top of page

Tool - Undertow

אלבום הבכורה של Tool שוחרר ב- 6 לאפריל 1993, אז הנה מספר עובדות שאולי לא ידעתם על האלבום האדיר הזה שנקרא "Undertow":


1. יש אומרים שהאלבום הזה הוא אחד הגורמים שהחזיקו את המטאל בחיים בתקופה שבה סצנת הגראנג' הייתה בשיא פריחתה והפאנק-פופ הידידותי נראה באופק. האלבום הזה הביא בשורה יותר משמעותית והיה לו גם תוכן ולא רק מטאל סטייל.


2. מחצית משירי האלבום הוקלטו בכלל במהלך הסשנים ל- EP הראשון של הלהקה "Opiate", שיצא שנה קודם לכן וארכו ארבעה ימים בלבד.


3. הגיטריסט של הלהקה Adam Jones היה מאחסן את ראש המגבר שלו במקרר!! הוא שמע מאחד המהנדסים של פנדר שבונה מגברים, שהם מאחסנים את חלקי המגבר שלא בשימוש במקרר על מנת לשמר את הרכיבים שלו. הואיל ולאדם היה מגבר מארשל וינטג' משנת 76 שהיה אחראי על הסאונד המיוחד כל-כך של הגיטרה שלו ולא היה ניתן למצוא כאלה, הוא היה מאחסן אותו במקרר על מנת לשמר אותו.


4. הזמר Maynard James Keenan סיפר שהטקסטים לאלבום נכתבו עם הרבה ביקורת ותגובה למה שהוא חווה מתעשיית המוסיקה והסרטים באותה תקופה. מצד אחד הוא חווה את תעשיית הסרטים כשעבד כפועל הפקה בסרטי הוליווד וקרע את התחת תוך כדי זלזול מחפיר וכסף קטן, ומצד שני הוא ניסה לפלס את דרכו עם להקתו החדשה במועדוני לוס אנג'לס שנשלטו ע"י להקות הייר מטאל.


5. לטובת ההקלטות של השיר האחרון באלבום "Disgustipated", ג'יימס רצה לייצר צלילים של פסנתרים אשר נורו ע"י רובי צייד, נשמע הזוי? הביצוע היה עוד יותר...

חברי הלהקה רכשו שני פסנתרים יד שנייה ומיקמו אותם בחניה של האולפן Grand Master Studio. ג'יימס פשוט לקח רובה צייד וירה מספר כדורים אל הפסנתרים והקליט את הצלילים. אומרים שעדיין יש חורים באיזור החניה מהכדורים של הירי.


6. אבל זה לא הספיק כי בהמשך חברי הלקה פשוט ריטשו את הפסנתרים בעזרת פטישים כבדים. הצטרף אליהם גם Chris Haskett הגיטריסט של "Rollins Band", אשר זכה בעטיפת האלבום לכינוי "Sledge Hammer".


7. מקורו של הסיפור המוזר שמסופר בסוף השיר "Disgustipated" הוא בהודעה שהשאיר בעל הבית של ג'יימס על המשיבון שלו. הוא אפילו קיבל על-כך קרדיט בעטיפת האלבום כך: "phone message: bill the landlord".


8. מי שמחזיק את הדיסק של האלבום בגירסתו האמריקאית יודע כי השיר "Disgustipated" מגיע אחרי 59 קטעים ריקים, כך שהוא מופיע כקטע 69 של הדיסק.


9. אורכו של "הקטע" 15:47 דקות אבל השיר עצמו מנוגן החל מדקה 2:33 עד 6:45 כאשר שאר הרצועה כוללת הקלטות של רעשים, דיבורים, צרצרים וכמובן ההודעה מהמשיבון. וזו החלוקה הפנימית של הקטע:

כלי הקשה והקלטה של חיות - 0:00 - 1:10

כרוז - 1:11 - 2:32

ה"שיר" כולל הירי בפסנתרים - 2:33 - 6:45

צרצרים - 6:46 - 13:50

הודעה במשיבון - 13:51 - 15:47

(Photo: Gie Knaeps)


10. למי שתהה מה פשר כותרת שם השיר "4°", אז ג'יימס הסביר שהיא נובעת מהעובדה שחלל פי הטבעת חם יותר בארבע מעלות מנרתיק הוגינה. מילות השיר לעומת זאת אינן עוסקות במין אלא בתהליך ההיפתחות הרגשית.


11. השורה בשיר הפתיחה "Intolerance" - החוזרת כמנטרה "Lie, cheat, and steal" מושפעת מקוד הכבוד של האקדמיה הצבאית ווסט פוינט, שאומר כך: "I will not lie, cheat, steal, or tolerate those who do". הנחת העבודה בבסיסו של השיר היא שמי שיושב בחיבוק ידיים בזמן שאחרים מבצעים פשעים הוא גרוע באותה מידה כמו הפושע עצמו.


12. כבר בתחילת דרכם הבסיסט Paul D’Amour רצה להיות גיטריסט ולא בסיסט. במהלך העבודה על האלבום הרצון שלו לעבור לגיטרה התגבר והוא ביקש מהלהקה להביא נגן בס על מנת שהוא יוכל לעבור לגיטרה. חברי הלהקה התנגדו באופן נחרץ להכניס מישהו חדש להרכב ופול נאלץ להישאר עם הבס. בנוסף לכך הוא ניסה גם לכוון את הלהקה לסאונד יותר כבד מאשר זה שהם רצו. שני הגורמים הללו גרמו לבסוף לפיטוריו במהלך העבודה על האלבום השני.


13. בשיר "Bottom" יש קטע של ספוקן וורדס שמבצע Henry Rollins. במקור ג'יימס כתב את הטקסט והיה אמור לעשות זאת בעצמו, אך כשהנרי היה במקרה באולפן הוא ראה את הטקסט וכתב חלק משלו. הם הקליטו את שני הקטעים אך הואיל והקטע של הנרי עבד יותר טוב, הוא זה שנכנס בסוף לתוך השיר.


14. הלהקה השתמשה באופן מכוון באנימציה/הנפשה מעוותת בשני הקליפים שליוו את האלבום, "Sober" ו- "Prison Sex". ג'יימס סיפר שבאותה תקופה הקליפים ב-MTV היו תמיד סביב הלהקה עצמה, על איך שהיא נראת ומנגנת ומכך הצופים היו משליכים על השיר ועל האופי של הלהקה. על מנת להימנע מכך שהמראה של חברי הלהקה ישפיע על הצופים הם השתמשו באנימציה/הנפשה מעוותת.

15. השיר "Sober" נכתב על חבר של אחד מחברי הלהקה שהיה אמן אך היה מסוגל לתפקד במיטבו רק כשהוא על סמים. הגיטריסט אדם ג'ונס ציין שהשיר לא בא לבקר את אותם אלה שנוטלים סמים, אבל כן לקחת אחריות על מה שקורה אם הם מתמכרים להם.


16. הפרשנות המתבקשת ממילות השיר "Prison Sex" היא כי הוא עוסק בהתעללות בילדים. בראיונות מוקדמים, ג'יימס דיבר על חוסר אהבתו לאביו החורג, והסרטון יכול לתמוך בתיאוריה זו, אך עם זאת מדובר בספקולציה בלבד.


17. עטיפת האלבום עוצבה ע"י Adam Jones שאוהב מאוד תמונות שמצד אחד גורמות אי נוחות ומצד שני יפות. הן ללא ספק עוררו פרובוקציות כשהאלבום יצא, וולמארט וקיי-מארט הורידו את האלבום מהמדפים והחרימו אותו לאור התמונות. למי שלא מכיר, האלבום כולל תמונות של: גבר רזה וערום מחובק ע"י אישה שמנה וערומה, צילום רנטגן של גבר עם ויברטור שממוקם בפי הטבעת וחזיר מגולח עם שם האלבום מונח על מזלגות. לאור ההחרמה של הרשתות הוציאה הלהקה גרסה נוספת של האלבום עם עטיפה לבנה וכיתוב שחור שמודיע לרוכש שאם הוא ישלח את טופס הבקשה שבאלבום הוא יקבל את העטיפה המקורית בדואר ללא עלות.


18. אגב, החזיר המופיע על עטיפת האלבום הוא של הגיטריסט Adam Jones.


19. באותה תקופה לא היה שימוש בתוכנת ה-Pro Tools המפורסמת וג'יימס סיפר שהיו להם חיים מאוד קשים בהקלטת האלבום. כשהם עבדו על ה-EP הכל זרם ועבד מהר מאוד אך כשהם חזרו לעבוד על השירים וליצור את האלבום, הם גילו שההתעסקות הנוספת בשירים גורמת להם ליותר תיסכולים ועבודה קשה.


20. חברי הלהקה לא יכלו לשמור את כל הגרסאות שהן יצרו לכל שיר ושיר ולכן הגרסה האחרונה שנוגנה היא הייתה הקובעת. ג'יימס סיפר שבכל גרסה היה חסר משהו ובכל פעם הם מחקו והקליטו מחדש וההתעסקות הרבה עם כל שיר לעיתים קרובות הייתה מוציאה אותם משיווי משקל ומהיעד אליו הם רצו להגיע.


להאזנה לאלבום ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page