top of page

Metallica - Park Hayarkon 30/6/1993

זו הייתה ללא ספק אחת ההופעות הגדולות והטובות שנערכו אי פעם בישראל, ולא, אנחנו לא מתייחסים רק לז'אנר המטאל.


מי שהיה, יודע זאת היטב, מי שלא היה, שמע סיפורים מיתולוגיים על "רעידת האדמה" שהתרחשה שם, ממש כך, פשוטו כמשמעו!!!


כותרות העיתונים ביום שלמחרת אמרו את הכל: "מטאליקה קרעו את הפארק", "כזו הופעה עוד לא היתה בארץ", "אלופי העולם" ועוד...


ב- 30 ליוני 1993 עלתה "Metallica" על במת פארק הירקון בתל אביב במסגרת סיבוב ההופעות הבלתי נגמר "Nowhere Else to Roam" שליווה את האלבום השחור של הלהקה "The Black Album", והעניקה לקהל הופעה אנרגטית ומושלמת שנמשכה שעתיים ו- 45 דקות דחוסות, מחשמלות ועוצמתיות!


זאת הופעת המטאל הראשונה בסדר גודל כזה שנערכה בישראל (ולא, לא שכחנו את "גאנז" שביקרו כאן כחודש קודם לכן, אבל עם כל הכבוד והאהבה, "גאנז" היא לא ממש מטאל). הפעם הראשונה בה כמות כל-כך גדולה של מטאליסטים נמצאים במקום אחד, קופצים, משתוללים ושואגים את נשמתם בהופעה הכי אנרגטית שראינו עד אז. עד כמה אנרגטית??? תשאלו את כ- 150 "מאדרפאקרז" שנזקקו לטיפול רפואי במהלך ואחרי ההופעה ואולי תתחילו להבין מה התחולל באותו ערב היסטורי שאיחד את כל אוהבי המטאל בישראל (וגם אלו שליד...) תחת דגל אחד!


זה אולי ישמע קלישאתי, אבל ניתן לחלק את עולם הופעות המטאל בישראל ללפני ואחרי ההופעה ההיסטורית הזאת, שמצד אחד הביאה המון קהל חדש לתוך המטאל ומצד שני הצליחה לאחות את הקרעים עם המעריצים הוותיקים שחשו "בגידה" קטנה כשהלהקה הוציאה את "האלבום השחור".


אלו שקוראים את הסיקורים שלנו ומאזינים לתוכניות מכירים כבר את הסיפור האישי של אחד מהחתומים מטה, על האופן בו גילה את "Metallica" ואת הז'אנר הפסיכי, הת'ראש מטאל, אי שם בשנות ה- 80 של המאה הקודמת. הנער התפתח עם הלהקה, חווה בזמן איתה בזמן אמת את האובדן של הבסיסט האלמותי שלה Cliff Burton ונשם לרווחה כשהמחט נגעה בחריץ הראשון, בויניל הראשון מתוך שניים, של האלבום "And Justice For All...". אבל דווקא אז, הוא איבד אותה עם צאת "האלבום השחור" כי חשב (בטעות) ש"מכרה את נשמתה", כשנטשה את הז'אנר האדיר הזה שהייתה בין מיסדיו. ואז, ב- 30 ליוני 1993 קרה המהפך!! "מטאליקה" נותנו את "ההופעה של החיים" אשר בצירוף מקרים קוסמי התרחשה דווקא ביום הולדתו של אותו נער שמאז כבר התבגר, והוא מקבל את המתנה הגדולה ביותר שיכול היה לקבל. הוא מקבל את הלהקה שגדל איתה בחזרה. "מטאליקה" נראתה על הבמה כפי שאותו נער זכר אותה, כשהכיר אותה לראשונה 10 שנים קודם לכן. עוצמתית, תזזיתית, אגרסיבית ובועטת. "מטאליקה" נתנו באותו ערב את ההופעה הכי טובה שהוא ראה אי פעם בישראל ואותם עשרות אלפים שהיו שם, כנראה יסכימו איתו. מאז הנער התאהב מחדש והתמסר טוטאלית ללהקה ול"אלבום השחור", ואנחנו סבורים שכך גם הרבה מטאליסטים ישראלים שחוו את הלהקה בזמן אמת וחשו תחושה של "בגידה" עם צאת "האלבום השחור".


את ה"קאמבק" הגדול של הלהקה מול המעריצים הוותיקים ניתן היה לראות כבר בדקות הראשונות של ההופעה, שנפתחה עם הקלאסיקה "Creeping Death". חברי הלהקה מלאי אנרגיה התרוצצו על הבמה כאחוזי תזזית ונתנו את כל כולם, כאילו זו ההופעה האחרונה שלהם עלי אדמות!


שעתיים ו- 45 דקות של טירוף חושים עם סטליסט שובר והורס שכלל שני הדרנים, סולו בס, סולו גיטרה, סאונד ותאורה מושקעים, פירוטכניקה ולהבות אש שהטריפו את הקהל, שמצידו החזיר מלא אהבה, החל משאגות שמחה ועד למעגלי פוגו עצומים שלא נראו עד אז בישראל (וכמובן השירה בציבור של "אקסל ההומו..."). והלהקה, גם היא החזירה בהרבה דם, יזע ואש!! הם הרבו לדבר עם הקהל, להחמיא לו וניכר היה שגם הם המומים מקבלת הפנים החמה של הקהל הישראלי ומהאהבה שלו כלפיהם.



עדות נוספת לכך שמדובר באחת ההופעות הגדולות בישראל, ניתן למצוא בעובדה שאפילו הלהקה עצמה בחרה בהופעה שנערכה בפארק הירקון כאחת מתוך 10 הופעות בלבד! מתוך סיבוב ההופעות של "האלבום השחור", שההקלטות שלהן שודרו בערוץ של הלהקה במסגרת חגיגות השלושים לאלבום השחור.


בנובמבר 2021 השיקה הלהקה פרוייקט ארכיון מרגש, עצום ומתמשך בשם "The Metallica Black Box", בו שיתפה את המעריצים במגוון רחב של מזכרות (ממורביליה), כתבות, תמונות, בגדים, רישומים ותכנים נדירים של אודיו ווידאו לאורך 40 שנות קריירה. כחלק מהפרוייקט הנ"ל, בתאריך ה-19 בפברואר 2022, שודרה בשידור חי ההופעה הפנומנאלית, האדירה והבלתי נשכחת של "מטאליקה" שהתקיימה ב-30 ביוני 1993 בפארק הירקון, תל-אביב !!! כן, כן "מטאליקה" הוציאה מהכספת את ההופעה ההיסטורית שנערכה בישראל מתוך מאות הופעות שהתקיימו בשנים 1991-1993 הכניסה אותה "קופסא השחורה" ודאגה לשדר את ההופעה בלייב !!!


ורק כדי להטריף אתכם עוד קצת לפני סיום ולפרגן למעריץ העל של הלהקה "מרקמן", הנה כמה דוגמאות לממורביליה שהוא מחזיק מאותה הופעה...



הסטליסט של ההופעה:

The Ecstasy of Gold

Creeping Death

Harvester of Sorrow

Welcome Home (Sanitarium)

Of Wolf and Man

Wherever I May Roam

The Thing That Should Not Be

The Unforgiven

Disposable Heroes

Bass Solo

Orion / To Live Is to Die / The Call of Ktulu

Guitar Solo

The Four Horsemen

For Whom the Bell Tolls

Fade to Black

Master of Puppets

Seek & Destroy

Battery

Nothing Else Matters

Sad but True

Last Caress

One

Enter Sandman


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page