top of page

The Beatles - Revolver

ב- 5 לאוגוסט 1966 יצא באנגליה האלבום "Revolver", אלבומה השביעי של להקת "The Beatles".

מדובר באלבום מהפכני וחדשני ביותר לתקופה בה שוחרר, אשר בישר התפוצצות יצירתית וטכנולוגית של הלהקה. באלבום הזה הלהקה הלכה רחוק יותר מכפי שהלכה עד אותה עת. היא התנסתה בכיוונים מוזיקליים שונים ומגוונים ועשתה שימוש בטכניקות הקלטה חדשניות כגון אפקטים, לופים (לולאות), דאבינג (הכפלות), היפוכי צליל והשמעת הקלטות לאחור. היא גם הוסיפה מגוון של כלי נגינה חדשים: כלי מיתר, חצוצרות, חלילים, כלים מהודו וכו' והטמיעה גישה חדשנית ביותר של עיבוד מוזיקלי.


האלבום הזה שינה לחלוטין את פני מוזיקת הרוק כפי שנתפסה עד אותה עת, השפיע רבות על כל מה שבא אחריו ואפילו גרם ל- Brian Wilson מלהקת "The Beach Boys" להתמוטטות עצבים, שלושה חודשים בלבד לאחר ששחרר יחד עם להקתו את האלבום הגאוני "Pet Sounds".

(Photo: BBC)


להלן 20 עובדות מעניינות על האלבום המהפכני הזה:


1. עטיפת האלבום עוצבה על-ידי Klaus Voorman, שבהמשך ינגן בס עם "Manfred Man" וגם עם כל אחד מחברי הביטלס באלבומי הסולו שלהם. הוא קיבל על כך תשלום של 40 פאונד.


2. העטיפה זכתה בפרס גראמי לעטיפת האלבום היפה ביותר בשנת 1967.


3. עטיפת האלבום המקורית הייתה אמורה להיות ציור של Paul McCartney יושב על אסלה בשירותים.


4. אחד מהשמות שהוצעו לאלבום היה "Abracadabra".


5. מי שמנגן את סולו הגיטרה בשיר הפתיחה "Taxman" הוא לא אחר מ- Paul McCartney.


6. בשיר "Yellow Submarine" מתארחים בקולות רקע Pattie Boyd (אשתו של George Harrison), Marianne Faithfull, Brian Jones ו- Donovan, אשר לא קיבלו קרדיט על תרומתם.


7. צליל השחפים בשיר הפסיכדלי "Tomorrow Never Knows" הוא למעשה קול הצחוק של Paul McCartney שעבר עיוות.


8. ג'ון לנון אמר שהוא רוצה להישמע כמו הדָּלַאִי לַאמָה מתפלל בשיר "Tomorrow Never Knows". בכדי להשיג את האפקט הקליטו את קולו של John Lennon דרך מגבר לזלי המחובר לאפקט והכפילו את ההקלטה. זו הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בטכניקה הזאת.


9. טכניקה נוספת בה נעשה שימוש לראשונה באלבום זה הייתה "automatic double tracking". טכנאי הסאונד Ken Townsend חיבר שני טייפים שונים שהקליטו את קולו של ג'ון לנון בו זמנית, כאשר טייפ אחד היה בדיליי של 100 מילי שניות מהטייפ השני. הטכניקה הזו העניקה לשירה סאונד מלא ועבה יותר והיא נולדה נוכח שנאתו של ג'ון לנון לביצוע הקלטה כפולה של אותו קטע שירה. ניתן להבחין בטכניקה בין היתר בשיר "Tomorrow Never Knows".


10. סולואי הגיטרה בשירים "I’m Only Sleeping" ו- "Tomorrow Never Knows" מושמעים לאחור. זו הפעם הראשונה שנעשה שימוש בטכנולוגיה כזאת עם כלי נגינה.


11. במהלך הסשנים לפני הקלטת האלבום הוקלטו שני שירים נוספים שלא נכנסו לאלבום, "Rain" ו-"Paperback Writer", אשר שוחררו כסינגל ובי-סייד לסינגל. בשיר "Rain" נעשה לראשונה שימוש בהקלטת שירה המושמעת לאחור.


12. אף אחד מהשירים באלבום לא בוצע בהופעה חיה בזמן אמת, למרות שהלהקה יצאה מיד לאחר מכן לסיבוב ההופעות האחרון שלה בארצות הברית. השירים היו עתירי הפקה וקשים מדי לביצוע בהופעה.


13. השיר הארוך ביותר באלבום הוא באורך 3.02 דקות. עשרה מתוך 12 שירי האלבום הם מתחת ל- 3 דקות.


14. כל ארבעת חברי הלהקה תרמו לכתיבת המילים לשיר "Eleanor Rigby", דבר שהוא די חריג ללהקה.


15. הלהקה עבדה יותר שעות על השיר "Yellow Submarine" מאשר על כל אלבומה הראשון. במהלך ההקלטה ועל-מנת ליצור את אפקט המים נעשה בין היתר ניסיון להכניס מיקרופון לתוך קונדום שהוטבל בתוך מים.


16. השיר "She Said She Said" מבוסס על טריפ אסיד של John Lennon עם השחקן פיטר פונדה ועם David Crosby ו- Roger McGuinn מלהקת הבירדז. לכן, השיר נקרא במקור “He Said He Said".


17. השיר "Doctor Robert" נכתב על Dr. Robert Freymann, רופא סלבריטאים ממנהטן שנהג לתת למטופליו זריקות B12 מעורבבות עם ספיד.


18. השיר "Got To Get You Into My Life", שנכתב על-ידי Paul McCartney, הוא לא שיר אהבה לבחורה אלא למריחואנה.


19. את השיר “Here, There and Everywhere” כתב Paul McCartney בעודו מחכה שג'ון לנון יתעורר. הוא הגיע לביתו של לנון כדי לעבוד על שירים חדשים לאלבום, אך גילה שג'ון עדיין ישן וכתב את השיר במהלך ההמתנה לג'ון.


20. הדמות Father McKenzie בשיר “Eleanor Rigby” הייתה אמורה להיות במקור Father McCartney אך Pete Shotton, חבר ילדות של John Lennon, הסביר למקרטני שכל המאזינים יחשבו שהדמות הבדיונית בשיר היא בעצם אביו ובסופו של דבר Paul McCartney שינה את השם.

להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


עריכה לשונית: אורי ענבי/Ori Anabi

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page