top of page

Radiohead - Pablo Honey

זהו אלבום בכורה עם הרבה מאוד רעש וצלצולים, ביקורות טובות וביקורות רעות, נאיביות, חוסר ניסיון, החרמות ומיאוס ושיר אחד מאוד מאוד...אבל מאוד מאוד מפורסם !!


בואו לקרוא על "Pablo Honey" ששוחרר ב- 22 לפברואר 1993.


חבורת הנערים הזו החלה את דרכה ב- "Abingdon School", שבאנגליה, בית ספר שמרני לבנים בלבד. חמשת החברים Thom Yorke האחים Colin Greenwood ו- Jonny Greenwood, Philip Selway ו-Ed O'Brien נהגו לנגן בימי שישי בחדר המוסיקה של בית הספר. מכאן הם הקימו את הלהקה שלהם שנקראה "On a Friday" על שם היום בו עשו את החזרות. הם לא למדו לנגן על כלי ספציפי אך הם מאוד רצו להקים להקה וזה דחף כל אחד מהם למצוא את המקום המתאים לו ביותר בהרכב וללמוד את הכלי שאותו הוא בחר.


משהו בהרכב הזה היה מאוד מיוחד ומלבד העובדה שהם משכו קהל רב הם גם משכו חברות תקליטים, האחת "Island Records" אפילו רצתה להחתים אותם על חוזה עוד לפני שהם הקליטו אפילו דמו אחד. מאחר והם הרגישו לא בשלים ורצו לסיים קודם את לימודי האוניברסיטה הם דחו את ההצעה והמשיכו בדרכם. במהלך הלימודים הם המשיכו לעשות חזרות מדי פעם ולשמור על הגחלת אך כשהם סיימו את הלימודים ב-1991 הם החליטו להתגבש שוב ושכרו בית משותף באוקספורד. הם הופיעו הרבה ושוב משכו קהל וחברות תקליטים והפעם היה זה תורה של חברת התקליטים EMI להציע להרכב חוזה והם אכן חתמו על חוזה לשישה אלבומים עם החברה.


(Photo: Bob Berg)


חברת התקליטים ביקשה מהם לשנות את השם והם בחרו בשם "Radiohead" שנלקח מהשיר "Radio Head" של ה-"Talking Heads" מהאלבום "True Stories" שיצא ב-1986.

במאי 1992 הם שיחררו את ה- EP הראשון שלהם בשם "Drill", אשר נחל כישלון די צורם ולא הצליח במכירות או בביקורות. אז הם החליטו לקחת את צמד המפיקים Paul Kolderie ו- Sean Slade שעבדו עם ה- "Pixies" ו- "Dinosaur Jr" ולהתחיל לעבוד על האלבום הבא שלהם.


מאחר ולחמשת החברים היו חומרים רבים עוד מתקופת "Friday" שאותם הם ניגנו בהופעות ובחזרות היה להם מאוד קל להקליט את האלבום הזה והוא הוקלט כמעט כולו בשבועיים בלבד. הם אפילו התייחסו אליו כאלבום "Greatest Hits" בגלל שהוא היה מקבץ של השירים הכי טובים שלהם באותה תקופה. אבל האלבום "Pablo Honey" יצא בפברואר 1993.

תרצו או לא תרצו, תאהבו או לא תאהבו... הוא אלבום שהתפרסם רק בגלל שיר אחד והוא "Creep".



השיר נוצר תוך כדי בדיקות הסאונד בסטודיו, עם רגע דיסטורשן כל-כך מחוספס וקורע שנוצר כי ג'וני הגיטריסט עשה בכוונה כדי להשחית את השיר. זה היה מנוע הסילון שהטיס את הלהקה לראש הפיסגה.


אבל רגע, לפני שהיא המריאה...


השיר יצא כסינגל 5 חודשים לפני האלבום ולא זכה להצלחה גדולה, הוא אפילו הוחרם ע"י תחנת הרדיו "BBC" כי הוא היה יותר מדי דיכאוני. האלבום הגיע למקום ה-22 במצעד הבריטי ומשם רק החל לרדת.


ואז אנחנו נכנסנו לתמונה, לא "עימות חזיתי" אלא עם ישראל...

הסינגל זכה להשמעות רבות ברדיו המקומי, במיוחד בזכות יואב קוטנר והביא לחשיפה גדולה של הלהקה בארץ. אין לנו מושג איך זה בדיוק קרה, אבל ההופעה הראשונה של "רדיוהד" מחוץ לגבולות בריטניה הייתה בארץ הקודש, במועדון הרוקסן באפריל 1993 !! הם קיימו שלוש הופעות !!


אגב... באחת מן ההופעות הכיר הגיטריסט ג'וני גרינווד את אשתו לעתיד, האמנית הישראלית שרונה קטן. ועוד אגב אחד... אנחנו (ישראל) על המפה גם בשל העובדה שבשנת 2017 קיימה פה הלהקה את ההופעה הארוכה ביותר שלה מזה 11 שנה.


ואם בכך לא די כדי להבין עד כמה השיר היה גדול בישראל, אז הנה לכם עוד עובדה מעניינת. הפסקול של סרטון הפרסומת הישראלי הראשון היה של השיר "Creep", כן, כן. עם עליית ערוץ 2 לאוויר, החל לראשונה בישראל שידור פרסומות בטלוויזיה. סרטון הפרסומת של חברת "קסטרו" הופק לקראת השקת הערוץ והחלו לשדר אותו בנובמבר 1993. בפרסומת השתתפו יעל אבקסיס וליאור מילר שבהמשך גם הפכו לזוג, כאשר הסרטון לא כלל את ביצוע השיר המקורי אלא גירסת כיסוי בה שר לא אחר מאשר ירמי קפלן, כל זאת במטרה להימנע מתשלום תמלוגים בשל זכויות יוצרים.


במקביל לתאוצה שתפסה הלהקה בארץ, תחנת רדיו בסן פרנסיסקו החלה לשדר גם היא את הסינגל הזה ומשם ארה"ב נכבשה בסערה. ביוני 1993 בזמן שהם החלו את סיבוב ההופעות שלהם בצפון אמריקה החל הוידאו קליפ של השיר "Creep" להתנגן באופן "חרשני" ב-MTV וקיבל עוד יותר "בוסט" כשהוא מופיע בתוכנית של שני כוכבי הרשת Beavis & Butt-Head. הם אמנם הושוו לנירוונה ולעגו להם על-כך שהם תופעת לוואי של סצנת הגראנג', אבל השיר הזה היה פשוט בלתי ניתן לעצירה.



טום סיפר שאחרי שנתיים וחצי של סיבוב הופעות הם כבר לא יכלו לסבול את השיר הזה, בכל הופעה ובכל מקום כולם ציפו והתלהבו לשמוע רק אותו !! יש לציין שהלהקה נתבקשה גם ליצור גרסה מצונזרת של השיר ללא המילה "Fucking" ולמרות שזה היה בניגוד לערכים שלהם, הם החליטו לעשות זאת כי הם ידעו שגם "Sonic Youth" עשו זאת אז הם התנחמו בזה.

וזה לא נגמר בכך... הלהקה נתבעה עקב השיר "Creep" בטענה שגנבה חלק ממנו משיר של להקת ה- "Hollies" מ- 1974 שנקרא "The Air That I Breathe". התביעה נסגרה בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.


אבל למרות כל הרעש והצלצולים סביב השיר "Creep", האלבום הזה הוא הרבה מעבר לכך...


קטע הפתיחה המדהים והדינמי "You" עבר מספר גלגולים עד שהגיע לאלבום. הוא הופיע לראשונה בקלטת דמו בשם "Manic Hedgehog" כששם הלהקה היה אז On a Friday. לאחר מכן הוא הופיע ב- EP הראשון של הלהקה "Drill" ולבסוף מצא את עצמו כשיר פותח לאלבום עם שינוי קל במילים. למרות שהרבה מהשירים באלבום נמאסו על הלהקה זהו אחד השירים שהם עדיין אוהבים ומנגנים עד היום בהופעות.


הרצועה הגראנג'ית "How Do You?" מתנפלת עלינו ממש כמו "הביריונים" שמתנכלים לילדים חלשים, עליהם מדבר השיר. אגב, בדקה 1:40 יש הקלטת שיחת טלפון של The Jerky Boys - צמד קומקאים מקווינס ניו יורק שנהגו לבצע מתיחות טלפוניות על אנשים תמימים ולהקליט את השיחות. שם האלבום לקוח מתוך סצנה של שיחת טלפון כזו כשהמתקשר קורא לצד השני "פאבלו, מתוק". חברי הלהקה ששמעו את המערכונים אהבו מאוד את אחד הקטעים בהם המערכון נפתח במשפט “Pablo, honey? Please come to Florida.” וכך ניתן השם לאלבום.


(Photo: Bob Berg)


השיר "Stop Whispering" הוא טריביוט ללהקת "Pixies" שהיתה מאוד אהובה על חברי הלהקה. כל הרעיון של בית שקט ופזמון מתפרץ ורועש הגיע מה"פיקסיז". זה אחד השירים הראשונים שהלהקה כתבה עוד בימי "On A Friday", והוא גם זה שמשך את תשומת הלב של Bryce Edge ו- Chris Hufford שהפכו למנהליה של הלהקה.


הקטע השקט והאקוסטי "Thinking About You" מרגש אותנו עד היום כמו שהיה עם יציאת האלבום. לשיר הזה יש גירסה רועשת שהינה חלק מהאי.פי. "Drill". למרות שנשמע לכאורה בתחילה שמדובר בשיר אהבה תמים, תום בעצם שר בהמשך על "אוננות". מעניין לציין שג'וני גרינווד מנגן כאן על harmonium, כלי נגינה הדומה לעוגב.


השיר "Anyone Can Play Guitar" הוא אחד האהובים עלינו באלבום. הבס הפועם של Colin Greenwood, המינימליסטיות והנגיעות הקטנות בגיטרה של ג'וני במהלך הבתים והריצה שלו יחד עם Ed O'Brien בפזמון, פשוט עושות לנו את זה. השילוב של צ'יקצ'וקי הגיטרה עם השאיפה של ת'ום יורק להיות "Jim Morrison" מעיף כל פעם מחדש בכל שמיעה ושמיעה. הרעיון לשורה הזאת בשיר הגיע לת'ום לאחר שצפה בסרט של אוליבר סטון על הדלתות, עם ואל קילמר. השיר הזה שוחרר כסינגל עוד לפני השיר "Creep", אך לא זכה להצלחה. השמועה מספרת שבחלקים מהשיר ג'וני מנגן כאן על הגיטרה עם מברשת צבע.


יאללה עכשיו בואו ותיהנו מהאלבום שהתחיל את הכל עבור "Radiohead" להאזנה ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page