top of page

Ghost - Impera

כתב: Noam Asulin


תאריך הוצאה – 11.3.2022

חברת תקליטים – Loma Vista


לפני שניגשתי לכתוב את הסקירה הזו ידעתי שעליי לעשות מחקר מעמיק על להקת "Ghost". לא כי אני לא מכיר את הלהקה, אלא כי ב -16 שנות קיומה "Ghost" עברה לא מעט והצלחתה היתה מטאורית.


"גוסט" הוקמה בשנת 2006, על-ידי הזמר והמולטי אינסטרומנטליסט Tobias Forge בעיר Linköping שבשבדיה. עד כה הלהקה הוציאה 5 אלבומים. קשה להגדיר את הסגנון של הלהקה הזו. אפשר לומר שהיא מנגנת הארד רוק, גלאם, דום, הבי, פרוגרסיב מטאל ועוד כמה וכמה ז'אנרים.


מלבד טוביאס, מקים הלהקה, שאר חבריה אינם מוכרים בשמם האמיתי אלא קרויים ”Nameless Ghouls" שאף מתלבשים באופן זהה מלבד טוביאס שדמותו השתנתה והוא היחידי שזהותו האמיתית ידועה. דמותו של טוביאס השתנתה כאמור מספר פעמים, כאשר מסביבו אותם ”Nameless Ghouls" שככל הנראה מתחלפים במהלך השנים.


בין השנים 2010-2017 הדמויות של טוביאס היו “Papa Emeritus /II/III”, כאשר בשנת 2018 דמותו השתנתה ל- “Cardinal Copia” ושנתיים לאחר מכן שוב השתנתה ל- "Papa Emeritus IV". חברי הלהקה מדמים חברי כנסייה קתולית. הם סוגדים לשטן ולא לשילוש הקדוש. לכל אחד מחברי הלהקה (למעט טוביאס) יש על הבגד סמל שמסמל את הכלי שעליו הוא מנגן (גיטרה מובילה-אש, גיטרה בס-מים, קלידים-רוח, תופים-ארץ, גיטרת קצב- האלמנט החמישי). משנת 2015 לכל החברים יש את כל הסמלים על התלבושת שלהם, כאשר הסמל שמייצג את הכלי עליו הם מנגנים מודגש. בשנת 2018 הצטרפו ללהקה גיטריסט נוסף, שתי קלידניות שמכונות “Ghoulettes" וסקסופוניסט שמכונה "Papa Nihil", כאשר הדמות של טוביאס ”Papa Emeritus" מייצגת למעשה כומר שטני.


לפני שניגש לביקורת עצמה כדאי להתעכב על העלייה המטאורית של הלהקה. את אלבומה הראשון, “Opus Eponymous” הלהקה הקליטה במרתף של טוביאס והוציאה אותו תחת חברת התקליטים העצמאית "Rise Above Records". האלבום הצליח לסחוף רבים וזכה לביקורות טובות, מה שהביא לכך שאת האלבום הבא “Infestissumam” הלהקה כבר הוציאה תחת לייבל גדול - "Loma Vista", חברת בת של "אטלנטיק רקורדס"/"יוניברסל". מאז הלהקה רק זוכה ליותר ויותר הצלחה ואפילו הופיעה עם אחד מהסינגלים מהאלבום "Impera" בתוכנית של ג'ימי קימל בארה"ב.

כל חברי הלהקה הוחלפו בשנת 2018, לאחר שחברי הלהקה הקודמים הגישו תביעה נגד טוביאס עקב סכסוך.

(Photo: Fanart.TV)


לאחר ההקדמה הזו, שמנסה להסביר מה בדיוק קורה בלהקה, ניגש לאלבום החמישי במספר "Impera". נושא האלבום הוא עלייתן ונפילתן של אימפריות. האלבום מוגדר ככזה שמתרחש אלפי שנים לאחר המאה ה-14, התקופה עליה מבוסס אלבומה הקודם של הלהקה “Prequelle". כשנשאל על הרעיון לכתיבת האלבום, הסביר טוביאס שההשראה הגיעה אליו לאחר שקרא ספר בשם "The Rule of Empires: Those Who Built Them, Those Who Endured Them, and Why They Always Fall" אותו כתב הסופר Timothy Parsons.


האלבום מתחיל עם "Imperium", קטע אינטרו מספיק מעניין כדי למנוע מכם להעביר אותו. השיר הבא "Kaisarion" מדגיש דבר מאוד דומיננטי באלבום הזה. ההפקה. כבר ברצועה זו אפשר לשמוע כמה ההפקה גרנדיוזית ועשירה. מבחינת המיקס כל דבר במקום, אפילו הבס שתמיד מאוד חשוב לי לשמוע. לאורך כל האלבום קיימת תחושה שהשירים מאוד מושפעים מהרוק של שנות השמונים.


הרצועה השישית “Watcher In the Sky” היא בעיניי הרצועה החזקה באלבום. היא מתחילה עם מנגינה רגועה, כאשר לאחר מספר שניות מגיעות גיטרות עם ריף ממכר. טוביאס נשמע נפלא והבס בועט ומאוד מודגש. הפיזמון קליט והקלידים מאוד דומיננטיים גם הם. הסולו ב- C-Part פשוט מהמם.


הרצועה הבאה “Dominion” שמשמשת כקטע מעבר לטעמי מאוד משעממת ואני תמיד מדלג עליה. הרצועה שלאחריה "Twenties" יצאה כסינגל השלישי מהאלבום. כששמעתי אותה בפעם הראשונה הרמתי גבה. השיר הזה הוא עוף מוזר באלבום. הוא מתחיל עם חצוצרות במין טמפו מזרחי (לא בסאונד, רק באופן הנגינה). הנקודה היא שככל ששמעתי אותו יותר התאהבתי בו יותר וזהו השיר השני הכי אהוב עליי באלבום. יש בו קסם ממכר והסולו לקראת אמצע השיר בכלל מדהים. אם כבר הזכרתי את הסולו אז סולואים באלבומי רוק ומטאל הם בעיניי חלק מאוד משמעותי מהחוויה וכשמדובר בסולואים ממכרים האלבום מקבל אצלי כמה נקודות נוספות, כמו במקרה הזה.


לסיכום, מדובר באלבום נפלא שרוב שיריו יכולים לתפקד כשרי איצטדיונים כיפיים. נכון , זה עדיין לא "Meliora", אחד מאלבומי המופת שלהם משנת 2015 שמאופיין בסאונד יותר פרוגרסיבי ואולי פסיכדלי, אבל האלבום הזה בהחלט ממשיך להראות כמה כישרון טמון בטוביאס ובחבריו ללהקה.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music, Deezer


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page