top of page

The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland

האלבום "Electric Ladyland", אלבום האולפן השלישי של "The Jimi Hendrix Experience" שוחרר ב- 16 לאוקטובר 1968.


האלבום הכפול הזה הוא האחרון של הפאוור טריו המדהים "The Jimi Hendrix Experience" והוא כנראה גם פסגת היצירה שלהם, אז בואו נצלול עמוק אל תוך האלבום ה"מחשמל" הזה ונספר לכם עליו 20 עובדות מעניינות:


1. זה אלבום האולפן האחרון ש- Jimi Hendrix הוציא לאור עוד בחייו.


2. זה האלבום שלקח הכי הרבה זמן להנדריקס להקליט, מעל שנה, זמן ארוך מאוד באותם זמנים.


3. האלבום הורכב מסשנים שונים שהוקלטו במספר לוקיישנים במהלך אותה שנה בין יולי 1967 לאוגוסט 1968.


4. מדובר באלבום הכי מצליח של הפאוור טריו והיחיד שלהם שהגיע למקום הראשון במצעדים.


5. בעיות חוזיות ומשפטיות שהיו להנדריקס עיכבו את יצירת האלבום ואילצו אותו לצאת להופעות כדי לממן את ההקלטות.


6. זו גם אחת הסיבות שזה האלבם היחידי אותו הפיק הנדריקס בעצמו בסיוע מנהלו Chas Chandler.


7. במהלך ההקלטות עזב המפיק ומי שיהיה מנהלו של הנדריקס וגם זה שגילה אותו - Chas Chandler. צ'נדלר התייאש מהפרפקציוניזם של הנדריקס ומעשרות הטייקים, ההכפלות והנסיונות בהקלטות, ביניהן של השיר "Gypsy Eyes".


8. בתקופת ההקלטות החלה להקתו בתהליך התפוררות כאשר בין היתר הבסיסט Noel Redding מקים באמצע שנת 1968 הרכב משלו שנקרא "Fat Mattress".


9. האלבום כולל גירסת כיסוי אלמותית לשיר "All Along the Watchtower" של Bob Dylan אשר הופיע לראשונה באלבומו "John Wesley Harding" משנת 1967. בהקלטת השיר נכחו Brian Jones חברו הטוב של הנדריקס מלהקת "The Rolling Stones" אשר ניגן בכלי הקשה, ו- Dave Mason המוכר מלהקת "Traffic" אשר ניגן בגיטרת 12 מיתרים. ג'ונס ניסה בתחילה לנגן כאן גם על פסנתר אבל הוא לא היה מספיק טוב לטעמו של הנדריקס אשר לא רצה להעליב אותו ופשוט העביר אותו לכלי הקשה.


10. בעקבות ויכוח של הנדריקס עם Noel Redding במהלך הקלטת השיר, עזב האחרון את האולפן ודייב מייסון אחז בבס במקומו, אך בסופו של דבר תפקיד הבס שנשמע בהקלטה הסופית בוצע על-ידי לא אחר מאשר הנדריקס עצמו.


11. השיר "All Along the Watchtower" הפך להיות מזוהה יותר דווקא עם הפרשנות שנתן לו ג'ימי הנדריקס ולאחד מהסינגלים המובילים בשנת 1968. אפילו דילן בעצמו חשב שהביצוע של הנדריקס טוב יותר משלו.


12. הגירסה של הנדריקס לשיר קיבלה את פרס "Grammy Hall of Fame" בשנת 2001, ודורגה במקום ה -47 במספר 500 השירים הגדולים בכל הזמנים של מגזין רולינג סטון בשנת 2004.


13. מי ששימש כטכנאי במהלך הקלטת השיר היה Tony Bongiovi בן דודו של Jon Bon Jovi. הוא סיפר שהנדריקס לא היה מרוצה בהתחלה מהתוצאות ולאט לאט הכפיל יותר ויותר קטעי גיטרה. בנוסף הוא השתמש במצית זיפו כגיטר סליידר בהקלטה.


14. אמה של Whitney Houston שהיתה זמרת ליווי של ארת'ה פרנקלין שימשה כזמרת קולות רקע בשיר "Burning of the Midnight Lamp".


15. בשיר "Crosstown Traffic" משתמש הנדריקס בסוג של "Kazoo" אותו הכין בעצמו ממסרק ונייר צלופן. הצליל שנוצר מהקאזו שימש להכפלת ערוץ הגיטרה. בשיר משמש דייב מייסון כזמר קולות רקע. הנדריקס גם מנגן כאן בפסנתר.


16. במהלך הקלטת קטע הג'אם "Voodoo Chile" השתתפה נבחרת "אול סטאר" של אומנים, ביניהם Steve Winwood שהיה אז בלהקת "Traffic" והבסיסט Jack Casady מלהקת "ג'פרסון איירפליין".


17. הנדריקס ניסה לשחזר באותו שיר את אווירת המועדון הניו יורקי "The Scene" ברח' 46, בו נהג לבקר במהלך הקלטת האלבום. הוא נכנס למועדון לאחר הופעה של להקת "Traffic" והזמין משם כמות גדולה של נגנים לאותו ג'אם סשן מפורסם, בינהם Jack Casady ו- Steve Winwood, כאמור.


18. השיר "(Voodoo Child (Slight Return" נכתב והוקלט בצורה ספונטנית. יום אחרי הג'אם סשן הגיעו הנדרריקס, רדינג ומיטשל לאולפני ABC-TV כדי להקליט סרט דוקומנטרי על הלהקה. הם היו אמורים להיות מצולמים מנגנים כביכול. הנדריקס ניצל את ההמתנה להקלטה ואת ההפסקות ללמד את השניים האחרים שיר חדש. הם למדו והקליטו אותו במקום לאחר שלושה טייקים בלבד.


19. שתי העטיפות החלופיות של האלבום לא נבחרו על-ידי הנדריקס ולא היו מקובלת עליו. הנדריקס רצה שעטיפת האלבום תכלול תמונה שצילמה לינדה איסטמן (בעתיד מקרטני), המציגה אותו ואת להקתו לצד ילדים המשחקים ליד פסל של אליסה בארץ הפלאות הממוקם בסנטרל פארק של ניו יורק. במקום זאת חברת התקליטים השתמשה בצילום מגורען של הנדריקס מהופעתו ב- "Saville Theatre" בלונדות בשנת 1967, בעוד שהלייבל הבריטי השתמש בצילום פרובוקטיבי של 19 בחורות מעורטלות.


20. האלבום נכנס לרשימת 100 האלבומים הגדולים של ה- "Q magazine" משנת 2003 וגם לרשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page