top of page

Cliff Burton

הוא נחשב כעילוי בנגינת בס וכיוצר כשרוני ומחונן שהיה צפוי לגדולות, לולא הלך לעולמו בתאונה מצערת והוא בן 24 בלבד. בואו לקרוא על Cliff Burton, בסיסט להקת "Metallica", כמה עובדות מעניינות:


(Photo: https://www.notreble.com)


1. הוא נולד ב- 10 לפברואר 1962 בשם Clifford Lee Burton לאמא ממשפחה יהודית מגרמניה ולאבא מהנדס כבישים.


2. הכלי הראשון עליו החל ללמוד לנגן בגיל 6 בלבד היה פסנתר.


3. אחיו הבכור נפטר ממפרצת כשהיה בן 13 בלבד ובאותה שנה הוא החל ללמוד לנגן על גיטרת בס כשהוא נשבע להפוך לגדול נגני הבס כמחווה לאחיו.


4. בכדי להשיג את מטרתו קליף נהג להתאמן 4-6 שעות ביום. הוא התגלה כעילוי ולאחר כשנתיים כבר התעלה על מורהו בנגינת בס. אגב, ברטון הקדיש שעות רבות לאימון גם לאחר שהצטרף ללהקת מטאליקה.


5. הוא ציין שהושפע מאוד בנגינתו מהבסיסטים Geddy Lee, Geezer Butler, Stanley Clarke, Lemmy Kilmister ו- Phil Lynott.


6. ברטון גם הושפע מאוד ממוזיקה קלאסית והתחבר למוזיקת Southern Rock. בין האומנים שברטון אהב שאינם מז'אנר המטאל ניתן למנות את "R.E.M.", Peter Gabriel, "Yes" ו- "The Police".


7. בצעירותו קיבל ברטון את הכינוי "Cowboy" הואיל ונהג לחבוש כובע קש.


8. עוד בתקופת התיכון הקים ברטון את להקת "EZ Street" בה ניגנו גם Jim Martin כגיטריסט ו- Mike Bordin כמתופף, שניהם מלהקת "Faith No More".


9. בשנת 1979 זכה קליף יחד עם "EZ Street" בתחרות להקות צעירות, אחד השירים שנוגנו על-ידם היה "Rebel Rebel" של David Bowie.


10. בשנת 1982 הוא הצטרף ללהקת "Trauma" איתה הקליט את השיר "Such a Shame" אשר הפך ללהיט ונכלל באלבום האוסף "Metal Massacre II" של חברת התקליטים "Metal Blade".


11. הוא נפגש לראשונה עם James Hetfield ו- Lars Ulrich כשהופיע במועדון "Whiskey A-Go-Go" עם להקתו. הוא ניגן שם את קטע הסולו שיהפוך בהמשך לקטע האינסטרומנטלי "(Anesthesia (Pulling Teeth". ג'יימס ולארס היו המומים מנגינתו של קליף. הם היו בטוחים שהוא מנגן את הסולו על גיטרה וספרו שוב ושוב את המיתרים כשהם מסרבים להאמין שהסולו נוגן על גיטרת בס. הם כמובן הזמינו אותו מיד להצטרף ללהקתם.


12. קליף הסכים אך בתנאי אחד. שהלהקה תעבור מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו, עיר הולדתו. הלהקה הסכימה ואכן כולם עברו להתגורר בסן פרנסיסקו.


13. קטע הסולו "(Anesthesia (Pulling Teeth" מתוך האלבום Kill 'Em All, הוא אחד מקטעי סולו הבס הגדולים והמוערכים ברוק. הקטע מורכב ממספר קטעי סולו שקליף נהג לנגן בהופעות ושחוברו יחדיו לקטע אחד שנכלל באלבום. הקטע מדגיש את רמת הנגינה של קליף ואת היכולות הוירטואוזיות שלו כמו גם את יכולת ההלחנה, העיבוד והשליטה בגיטרת הבס עם אפקטים כמו דיסטורשיין ו- wah-wah שהיו ידוע בשימוש בעיקר בגיטרה רגילה.


14. ברטון הוא זה שהגה את שם האלבום הראשון של מטאליקה. שמו המקורי של האלבום היה אמור להיות Metal Up Your Ass אבל כשחברת התקליטים סירבה להוציאו עם השם הזה, ברטון הגיב: “Just kill ‘em all, man!”.


15. גם תמונת הפטיש המגואל בדם הייתה בהשראתו. קירק האמט סיפר שקליף נהג להסתובב עם פטיש בתיק לכל מקום שהלך.


16. קליף היה שותף לכתיבת ששה מתוך שמונת השירים באלבום Ride The Lightning.


17. קליף כתב את הריף האלמותי לשיר "For Whom the Bell Tolls". האינטרו לשיר גם מנוגן על-ידו עם גיטרת בס מחוברת לאפקט דיסטורשין.


18. הפתיחה של הקטע "Damage, Inc". נכתבה ומנוגנת כולה על-ידי ברטון. הוא משתמש שם ב- 12 ערוצים שכוללים בין היתר הרמוניות ואפקטים של גיטרת הבס שלו.


19. הקטע האינסטרומנטאלי "Orion" מהאלבום הוא אחד הקטעים האהובים על קליף ואשר היה שותף עיקרי לכתיבתו. יש בקטע הזה שני סולואים של קליף עם גיטרת בס אשר לעיתים מתבלבלים לחשוב שמדובר בסולו גיטרה. הראשון מתחיל בדקה 1:42 וממשיך עד 2:13 והשני מתחיל בדקה 6:36 ומסתיים ב- 6:55. גם בקטע הזה עושה קליף שימוש ב- Wah-Wah פדאל.


20. הטפילד קעקע על זרועו השמאלית את התווים מאמצע קטע הבס של "Orion".


21. הטפילד גם עונד לעיתים טבעת עם גולגולת מכסף שהיתה שייכת לקליף.

(Photo: Amazon.com)


22. הקטע "Orion" גם נוגן בהלוויתו של קליף אשר נערכה ב- 7 לאוקטובר 1986.


23. קליף הושפע בכתיבת הקטע "Orion" מהיצירה "Come, Sweet Death" של יוהן סבסטיאן באך.


24. והמוות אכן הגיע כשברטון נהרג בתאונת דרכים, לאחר שאוטובוס בו נסעה הלהקה במהלך סיבוב ההופעות באירופה התהפך וקבר אותו תחתיו.


25.לפני התאונה המחרידה הגרילו חברי הלהקה את מקומות השינה באוטובוס שהתהפך. קליף וקירק האמט משכו קלפים מחפיסת קלפים בכדי להחליט מי בוחר ראשון את המקום הכי טוב לשינה. קליף משך מהחפיסה אס פיק, ace of spades ליתר דיוק, וניצח כשהוא בוחר בעצמו את המקום שיגרום למותו.


26. הופעתו האחרונה של ברטון עם מטאליקה נערכה באולם "Stockholm’s Solnahallen Arena" בשבדיה ב- 26.9.1986.


27. קליף קיבל קרדיט על השיר "To Live Is To Die" מתוך האלבום "...And Justice For All" שיצא לאחר מותו. הטפילד ציין שזה הומאז' לחברם הטוב.


28. גם השיר "In My Darkest Hour" של להקת "Megadeth" נכתב על-ידי Dave Mustaine לזכרו של קליף. דייב טען שכששמע לראשונה על מותו של קליף הוא התיישב וכתב את המוזיקה לשיר בטייק אחד.


29. להקת Anthrax הלכה אף רחוק יותר והקדישה לו את כל האלבום "Among the Living".


30. כך עשתה גם להקת "Metal Church" עם האלבום "The Dark".


31. בראיון עימו משנת 1986 ציין קליף שהשיר הכי אהוב עליו של "מטאליקה" הוא "Master Of Puppets".


32. בשנת 1987 שחררה "מטאליקה" אוסף קטעי וידאו לזכרו של ברטון אשר נקרא "Cliff 'Em All" הוידאו כולל הופעות עם קליף גם כאלה מימי הלהקה עם דייב מאסטיין.


33. בשנת 2009 הוא נכנס יחד עם להקתו "מטאליקה" ל- "Hall Of Fame". אביו - ריי ברטון נכח באולם במהלך הטקס ועלה לבמה יחד עם חברי הלהקה לקבלת התואר. באופן מצער ריי ברטון שהיה פעיל מאוד להנצחת זיכרו של קליף הלך לעולמו בשנת 2019.


34. בשנת 2018 קבעה עיריית Alameda County בקליפורניה, העיר בה גדל קליף, את תאריך ה- 10 בפברואר כיום קליף ברטון. הדבר בוצע בעקבות לחץ שהפעילו מעריצים.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page