top of page

Foo Fighters - Sonic Highways

האלבום "Sonic Highways" של "Foo Fighters" שוחרר ב-10 לנובמבר 2014 ואי אפשר לפספס את הסיפור המדהים של האלבום הזה שעשה טיולים ברחבי ארה"ב !!


הוא אמנם נחשב בעיני רבים כסוג של אלבום ביניים, בין "Wasting Light" המיוחד ו-"Concrete and Gold" המרענן, אך הסיפור מאחוריו (כמו הרבה סיפורים של הפו'ס מעורר השראה).


דייב הוא מאמין מאוד גדול שהסביבה בה מקליטים את האלבום משפיעה בצורה משמעותית וישירה על המוסיקה ועל התוצאה הסופית של האלבום. מאחר והוא מנסה בכל אלבום לא להישמע כמו משהו שהם הקליטו בעבר, הוא מנסה בכל פעם לאתגר את הלהקה ולהקליט בצורה שונה מהאלבום הקודם, הוא מאמין שככל שהאתגר גדול יותר כך היצרתיות גדולה יותר וזה בא לידי ביטוי במוסיקה.

(Photo: Foo Fighters)


כשהסתיימו ההקלטות והצילומים לאלבום "Sound City: Real to Reel", שלחו הבימאים לדייב את הסרט עטוף בקופסא כשבפנים הם הניחו עט ומחברת עם הפתיחה: "ועכשיו לפרוייקט הבא..." דייב קיבל השראה מהראיונות וההקלטות של "Sound City", לקחת את הלהקה לסיבוב היסטורי בערים שונות בארה"ב. הם החליטו ביחד עם HBO להגיע ל-8 ערים מיוחדות בארה"ב שיש להן היסטוריה מוסיקלית מעניינת או משפיעה ולהקליט בכל עיר שיר אחר. הלהקה ביחד עם צוות הצילום וההפקה שהו בכל עיר במשך שבוע, שבמהלכו הם מראיינים מוסיקאים, מפיקים, יוצרים, ואנשים שונים שהשפיעו על המוסיקה המקומית ועל המוסיקה בעולם. הם שאבו השראה, אנרגיות ויצירתיות מכל מה שהם חוו במשך השבוע ואת זה הם הביאו לידי ביטוי בשיר שהם הקליטו באותה העיר. גם את ההקלטות עצמן הם ביצעו במקומות מעניינים ומשפיעים שהיוו להם השראה. מי שניצח על כל ההפקה של האלבום היה כמובן המפיק הוותיק Butch Vig. כל הסיפור הזה תועד ויצא כסדרת פרקים דוקומנטרית של HBO בשם "Foo Fighters: Sonic Highways".

אגב, את הטקסטים לשירים דייב כתב ממש לפני הקלטות השירה ולאחר סיום הקלטות כלי הנגינה, אותם הוא כתב על בסיס תמלילי הראיונות שהם עשו באותה העיר.


אז נתחיל בסיור???


1. שיקגו - "Something from Nothing" את מסע ההרפתקאות מתחילה הלהקה בשיקגו, למה בשיקגו אתם בוודאי שואלים... אז יש לנו הסבר. בשיקגו דייב ראה את ההופעה הראשונה בחייו, זו הייתה הופעה של להקת הפאנק רוק המקומית Naked Raygun. בזכות החוויה שעבר דייב באותה הופעה הוא החליט שהוא רוצה להיות מוסיקאי והשאר כמובן הסטוריה. במהלך הראיונות שבוצעו לפני ההקלטה הם ראיינו את Rick Nielsen שהיה גיטריסט וכותב בלהקת Cheap Trick. להקת רוק של שנות ה-70 שקיימה למעלה מ-5,000 הופעות, מכרה יותר מ-20 מיליון עותקים ונכנסה להיכל התהילה של הרוק אנד רול ב-2016. חברי הלהקה הם חברים של ריק ולכולם הכרות ארוכה עימו. כשהסתיים הראיון הוא פנה אליהם ושאל בצחוק: "אוקיי, עכשיו אתם מזמינים אותי לנגן בשיר?" החברים שלא תכננו זאת מראש הסתכלו אחד על השני ואמרו...כן, בטח, בטח! מכאן התחיל הרעיון של שיתוף הפעולה עם נגנים מקומיים כשבכל עיר אליה הגיעו הם הקליטו את השיר עם יוצר אחר. השיר הוקלט באולפן Electrical Audio שהוקם ב-1997 ע"י Steve Albini ומשמש במשך כל השנים כבית ללהקות עצמאיות מקומיות.


2. וירג'יניה - "The Feast and the Famine" השיר הושפע מלהקת הפאנק רוק Scream שהגיעה מוושינגטון (כן, זה בוירג'ניה). ללהקה יש קשר ישיר לפו'ס מאחר והגיטריסט Franz Stahl היה חלק מהפו'ס למספר חודשים במהלך סיבוב הופעות, לאחר ש- Pat Smear החליט לפרוש מהלהקה. אך החברות המוסיקלית לא שרדה והוא הוחלף. השיר הוקלט באולפן Inner Ear, וכדי להשלים את המעגל מצטרפים להקלטות Pete Stahl, האח של פרנז שהיה הזמר ו- Skeeter Thompson שהיה הבסיסט בלהקת Scream אשר במקרה דייב היה גם המתופף שלה.


3. נאשוויל – "Congregation" את השיר הזה הקליטה הלהקה עם הזמר Zac Brown שדייב הפיק לו אלבום עם הלהקה שלו Zac Brown Band. להקת קאנטרי רוק שנחשבת לגדולה מאוד במחוז טנסי ואפילו ניגנה ב- The Bluebird Cafe (שמוזכר בשיר), זה המקום שבו כל אומן שרוצה להצליח בטנסי חייב לעבור. אם לא עברת אותו סימן שאתה לא מספיק מוכשר וכדאי שתחפש מקצוע אחר. דייב סיפר שכשזאק פנה אליו שיפיק לו את האלבום, הוא היה בשוק כי הוא לא הכיר אותו וכששאל אנשים מטנסי אם הם מכירים אותו, כולם סיפרו לו שהוא כוכב ענק.


4. אוסטין - "What Did I Do? / God as My Witness" השיר הזה הוקלט באוסטין טקסס באולפן KLRU-TV Studio 6A עם הזמר והמוסיקאי Gary Clark Jr שידוע בעיקר בסגנון הבלוז והרוק עם שילוב אלמנטים של היפ-הופ. הוא הופיע על הבמה בין היתר עם אריק קלפטון, ביבי קינג והרולינג סטונס והוא זכה בגראמי Best Traditional R&B performance.


5. עץ יהושע – "Outside" השיר הוקלט באמצע המדבר באולפן שבחוות Rancho De La Luna. בשיר מככב הגיטריסט Joe Walsh שמחזיק בקריירה מפוארת של 50 שנה בהם הוא ניגן במספר להקות כשהמפורסמת ביניהם היא להקת Eagles. טיילור אמר שכשמצרפים גיטריסט כמו ג'ו לא נותנים לו לנגן שניים, שלושה אקורדים אלא נותנים לו להפציץ וככה זה גם נשמע. לשיר מצטרף גם Chris Goss שהוא מוסיקאי ומפיק (שעבד גם עם Queens of the Stone Age) והוא נחשב לדמות חשובה בהתפחות התת ז'אנרים Stoner Rock ו-Desert Rock.


6. ניו אורלינס - "In The Clear" המקום האהוב ביותר על דייב, הוא סיפר שכשהם עזבו את ניו אורלינס הוא היה ממש עצוב. הוא מאוד התחבר לאנשים, לאוכל, למוסיקה ולאווירה שיש בניו אורלינס. זה המקום אליו הוא ממש נקשר במהלך המסע של האלבום הזה. השיר הוקלט ב- Preservation Hall שהוא מועדון ג'אז ועמותה ללא מטרת רווח, שמטרתה לשמר ולטפח את תרבות המוסיקה של ניו אורלינס. בשיר משתלבת להקת הג'אז של המועדון, שנקראת גם על שם המועדון Preservation Hall Jazz Band (אל תצפו לקבל שיר ג'אז)


7. סיאטל – "Subterranean" מקום היווסדה של נירוונה, מקום היווסדו של הגראנג' ומקום היווסדו של דייב (למרות שהוא לא נולד בסיאטל)... הלהקה חוזרת למקום בו הכל התחיל ומקליטה את השיר באולפן Robert Lang Studios בו דייב לבדו הקליט את האלבום הראשון של הפו פייטרס עם המפיק Barrett Jones. בשיר משתתף היוצר והגיטריסט Ben Gibbard שידוע בעיקר כזמר והגיטריסט של להקת האינדי רוק Death Cab for Cutie.


8. ניו יורק - "I Am a River" השיר שחותם את האלבום והוקלט בתפוח הגדול, הוא בעצם גם הרעיון לספרה שמונה שבעטיפת האלבום, שגם מציגה את סימן האינסוף. דייב סיפר שבשיר הזה הוא כתב את המילים כמו דיווח על מה שהוא ראה, הוא הרגיש כמו נהר שרואים בו הכל ומזרים את כל המים. בנוסף לכך הוא הסיפור על אולפן ההקלטות The Magic Shop בו הוקלט השיר. האולפן נבנה במרתף שבניו יורק כשבמהלך הבניה התרסקה הרצפה ונתגלה נהר שזורם מתחת לכל העיר ניו יורק. דייב סיפר שכשהוא שמע את הסיפור הזה הוא הרגיש שיש מן חיבור קוסמי בין כל האולפנים שהם עברו וכאילו זורם מתחתם נהר שמחבר את כל המוסיקה והיצירה ביחד בצורה אינסופית (קצת מסובך אבל זה גם מקור הסמל על העטיפה).


אגב... כשהם פירסמו לראשונה את העטיפה של האלבום, דייב התרגש עד כדי כך שהוא נכנס לבדוק את התגובות של הגולשים לעטיפה והתגובה הראשונה הייתה: "דרים ת'יאטר התקשרו לבקש את עטיפת האלבום שלהם בחזרה !"


הלהקה סיפרה במספר ראיונות שהם עברו מסע משמעותי גם מבחינת תהליך ההקלטה של האלבום וגם רוחנית עם כל האנשים, המוסיקה וההיסטוריה שהם ספגו. מאחר וזה היה מאוד אינטנסיבי והם עברו מעיר לעיר כשבכל פעם הם חייבים להקליט, זה הרגיש להם הרבה יותר מחייב ואינטנסיבי. לא היה מקום לקחת הפסקות או לברוח מהאולפן, הכל היה בתוך העשייה עצמה.


מצד שני הם גם העידו שעם כל האינטנסיביות והמחוייבות, העשייה של האלבום הזה הייתה מאוד חגיגית ומהנה בצורה יוצאת דופן. לכל מקום שהם הגיעו הם למדו איך היו עושים דברים, איך מקליטים, איך היו מנהלים להקה ואיך היו מפיצים את המוסיקה. השילוב של המפגשים עם האנשים, לחוות את המקומות וללמוד את ההיסטוריה הפך את כל התהליך למאוד ייחודי ויוצא דופן.


עכשיו אתם הולכים להקשיב לאלבום 3-4 פעמים ואז לחפש ולראות את הדוקומנטרי. Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!! "עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page