top of page

David Bowie

הוא "האיש בעל 1,000 הפרצופים", "זיגי סטארדאסט", "אלאדין סיין", "הדוכס הרזה חיוור", "מייג'ור טום" או פשוט "דוד המלך" של המוזיקה.

(Photo: fanart.tv)


בואו לקרוא 75 עובדות על אחד מהמוזיקאים הגדולים והמשפיעים בדורנו - David Bowie.


1. הוא נולד בשם David Robert Jones ב- 8 לינואר 1947 בבריקסטון לונדון.


2. הוא חולק יום הולדת עם Elvis Presley אשר נולד בדיוק באותו תאריך בשנת 1935 ועם Robby Krieger מלהקת "הדלתות" אשר נולד שנה לפניו.


3. הוא למד באותו בית הספר עם הגיטריסט Peter Frampton. הם נשארו חברים טובים עד יום מותו של בואי.


4. אביו של Peter Frampton היה המורה לאומנות של בואי.


5. שתי עיניו של בואי בצבע כחול. הצבעים השונים לכאורה בשתי עיניו של בואי נגרמו כתוצאה מאגרוף שחטף בעינו מחברו George Underwood במהלך ריב על בחורה. האגרוף גרם לאישון בעינו השמאלית להישאר מורחב כל הזמן.

(Photo: davidbowie.com)


6. למרות התקרית בואי ו- George Underwood נותרו חברים טובים. Underwood אפילו יעצב את עטיפות התקליטים "Hunky Dory" ו- "Ziggy Stardust" של דייויד בואי.


7. לבואי היתה תקרית נוספת הקשורה בעיניו כאשר מעריץ זרק לבמה סוכריה על מקל במהלך הופעתו של בואי באוסלו בשנת 2004 והמקל של הסוכריה ננעץ בעינו של בואי.


8. בואי החל לנגן בסקסופון בגיל 12, בהשפעת אחיו למחצה Terry Burns אשר חשף אותו למוזיקה ובין היתר הכיר לו את מוזיקת הג'אז.


9. בואי הקים את להקתו הראשונה "Konrads" בעודו בן 15. הלהקה ניגנה במסיבות בית הספר ובחתונות. Underwood היה חלק מהלהקה.


10. בהמשך הקים בואי להקה נוספת שנקראה "King Bees".


11. הופעתו הראשונה בטלוויזיה הייתה עוד לפני שהוציא את אלבומו הראשון, בעודו בן 17. הוא התראיין לתוכנית של ה- "BBC" לאחר שהקים עמותה למניעת השתלחות בגברים בעלי שיער ארוך.



12. באותה שנה כבר שחרר את הסינגל הראשון שלו "Liza Jane" תחת השם "Davie Jones with the King Bees".


13. הסינגל לא הצליח ובואי עזב את הלהקה חודש לאחר מכן והצטרף ללהקת "Manish Boys" ומשם ללהקה נוספת - "the "Lower Third וללהקה שלישית - "The Buzz" עם כולן לא זכה להצלחה עד שלבסוף החליט לפתוח בקריירת סולו.


14. בכדי למנוע בלבול עם חבר להקת "The Monkees" ששמו Davy Jones, הוא החליט לשנות את שמו ל- David Bowie.


15. את השם בואי הוא ביסס על סכין קומנדו שיש לה שני להבים.


16. את אלבום הסולו הראשון שלו העונה לשם David Bowie הוא שחרר ב- 1 ליוני 1967. גם אלבום זה לא זכה להצלחה.


17. ב- 11 ליולי 1969 – חמישה ימים בלבד לפני השיגור של אפולו 11 לירח, שחרר בואי את הסינגל המצליח "Space Oddity". הסינגל ליווה את שידורי ה- "BBC" שסיקרו את המשימה עד לנחיתה של האדם הראשון על הירח ב- 20 ליולי 1969, דבר שסייע להצלחה שלו.


18. השיר הושפע מסרטו של סטנלי קובריק "2001: A Space Odyssey" שיצא בשנת 1968 ומספר על שיגורו של האסטרונאוט Major Tom לחלל.


19. מייג'ור טום יחזור לככב בשיריו של בואי - "Ashes to Ashes" משנת 1980 ו- "Hallo Spaceboy" משנת 1995.


20. דמותו של מייג'ור טום תופיע גם בקליפ של בואי לשיר "Blackstar" מאלבומו האחרון.


21. השיר "Space Oddity" ייכלל כמה חודשים לאחר מכן באלבומו השני של בואי שייקרא אף הוא "David Bowie" וישוחרר בנובמבר 1969. האלבום יצא בהוצאה מחודשת בשנת 1972 עם השם "Space Oddity".


22. בשנת 1970 נישא בואי לאשתו הראשונה Angie, דוגמנית, שחקנית ועיתונאית אמריקאית.


23. לאנג'י תהיה השפעה על התפתחות הגלאם רוק והיא בין היתר תסייע לעצב את הקונספט והתלבושות של "Ziggy Stardust".


24. באותה שנה ישחרר בואי את אלבומו השלישי "The "Man Who Sold the World שיכלול שינוי בסגנון המוזיקלי וראשיתו של מעבר מהצליל האקוסטי של שני האלבומים הקודמים לצליל יותר כבד וחשמלי, בין היתר נוכח צירופו של הגיטריסט Mick Ronson להרכב המלווה את בואי.


25. האלבום יעסוק בין היתר בנושאים כמו סכיזופרניה ופרנויה. נושאים אלה הושפעו מאחיו למחצה של בואי – Terry Burns, אשר אובחן כחולה סכיזופרניה.


26. טרי היווה השראה לשירים נוספים שכתב בואי במהלך הקריירה שלו כגון: "Aladdin Sane", "The Bewlay Brothers" , "All The Madmen ו- "Jump They Say" שנכתב על ניסיון ההתאבדות הראשון של טרי.


27. באופן מצער טרי הצליח היכן שנכשל בפעם הראשונה ומצא את מותו בשנת 1985.


28. בדצמבר 1971 ישחרר בואי את אלבומו הרביעי "Hunky Dory" אשר נחשב לאחד האלבומים הגדולים שלו ונכנס בין היתר לרשימת 100 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של המגזין טיים. האלבום כולל בין היתר את הלהיט "Life on Mars?" בו ניגן Rick Wakeman את קטעי הפסנתר המאלפים. ווייקמן שהיה אז חבר בלהקת "Strawbs" כבר ניגן בעבר באלבומו השני של בואי.


29. בשנת 1972 ייכנס בואי לדמותו של "זיגי סטארדאסט" וישחרר את אלבום המאסטרפיס "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars".


30. מדובר באלבום קונספט שהעלילה בו מסתובבת סביב דמותו של "Ziggy Stardust" - חייזר אנדרוגיני וכוכב רוק שנשלח לכדור הארץ כשליח וכמטיף, בכדי להפיץ מסר של תקווה ולנסות לשכנע את האנושות לשנות את טיבה ההרסני.


31. באותה שנה הוא כתב ללהקת "Mott the Hoople" את הלהיט "All the Young Dudes".


32. עוד בשנת 1972, בואי ניגן בקלידים, גיטרה, סיפק קולות רקע והפיק את האלבום האגדי "Transformer" של Lou Reed.


33. באותה שנה יצא בואי לתקשורת בהודעה כי הוא בי-סקסואל.


34. בשנת 1973 הפיק בואי ומיקסס את האלבום "Raw Power" של "The Stooges".


35. באותה שנה שחרר את אלבומו השישי "Aladdin Sane" ועטה על עצמו את אחת הדמויות האייקוניות בקריירה שלו. וקשה להזכיר את האלבום הזה מבלי להזכיר את עבודתו המדהימה של נגן הפסנתר Mike Garson בין היתר בקטעים כמו שיר הנושא ו- "Lady Grinning Soul".

(Photo: bbc.com)


36. עוד בשנת 1973 בואי שחרר את אלבומו השביעי "Pin Ups" אשר כולו גירסאות כיסוי לאמנים שאהב.


37. הבחורה המופיעה על עטיפת האלבום היא הסופר-מודל הבריטית Twiggy. התמונה יועדה במקור למגזין ווג אך לבקשת בואי נעשה בה שימוש לעטיפת האלבום.


38. בשנת 1974 שחרר את אלבומו השמיני "Diamond Dogs" בו הוא מנגן כמעט בכל הכלים, כולל ליין הגיטרה בשיר "Rebel Rebel" אשר למעשה ניבא את בואו של הפאנק. האלבום הושפע מספרו של ג'ורג' אורוול "1984".


39. בשנת 1975 שחרר בואי את אלבומו "Young Americans" אשר סיפק לו את הלהיט הראשון שלו בארה"ב - "Fame" משנת 1975. השיר נכתב בשיתוף עם John Lennon אשר אף שר שם קולות רקע.


40. האלבום כלל גם את השיר "Golden Years" אותו בואי הציע לאלביס פרסלי, אך Elvis Presley דחה את ההצעה.


41. לקראת צאת אלבומו העשירי "Station to Station" בשנת 1976, עטה בואי פרסונה חדשה "The Thin White Duke" – הדוכס הרזה הלבן שהינו למעשה סוג של ווריאציה לדמותו של החייזר שגילם בואי בסרט "The Man Who Fell to Earth" מאותה שנה.


42. בהמשך אותה שנה עבר בואי לברלין שם הקליט את האלבום הראשון של מה שייקרא בהמשך כטרילוגיית ברלין. בשלושת האלבומים – (Low", "Heroes" (1977" ו- (Lodger" (1979" ישתף בואי פעולה עם המוזיקאי והמפיק Brian Eno. באלבומים "Heroes" ו- "Lodger" ינגנו גם Robert Fripp ו- Adrian Belew מקינג קרימזון, בהתאמה.


43. בשנת 1977 ניגן בואי והפיק את האלבום "The Idiot" של Iggy Pop. בואי גם היה שותף לכתיבת החומר לאלבום, אשר כלל בין היתר את השיר "China Girl" אשר יהפוך ללהיט של בואי בשנת 1983.


44. בואי ינגן ויפיק גם את אלבומו הבא של איגי פופ "Lust for Life", גם הוא משנת 1977.


45. באותה שנה יצא בואי לסיבוב הופעות עם Iggy Pop ושימש כקלידן וזמר קולות רקע בהופעותיו.


46. בשנת 1980 שחרר בואי את אלבומו ה- 14 "Scary Monsters and Super Creeps" הכולל בין היתר את שיר הנושא, "Ashes to Ashes" ו- "Fashion". באלבום ינגנו בין היתר Robert Fripp ו- Pete Townshend.


47. בשנת 1981 יחבור בואי ללהקת "Queen" לכתיבה וביצוע של הלהיט "Under Pressure".


48. בשנת 1983 יהפוך בואי לאליל וסופרסטאר בקנה מידה עולמי עם אלבומו "Let's Dance". באלבום יתארח גם גיטריסט העל Stevie Ray Vaughan שינגן בין היתר את הסולו בשיר הנושא.


49. בשנת 1985 נטל בואי חלק במופע ה- "Live Aid" וחבר לזמר Mick Jagger בדואט לשיר שכתב מרווין גיי בשנות שישים - "Dancing in the Street".


50. באותה שנה שיתף בואי פעולה עם "Pat Metheny Group" להקלטת השיר "This Is Not America" אשר נכתב לסרט "הבז ואיש השלג".


51. בשנת 1986 קיבל בואי תפקיד בסרט "Absolute Beginners" והוא גם כתב וביצע את שיר הנושא.


52. באותה שנה שיחק בסרט "Labyrinth" בתפקיד Jareth מלך הגובלינים, הוא כתב והשתתף גם בפסקול הסרט.


53. בשנת 1989 הקים את הסופרגרופ "Tin Machine" והוציא עימה שני אלבומים.


54. בשנת 1993 חזר לקריירת הסולו עם האלבום "Black Tie White Noise" שכלל השפעות של ג'אז, היפ-הופ ואלקטרוני.


55. באותה שנה כתב את הפסקול לסרט "The Buddha of Suburbia" בו ניגן Lenny Kravitz בשיר הנושא.


56. בשנת 1995 חבר שוב לבריאן אינו עם האלבום "Outside" שכלל גם שיתוף פעולה עם ה"פט שופ בויז". במהלך סיבוב ההופעות לאלבום זה יגיע בואי גם לארץ ישראל.


57. בשנת 1996 נכנס בואי ל- "Rock and Roll Hall of Fame".


58. באותה שנה היה בואי הראשון לשחרר סינגל שהיה זמין להורדה אך ורק מהאינטרנט. זה היה לפני עידן הסטרימינג, ולפני "רדיוהד".


59. הואיל ובאותה תקופה האינטרנט היה עוד מאוד איטי (חייגן) לקח כ- 11 דקות להוריד את השיר. בעקבות כך הקים בואי שנה לאחר מכן ספקית אינטרנט משל עצמו – "Bowienet".


60. בשנת 1997 חגג את יום הולדתו ה- 50 במופע ענק ב"מדיסון סקוור גארדן". במופע השתתפו אמנים רבים כגון: Lou Reed, "Foo Fighters", Robert Smith, Billy Corgan, Black Francis, "Sonic Youth".

(Photo: Kevin Mazur Archive/WireImage)


61. בשנת 2003 הוצע לבואי על-ידי המלכה אליזבת' תואר אבירות. הוא סירב בנימוס.


62. בואי מנגן בסקסופון בשיר "To Know Him Is To Love Him" של להקת "Steeleye Span".


63. שמו מוזכר בשיר "Trans Europe Express" של להקת "Kraftwerk".


64. שמו של בואי מוזכר גם בשיר "Backside" של להקת ה- "Strawbs".


65. בואי נהג לצייר, לפסל ולכתוב בשעות הפנאי שהיו לו.


66. יש עכביש שקרוי על שמו של בואי ושמו "the Heteropoda davidbowie".


67. אימו של Slash היתה בתקופה מסויימת מעצבת הבגדים של בואי. סלאש הפתיע אותם פעם באמצע...


68. במהלך קריירת הסולו המפוארת שלו שחרר בואי 27 אלבומי אולפן, ארבעה פסקולים, שמונה EP’s, 11 אלבומי הופעה ועוד ועוד.


69. בנוסף בואי שיתף פעולה עם אומנים רבים מעבר לאלה המוזכרים לעיל, כגון: "Placebo" בשיר "Without You I'm Nothing", ההרכב "Arcade Fire" בשיר "Reflektor", טרנט רזנור, רוברט סמית, להקת "Kashmir" בשיר "The Cynic" ועוד.


70. ההערכות מדברות על כך שבואי מכר במהלך הקריירה שלו כ- 150 מhליון אלבומים.


71. דמותו של בואי נמצאת על כל אחד מאלבומיו, למעט הגירסה האנגלית לפסקול "The Buddha Of Suburbia", האלבום "The Next Day" בו פניו מכוסים וכן אלבומו האחרון.


72. בואי גם שיחק ב- 28 סרטים, בינהם: "Just a Gigolo", "Merry Christmas", "Mr. Lawrence", The Last Temptation of Christ", The Prestige" ו- "Twin Peaks: Fire Walk with Me". הוא גם שיחק את אנדי וורהול (עליו גם כתב שיר בשנות ה- 70) בסרט "Basquiat".


73. בשנת 2004 דורג בואי במקום ה- 39 ברשימת 100 האמנים הגדולים בכל הזמנים של מגזין ה"רולינג סטון" ובמקום ה- 23 ברשימת 100 הזמרים הגדולים בכל הזמנים.


74. כחודש לפני מותו הושק "Lazarus" מחזה שבואי היה שותף לכתיבתו. המחזה הושפע מהסרט "The Man Who Fell to "Earth בו שיחק בואי. זה גם היה אחד מהשירים באלבומו האחרון.


75. חודש ינואר הוא "חודש בואי". יום הולדתו נחגג כאמור ב- 8 לינואר. באותו היום שוחרר גם אלבומו האחרון "Blackstar" בשנת 2016. יומיים לאחר מכן, ב- 10 לינואר 2016 ילך בואי לעולמו והוא בן 69. בנוסף, בחודש ינואר שוחררו שני אלבומי מופת שלו (Station To Station" (1975" ו- (Low" (1977".


נכון שבא לכם עכשיו על פלייליסט של בואי? אל דאגה, סידרנו לכם אחד כזה שסוקר את כל הקריירה המפוארת שלו וכל מה שאתם צריכים זה להיכנס לקישור: הקליקו כאן.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page