top of page

Tom Petty

היום נספר לכם על Tom Petty, זמר, גיטריסט, יוצר ומפיק מוזיקלי:

(Photo: NME)


1. הוא נולד בשם Thomas Earl Petty ב- 20 לאוקטובר 1950 בגיינסוויל פלורידה.


2. אהבתו לרוקנרול החלה רשמית בקיץ 1961, כשהיה רק ​​בן 11, אז פגש לא אחר מאשר אלביס פרסלי, על סט הצילומים לסרט. הוא פשוט הוקסם ממנו ומאז החל להאזין באובססיביות לשיריו.


3. הוא נשר מהתיכון בגיל 17 כדי להצטרף ללהקתו הראשונה, "Mudcrutch". פטי ניגן שם על בס בין השנים 1970–1975 .


4. לאחר שעברה ללוס אנג'לס בתחילת שנות השבעים, "Mudcrutch" התפרקה לפני שהוציאה אפילו אלבום - אך הגיטריסט Mike Campbell והקלידן Benmont Tench שניגנו איתו בלהקה יהפכו לחברים בהרכב "Heartbreakers" ושיילווה את פטי במשך חמישה עשורים.


5. כשטום פטי ולהקתו אימצו את השם "The Heartbreakers", הייתה כבר להקה שנקראה באותו השם. הם היו מניו יורק, הופיעו במועדון ה- CBGB המפורסם ואפילו הוזמנו להיות המופע הפותח של ה- "Sex pistols" בסיבוב ההופעו שלהם בארה"ב. למרות זאת, "פטי ושוברי הלבבות" שמרו על השם והגרסה שלהם ל- "The Heartbreakers" היא זו ששרדה לבסוף בתודעת הקהל.

(Photo: ABC/Shelter Records)


6. הוא קיבל שיעורי נגינה מלא אחר מאשר Don Felder, גם הוא יליד גיינסוויל. פלדר יצטרף בהמשך ל- "Eagles".


7. בשנת 1994 הוא הזמין Dave Grohl להצטרף ל- "Heartbreakers" כמחליפו של Stan Lynch שפוטר על-ידו. גרוהל הופיע כמתופף של "The Heartbreakers" בשני שירים ששודרו בתוכנית “Saturday Night Live”, אך הוא דחה ת ההצעה לשמש כמתופף הקבוע של הלהקה והלך להקים את ה- "Foo Fighters".


8. אגב, הוא אחד האומנים שהופיע הכי הרבה בתוכנית “Saturday Night Live”, זה קרה 8 פעמים. הוא אפילו נכנס למועדון היוקרה “five-timers club” ששמור בדרך כלל למנחי התוכנית שמופיעים ביותר מחמש תוכניות.


9. אלבומו “The Last DJ” משנת 2001 הוא "כתב אישום" כנגד חברות התקליטים. החוזה הראשון עליו חתם פטי העניק לחברת התקליטים 100% מהזכויות על שיריו בתמורה לתשלום של 10,000 דולר. זה הוביל אותו להכריז על "פשיטת רגל" בסוף שנות השבעים ולהיאבק על חוזה הוגן יותר.


10. בתחילת 1981 הוא סירב לשחרר את אלבומו "Hard Promises, בחברת "MCA" לאחר שהחברה ביקשה לתמחר אותו בסכום של 9.98 דולר, 1.00 דולר יותר ממחיר המחירון הרגיל של 8.98 דולר. פטי הביע את התנגדותו לעליית המחירים בעיתונות והנושא הפך לשיחת היום בקרב חובבי מוזיקה. הוא אפילו שקל לשנות את שמו של האלבום ל- "Eight Ninety-Eight" אך לבסוף MCA החליטה לוותר.


11. זה לא היה הסיפור היחיד של פטי עם "MCA". האלבום הכי מצליח שלו משנת 1989, "Full Moon Fever", אשר הניב גל של להיטים' ביניהם: "Free Fallin'", "I Won't Back Down" ו- "Runnin' Down a Dream", כמעט ולא יצא לאור כי "MCA" חשבו שהוא יהיה כישלון, בין היתר כי זה היה אלבום הסולו הראשון שלו ללא ה- "Heartbreakers". בסופו של דבר האלבום הגיע למעמד של 5 פעמים פלטינה.


12. השיר "Runnin’ Down a Dream" מהאלבום "Full Moon Fever" היה שיר הנושא הרשמי הן של גמר ה- NBA בשנים 2006 ו- 2008. פטי גם ביצע את השיר עם ה- "Heartbreakers" בהופעת המחצית של סופרבול XLII בשנת 2008.


13. כאשר הקליט את הלהיט “I Won’t Back Down” עם George Harrison, היה לו צינון נוראי. George Harrison רץ במהירות לחנות קנה ג'ינג'ר, הרתיח אותו ונתן לפטי לנשום את האדים. זה פתח לו את הסינוסים לזמן מספיק בשביל להקליט את הטייק שנכנס לאלבום.


14. אגב, פטי קיבל קרדיט על השיר “Stay With Me” של Sam Smith בגלל שהוא נשמע ממש דומה לשיר “I Won’t Back Down”.


15. טום פטי ו- George Harrison היו חברים ממש טובים. בשנת 1988 הם אפילו הקימו את "Traveling Wilburys" יחד עם Jeff Lynne, Roy Orbison ו- Bob Dylan.


16. גיטריסט להקתו Mike Campbell הציע לו בשנת 1984 את השיר “The Boys of Summer". פטי סירב, בין היתר, כי לא אהב את השימוש בסינתיסייזרים. השיר הפך לבסוף ללהיט גדול של Don Henley.


17. באופן מוזר למרות הקריירה המצליחה והמשפיעה שלו לפטי לא היה אלבום שהגיע למקום הראשון עד לשנת 2014. זה היה “Hypnotic Eye" שמכר 131,000 עותקים בשבוע הראשון לצאתו.


18. בשנת 2002 הוא נכנס להיכל התהילה של הרוקנרול עם להקתו "The Heartbreakers".


19. בשנת 2008 החייה טום פטי את ההרכב הראשון בו ניגן - "Mudcrutch". הוא אפילו שחרר איתם אלבום ויצא לסיבוב הופעות מצליח ובהמשך יחבור אליהם לאלבום וסיבוב נוסף בשנת 2016.


20. מספר לא מבוטל של סרטים כללו את השירים שלו בפסקול. בשניים מהם הדמויות אפילו שרו אותם. הראשונה, Catherine Baker Martin בתו של הסנטור בסרט "שתיקת הכבשים" שרה את "American Girl", והשניה, ג'רי מגווייר שר את "Free Fallin’" במהלך נסיעה באוטו.


21. פטי הופיע גם במספר סרטים, ביניהם "The Postman" של קווין קוסטנר.


22. הוא גם דיבב את דמותו של Elroy “Lucky” Kleinschmidt בסידרה המצליחה “King of the Hill.”


23. פטי גם כתב את פסקול הסרט "She's the One" בכיכובה של ג'ניפר אניסטון.


24. נישואיו הראשונים לאהובתו מהתיכון, Jane Benyo, נמשכו 22 שנה. יש לו שתי בנות מנישואים אלה. ב-2001 נישא לדנה יורק.


25. הזמרת Stevie Nicks כתבה עליו ועל אשתו את שירה המצליח “Edge of Seventeen”. היא היתה מיודדת עם פטי ושמעה את סיפור ההיכרות בינו לבין Jane Benyo כשהיתה רק בת 17.

(Photo: George Rose)


26. בבוקר ה- 17 במאי 1987, בדיוק כשפטי ומשפחתו ישבו לארוחת בוקר, ביתו בקליפורניה עלה באש. הרשויות קבעו כי זו היתה הצתה. פטי התערער עמוקות בעקבות האירוע.


27. פטי הלך לעולמו ב- 2 באוקטובר 2017 כשבועיים לפני יום הולדתו ה- 67.


28. הופעתו האחרונה במסגרת סיבוב ההופעות לציון 40 שנה ל- "Heartbreakers" נערכה ב- 25 לספטמבר 2017- כשבוע לפני מותו.


29. במהלך הקרירה המפוארת שלו שחרר טום פטי לא פחות מ- 20 אלבומי אולפן. 13 עם "The Heartbreakers", שניים עם "the Traveling Wilburys", שניים עם "Mudcrutch" ועוד שלושה במסגרת קריירת הסולו שלו.


30. פטי מכר במהלך חייו יותר מ- 80 מיליון אלבומים, מה שהופך אותו לאחד מהאומנים הנמכרים ביותר בעולם.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page