא המתופף Taylor Hawkins.


אגב, זהו האלבום הראשון שבו משתתף Rami Jaffee הקלידן כחבר קבוע בלהקה.


גבירותי ורבותי, קבלו בבקשה את הנשיא ה-45 של ארה"ב, דונלד טראמפ...


אנחנו חושבים שהפעם המילים מדברות יותר מהמנגינה. בכל אלבום דייב כותב דרך החוויות, התחושות והרגשות שמאפיינות את אותה תקופה. גם הפעם זה קורה בדיוק כמו בעבר, אבל הפעם הוא אבא לשלוש בנות והוא מתחיל לראות את העולם בעיניים אחרות. עיניים שדואגות לקיום שלהן ולעתיד שלהן. הבחירות לנשיאות ארה"ב והתוצאות שלהן, השפיעו רבות על דייב ועל התפיסה שלו לגבי חירות ועתידה של החברה האמריקאית. הוא סיפר שהוא הרגיש שקשה לו לראות עתיד ורוד, קשה לו לראות איך הבנות שלו "שורדות" במציאות רודפת בצע שמתעלמת מזכויות האדם, שוויון מגדרי ואכפתיות לסביבה.


“I watched the infamous press conference in the East Room – the one that turned into a screaming match. The fucking WWE one. All that gross ambition for power and control freaked me out. I was like, ‘Oh, my God. This is what we’ve become”.


והבית שפותח את האלבום עם הקטע המפתיע הוא:


"I don't wanna be king

I just wanna sing a love song

Pretend there's nothing wrong

You can sing along with me

I don't wanna be queen

Just trying to keep my t-shirt clean"


השם של האלבום מייצג בדיוק את מה שדייב מדבר עליו, במקור השם היה אמור להיות “Hope and Desperation”, אך כמטאפורה לכך הוא החליט לבחור במילים אחרות, "בטון" לייאוש ו"זהב" לתקווה.



סיפור הצלחה !!


כמובן שהאלבום נחת היישר במקום הראשון בבילבורד 200, האלבום השני בלבד של הפוס שכובש את המקום הראשון. בתקופה בא כולם מדברים על כך שהרוק מת ונקבר, כשהפופ שולט בדיקטטורה מוחלטת במצעדים ובמכירות. הפוס ודייב כמוביל הלהקה כבר מזמן הפכו לשגרירי הרוק בעולם המודרני, הם מייצגים את כל תתי הז'אנר וכאילו שומרים את עולם הרוק על אש קטנה מול הפופ האימתני, עד שתגיע שעת הכושר המתאימה ונכבוש שוב את העולם !!

לא סתם בעטיפת האלבום, הרקע הוא הבטון והזהב הוא אותיות הלהקה...

האזנה לאלבום: Spotify, Apple Music

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page