top of page

John Wetton

הוא היה חבר בלהקות גדולות King Crimson", "Uriah Heep", "Asia", "UK", "Family", "Wishbone "Ash, Roxy Music ועוד.


הוא שיתף פעולה עם אומנים כמו Bryan Ferry, Brian Eno, Pete Sinfield, Phil Manzanera, Peter Banks ועוד.


הוא כל-כך ורסטילי בנגינתו שהוא נגע במוזיקה קלאסית, ג'אז, פיוז'ן, רוק כבד, רוק מתקדם, רוק ואפילו פופ.


הוא היה בסיסט מבוקש, זמר בעל קול ייחודי והוא ניגן גם על גיטרה וקלידים.

(Photo: Fin Costello)


היום אנחנו רוצים לספר לכם קצת על פועלו של המוזיקאי המדהים John Wetton:


1. הוא נולד בדרבי שבאנגליה ב- 12 ליוני 1949. שמו המלא John Kenneth Wetton.


2. ההתנסות הראשונה שלו עם מוזיקה היתה כשהאזין לאחיו שהיה נער מקהלה ואורגניסט שניגן מוזיקה קלאסית. האח נתן לג'ון לנגן את תפקידי הבס על הפסנתר וג'ון מיד התאהב בנגינה על הצלילים הנמוכים.


3. למרות שציין שקטעי הבס ביצירות של באך ממש עניינו ואתגרו אותו, ג'ון נמשך יותר למוזיקת רוק והתמקד בנגינה על גיטרת בס.


4. בשנת 1962 החל ג'ון ללמוד לנגן גם על גיטרה עליה ניגן בלהקה מקומית בשם "The Squires".


5. בהמשך חזר ג'ון לנגן בגיטרת בס ולשיר בלהקות שונות כמו The Corvettes", "The Palmer-James Group", "Tetrad", "The Zoo", "Ginger Man ועוד.


6. להקתו הרצינית הראשונה היתה הרכב הג'אז-רוק "Mogul Thrash" שכלל גם את הגיטריסט James Litherland מלהקת "Colosseum". ווטון ישחרר עם ההרכב סינגל ראשון בשנת 1970 ואלבום בכורה הנושא את שם הלהקה בשנת 1971.


7. לאחר פירוקה של הלהקה בשנת 1971 עבר ג'ון לאולפנים והפך לנגן סשנים.


8. באותה שנה יצטרף ג'ון ללהקת "Family" וישחרר עמה את האלבום "Fearless". ג'ון ינגן באלבום על בס, גיטרה, קלידים וישיר קולות רקע. הוא ימשיך עם הלהקה לאלבום נוסף בשם "Bandstand" אשר ישוחרר בשנת 1972.


9. ההזדמנות הגדולה של ווטון הגיעה בשנת 1972 עת הגיטריסט והיוצר Robert Fripp הזמין אותו להצטרף ללהקת "King Crimson", שם הוא יכיר בין היתר את המתופף Bill Bruford.

(Photo: Michael Ochs)


10. ווטון יקליט עם הלהקה שלושה אלבומי מאסטרפיס: Larks' Tongues in Aspic", "Starless and Bible Black ואת אחת מפסגות היצירה של הלהקה - "Red". ווטון ינגן בבס, יהיהיה הזמר המוביל, ינגן על פסנתר לפרקים ויהיה שותף מלא ביצירה של האלבומים הללו.


11. לאחר פירוקה של "קינג קרימזון" יעבור ווטון לנגן עם להקת "Roxy Music" והוא גם יהיה חלק מאלבום ההופעה Viva! ששוחרר בשנת 1976.


12. בשנת 1975 הוא יחבור ללהקת "Uriah Heep" כמחליפו של הבסיסט Gary Thain. ג'ון יקליט עם הלהקה שני אלבומים: "Return to Fantasy" משנת 1975 ו- "High and Mighty" משנת 1976. הוא ישמש כבסיסט, נגן קלידים ומלוטרון וזמר קולות רקע, ואפילו יטול את ההובלה בשירה בקטע "One Way or Another" מהאלבום "High and Mighty".


13. בשנת 1977 לאחר שהניסיונות להחזיר לפעולה את קינג קרימזון כשלו, הקים ווטון יחד עם המתופף ביל בורפורד את ההרכב U.K. יחד עם הקלידן/כנר Eddie Jobson אותו הכיר ברוקסי מיוזיק והגיטריסט Allan Holdsworth מ"סופט מאשין" ו"גונג". ההרכב ישחרר שני אלבומים מצוינים: "UK" משנת 1978 ו- Danger" Money" משנת 1979 עם Terry Bozzio על התופים.


14. בשנת 1980 שחרר ווטון את אלבום הסולו הראשון שלו "Caught in the Crossfire". בהמשך ישחרר ווטון עוד 5 אלבומי סולו, האחרון שבהם "Raised in Captivity" משנת 2011.

(Photo: Ebet Roberts)


15. באותה שנה הוא יצטרף ללהקת "Wishbone Ash" וישחרר עימה את האלבום "Number the Brave" בשנת 1981.


16. בסוף שנת 1981 ווטון החל לכתוב חומרים חדשים יחד עם הגיטריסט Steve Howe, והשנים החלו לשוחח על הקמת הרכב חדש. בם צירפו אליהם את הקלידן Geoff Downes ואת המתופף Carl Palmer וכך הוקם הסופרגרופ "Asia".


17. אלבום הבכורה של הלהקה "Asia" שוחרר בשנת 1982 וזכה להצלחה גדולה. בין השנים 1982 ועד 2014 ישחרר ג'ון עם אסיה 8 אלבומי אולפן.


18. בשנת 2002 יחבור ווטון לקלידן Geoff Downes והשניים יקימו את ההרכב "Icon" וישחררו 4 אלבומי אולפן.


19. כפי שציינו בראשית הדברים כמות שיתופי הפעולה והאלבומים בהם התארח ג'ון ווטון עצומה, ולהלן רשימה חלקת בלבד: Brian Eno, Bryan Ferry, "Ayreon", "Renaissance", Steve Hackett, Eddie Jobson, Phil Manzanera, Peter Banks, Gordon Haskell ועוד.


20. ג'ון ווטון הלך לעולמו ב- 31 לינואר 2017 בשנתו, כתוצאה מסיבוכים של מחלת הסרטן.


עכשיו בואו להאזין לפלייליסט שסוקר את הקריירה המפוארת שלו אותו הכנו במיוחד עבורכם: לחצו כאן.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

224 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page