פינה בקטנה על אלבום גדול...
והפעם "Pet Sounds" אלבום האולפן ה- 11 של "The Beach Boys" שיצא ב- 16 למאי 1966.
זהו ללא ספק אחד האלבומים הגדולים והמשפיעים ברוק, ולא לחינם הוא ממוקם במקום השני והמכובד ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון, שני רק ל- "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" של הביטלס.
באלבום הזה עושה הלהקה תפנית חדה מהפופ הסכריני שאפיין אותה ב- 10 האלבומים הקודמים ומעבר לרוק משולב פסיכדליה, ג'אז, קלאסי ואוונגארד. גם נושאי הכתיבה השתנו מהותית וסטו מהנושאים הכמעט קבועים שעסקו בקיץ, גלישה, מכוניות ונשים והפכו רציניים ואישיים יותר, וליוו תהליך של התבגרות והתפכחות.
הגם שהוא לא ממש אלבום קונספט במהותו, הוא נחשב בעיני מבקרי מוזיקה כגרסה מוקדמת של אלבום קונספט. יצירה שלמה וכוללת שקשה להתייחס לכל אחד מהשירים בה בפני עצמו ובמנותק מהיצירה הכוללת.
הגאון Brian Wilson הגה ויצר את המאסטרפיס הזה לאחר שהקשיב לאלבום "Rubber Soul" של הביטלס. הוא פשוט השתגע מהיצירה של הביטלס והחליט שהוא הולך להתעלות עליה וליצור את אלבום הרוק הטוב ביותר שנוצר אי פעם.
ווילסון הצליח במובן מסוים להתעלות על הביטלס עם היצירה המופתית הזאת, ולו לזמן קצר עד שהתגובה של הביטלס הגיעה מהצד השני של האוקיינוס. עם שעות אולפן רבות, שכבות של כלי נגינה והפקה המשתווה ל- Wall Of Sound של Phil Spector, הצליח ווילסון בגאונותו להוציא תחת ידו יצירה שתאתגר את פול מקרטני וחבריו ותגרום להם לכסוס ציפורניים בחרדה.
האלבום הזה יצר מהפיכה בעולם הרוק. שילוב מרהיב בין מגוון גדול של כלי נגינה, אפקטים של רכבות, הקלטות סאונד של בעלי חיים, ערבוב של לחנים מלודיים ופסיכדליים, והרמוניות קוליות מהיפות שתועדו בהקלטה, והכל פרי עיטו של ווילסון שנעזר כאן בעיקר ב- Tony Asher.
הוא הוקלט בהפקתו של ווילסון בין יולי 1965 לאפריל 1966 (תקופה חריגה ביותר לאלבום באותם זמנים), ובתקציב חסר תקדים לאותה עת של 70 אלף דולר. ווילסון כמעט איבד את עצמו לדעת במהלך ההקלטות. השאיפה שלו למצויינות גרמה לכך שקטעים מסויימים מהאלבום הוקלטו עשרות אם לא מאות פעמים עד שהאוזן הגאונית והרגישה שלו הייתה שבעת רצון עם התוצאה.
במועד יציאתו הקהל לא ממש מיהר לאמץ את הרוק הפסיכדלי והסגנון החדש של הלהקה. האלבום הגיע רק למקום העשירי בארה"ב, אם כי בבריטניה הוא טס הישר אל המקום השני. יחד עם זאת, החשיבות של האלבום הזה בהתפתחות הרוק הינה אדירה ובין היתר היא מהווה את אחד הגורמים ליצירת האלבומים "Revolver" ו- "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" של הביטלס. Paul McCartney אף הודה מאוחר יותר שהוא והביטלס הושפעו מההפקה, מהרעיון ומהביצוע של "פט סאונדס" כאשר כתבו והקליטו את "סרג'נט פפר". John Lennon הכתיר אותו כאלבום הטוב בעולם ופול מקרטני מציין עד היום שהשיר "God Only Knows" הוא השיר האהוב עליו בעולם.
אז בואו והאזינו ליצירת המופת ב- Spotify, Apple Music
אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!
"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט
Comentarios