top of page

Pixies - Doolittle

ב- 17 לאפריל 1989 שחררה "Pixies" את אלבום האולפן השני שלה "Doolittle".


הפעם בחרנו לספר לכם עובדה אחת על כל שיר מתוך 15 שירי האלבום באופן כרונולוגי:


1. אם שמעתם עשרות פעמים את "Debaser" ותהיתם מה לעזאזל Black Francis צועק בפיזמון, אז אלו המילים “I am un chien! Anda-luuu-sia!”, המאזכרות את הסרט הקצר משנת 1929 Un Chien Andalou. פרנסיס הושפע מאוד מסוראליזם במהלך למודיו, במיוחד זה של Salvador Dalí שהסרט האמור מתייחס אליו. גם המילים "Slicing Up Eyeballs" מהשיר, מתייחסות לאחת הסצינות הראשונות מאותו סרט קצר.


2. השיר "Tame" כולל אנחות ונשימות כבדות והוא מתייחס לבחורה עם "ירכיים של סינדרלה". יש הסבורים שהוא נכתב על "יצאנית" אבל פרנסיס טוען שהוא כתב אותו על ילדי הקולג' העשירים והמפונקים שחשבים שמגיע להם הכל. השיר מבוסס על שלושה אקורדים בלבד.


3. השיר "Wave of Mutilation" תואר על-ידי פרנסיס כשיר על אנשי העסקים היפנים שמבצעים רצח והתאבדות של כל בני משפחתם, בעודם נוהגים את המכונית שלהם מהמזח אל תוך הים, רק בשל העובדה שהם נכשלו בעסקיהם. הסיפור גם עולה ממילות השיר: "Drive My Car Into the Ocean".


4. כל שיר בעטיפה הפנימית של האלבום קיבל צילום של תמונה אבסטראקטית או סוריאליסטית שתיארה אותו. השיר "I Bleed" קיבל צילום של תמונה שנקראת - "As Loud As Hell" ובה נראה פעמון ישן עם שיני אדם מפוזרים עליו, בהתאמה למילים "it shakes my teeth" מתוך השיר.


5. פרנסיס החל לכתוב את השיר "Here Comes Your Man" כשהיה בן 15. השיר נכלל בהקלטות הדמו הראשונות של הלהקה אשר נמסרו לחברת התקליטים. עם זאת, כשהלהקה הוחתמה על חוזה הקלטות פרנסיס זנח את השיר כי הוא פשוט התבייש בו. כך יצא, שהשיר דילג על האי.פי. הראשון "Come on Pilgrim", פסח על "Surfer Rosa" וגם לא היה נכנס לאלבום הזה, לולא ההתעקשות של המפיק Gil Norton. זה אחד השירים הקליטים והכי מיינסטרימים של הלהקה. ג'ואי סנטיאגו מנגן כאן על גיטרת 12 מיתרים.


6. פרנסיס ידוע כמי שמאוד מושפע מהתנ"ך. אז השיר "Dead" מבוסס על הסיפור התנ"כי של דוד ובת שבע ונפתח במילים "You Crazy Baby Bathsheba". אפילו "אוריה החיתי" מוזכר שם, אמיתי!


7. פרנסיס מספר שהשיר "Monkey Gone to Heaven" נכתב בעקבות האופן בו הוא הבין את הנומרולוגיה העברית. כאשר האדם, כך לטענתו מסומן כמספר 5 בנומרולוגיה, השטן במספר 6 ואלוהים כמספר 7. הספרות הללו מופיעות גם על עטיפת האלבום. זה השיר היחידי של ה"פיקסיז" שכולל כלי מיתר והשיר הראשון בו הלהקה מסתייעת בנגנים אורחים.


8. השיר "Mr. Grieves" כולל במילותיו את שמו של האלבום "Doolittle". מר גריבז זו דמות "המוות" שהמציא פרנסיס והמילים "Nuclear Winter" מרמזות שהוא מנצח בסוף.


9. אם תהיתם מיהו "Crackity Jones", אז הוא היה השותף המטורלל וההומו של פרנסיס בזמן שגר בפורטו ריקו. זה השיר הכי קצר והכי מהיר באלבום שפשוט טס בקצב של 150 RPM.


10. השיר "La La Love You" הוא סוג של שיר אהבה. למה "סוג של"? כי המילים "first base, second base, third base, home run" מדברים על... "Happy Ending". מי ששר את השיר הוא המתופף David Lovering, פרנסיס התעקש לתת לו לשיר שיר אחד מהאלבום בדומה למסורת של הביטלס עם Ringo Starr.


11. הוא אומנם השיר ה- 11 באלבום אבל קוראים לו "No. 13 Baby". כידוע, שלוש עשרה הוא מזל נאחס בנצרות אבל מזל טוב מאוד לסטלנים. "M" היא האות ה- 13 באנגלית ו- 13 היה שם הקוד למריחואנה.


12. השיר "There Goes My Gun" יועד על-ידי פרנסיס להיות מהיר בהרבה, משהו בסגנון Hüsker Dü. אבל בעצת המפיק Gil Norton פרנסיס הסכים להאט אותו. זה היה מקרה חריג כי את רוב העצות של נורטון פרנסיס לא קיבל. לדוגמא, נורטון הציע לפרנסיס להארי במקצת את השירים שעמדו על איזור 2 דקות. בתגובה פרנסיס לקח את נורטון לחנות תקליטים והציג לו את אלבום הלהיטים של Buddy Holly בו מרבית השירים לא עוברים את מחסום 2 הדקות.


13. השיר "Hey" הוא שיר פיתוי עם אובססיה ל"זנות", אשר לדברי פרנסיס הושפע מסיפורים ששמע מהוריו על התקופה בה היו צעירים ונועזים. גירסת הופעה של השיר שוחרר עוד לפני האלבום בשנת 1988 כמתנה לקוראי המגזין "Sounds".


14. השיר "Silver" הוא היחיד באלבום שנכתב בשיתוף הבסיסטית Kim Deal. מי שמנגן על בס בשיר הוא המתופף דייויד לאברינג, כאשר קים מנגנת על סלייד גיטאר. זה המקרה היחדי בהיסטוריה של הפיקסיז עם ההרכב הזה.


15. השיר החותם את האלבום "Gouge Away" מושפע מהסיפור של שמשון ודלילה. המילה "Gouged" מתייחסת לעיניו של שמשון שנעקרו החוצה.


בדומה לאלבום הקודם "Surfer Rosa", גם האלבום הזה הינו ללא ספק אחד מהאלבומים המשפיעים ביותר על המוזיקה האלטרנטיבית במהלך שנות התשעים. האלבום נכנס כמובן גם לרשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים. הלהקה מחליפה כאן את המפיק Steve Albini במפיק Gil Norton, אשר מסייע לה להשיג צליל פחות גולמי ומחוספס, מתוך ניסיון לחשוף אותה לקהל רב יותר.


נשגב מבינתנו כיצד אלבום כל-כך משפיע מכר 100,000 עותקים בלבד בחצי הראשונה מאז יציאתו, ואיך עד שנת 2015 הוא מכר בארה"ב רק 800,000 עותקים.


אז כדי שלא תישארו עם טעם רע, נסיים עם שני ציטוטים שאולי יסבירו לכם עד כמה הלהקה הזאת גדולה וכמה השפעה היתה לה על אומנים אחרים:


ונתחיל עם David Bowie:

“I never could get over the fact that The Pixies formed, worked and separated without America taking them to its heart or even recognizing their existence for the most part”


וזה מה שהיה ל- Kurt Cobain לומר על הלהקה:

“When I heard the Pixies for the first time, I connected with that band so heavily I should have been in that band – or at least in a Pixies cover band”


להאזנה לאלבום: Spotify.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page