top of page

Phish - Junta

ב- 8 למאי 1989 הוציאו "Phish" את אלבום הבכורה הכפול והשאפתני שלהם "Junta".


האלבום יצא במקור רק על קלטת ב-1988. הוא הוקלט והופק באופן עצמאי, והפך במהרה לאלבום "קאלט" בקרב מעריצי "Phish". שם האלבום הוא קריצה למנהל הרשמי הראשון של הלהקה, שעזר להם להשיג חוזה תקליטים עם "אלקטרה רקורדס".


להקת "Phish" הוקמה על ידי הגיטריסט Trey Anastasio, הבסיסט Mike Gordon והמתופף Jon Fishman, באוניברסיטת ורמונט בשנת 1983. בשנת 1985 הצטרף ללהקה הקלידן Page McConnell, והשלים את הרכב הלהקה בן ארבעה חברים. יחד, הם יהפכו לאחת מלהקות הג'אם האהובות והמשפיעות בכל הזמנים.


האלבום "Junta" מציג את הסגנון האקלקטי, הוירטואוזי והאלתורי של "Phish", השואב ממגוון רחב של ז'אנרים כולל רוק, ג'אז, פאנק ובלוגראס. כשהוא מתפרש לאורך של למעלה משעתיים, האלבום הזה מסע ביקום המוזיקלי של הלהקה הייחודית הזאת, והוא מלא הפתעות, טוויסטים ותפניות.


האלבום מכיל בעיקר מבני שיר ועיבודים לא מסורתיים המבוססים על פיוז'ן ג'אז ואימפרוביזציה, שמתנקזים לא פעם לאפוסים מוזיקליים. השירים מאופיינים בג'אמים אינסטרומנטליים מופרעים ומיצירות מורכבות המאפשרות אימפרוביזציה ממושכת.


האלבום נפתח עם "Fee" האנרגטי שנותן את הטון להמשך התקליט. קטעים בולטים נוספים כוללים את "You Enjoy Myself" חביב מעריצים שכולל ג'אם ווקאלי בלתי נשכח וקטע בס ותופים מורחב, ו- "The Divided Sky" שהינו אפוס אינסטרומנטלי ברובו, בן 12 דקות, שמתחיל באינטרו אקוסטי נחמד ובהמשך נבנה לקליימקס נפיץ.


אחד הקטעים הזכורים ביותר מהאלבום הוא "Fluffhead" האפי, המורכב ממספר קטעים מחוברים ומספר את סיפורה של דמות בשם Fluffhead. השיר הוא דוגמה מצוינת ליכולות הסיפורh, של "Phish" ולנכונותם לקחת "סיכונים" מוזיקליים גדולים.

(Photo: courtesy BC Kagan)


לאורך האלבום, "Phish" מפגינים את נטייתם למוזיקה ניסיונית ולאלתור. הם שוזרים יחד קטעים אינסטרומנטליים מורכבים ומציעים למאזין פריחה מוזיקלית בלתי צפויה. היכולת של הלהקה לעבור בצורה חלקה בין סגנונות, מקצבים ומצבי רוח שונים מרשימה במיוחד, במיוחד כשהיא עוברת מגרובים Fאנקיים לג'אמים פסיכדליים ומשם לג'אז ובלדות עדינות.


למרות ש- "Junta" לא נגיש כמו חלק מהאלבומים המאוחרים של "Phish", הוא נותר כאבן דרך בדיסקוגרפיה של הלהקה. זהו אלבום ציון דרך שביסס את מעמדה של "Phish" ככוח מוזיקלי ייחודי שיש להתחשב בו בעולם להקות הג'אם. עם השילוב של יכולת טכנית גבוהה, אימפרוביזציה ואילתורים כמו גם ליריקה שנונה וגחמנית, "Junta" הוא אלבום חובה לכל מעריץ של "Phish" והוא מהווה נקודת ציון למקום בו החלה המורשת המתמשכת של הלהקה.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page