top of page

Van Halen - Van Halen

ה- 10 לפברואר 1978 הוא תאריך חשוב מאוד במטאל. ממש באותו היום שוחררו שני אלבומים אשר במובן מסוים הצילו את ההארד רוק ואת המטאל. האחד, הוא האלבום Stained Class, אלבומה הרביעי של "Judas Priest", והשני הוא אלבום הבכורה המדהים של "Van Halen" נושא סיקורנו.


באופן פשוט קוסמי ובלתי מתוכנן שני האלבומים הללו פעלו משני צידיו של האוקיינוס כקטליזטורים שהפיחו רוח חדשה במטאל, הגדירו מחדש את הז'אנר והיוו אבן דרך חשובה ביותר בהמשך ההתפתחות של הסגנון. הם יצאו בתקופה בה ההארד רוק והמטאל היו בנסיגה, בשנה בה הפאנק ביסס את מעמדו והדיסקו והפופ משלו בכיפה, בשעה בה "רוק" הפך למילה גסה.


לפני שאתם ממשיכים, אנחנו ממליצים לכם לקרוא את הסיקור על האלבום Stained Class, אשר יצא באותו היום ובאותה שנה, רק בצד השני של האוקיינוס. אם קראתם אז אתם כבר יודעים שבשנת 1978 להקות "דור המיסדים" של ההארד רוק והמטאל דעכו או נעלמו מהעולם. הם הפכו פחות ופחות רלוונטיות ונחשבו כבדות ומיושנות.


ואז, מגיע לו פתאום גיטריסט צעיר ומוכשר שנקרא Eddie Van Halen לוקח את ההארד רוק והמטאל של הדינוזאורים הוותיקים ותוקע בהם מזרק אדרנלין ישר אל תוך הלב. הוא מחליף את נגיעות האצבע הרגישות על פרט הגיטרה במכות פטיש אכזריות, מסנן את סגנון הנגינה הבלוזי החוצה ומחליפו בסגנון נגינה ייחודי וחדשני שהגדיר מחדש את הגיטרה החשמלית ומשלב טאפינג, פריטה מהירה והרמוניקס. עכשיו תוסיפו לזה את ההופעה החיצונית האנרגטית, את הוירטואוזיות ואת הכריזמה הנשפכת, ותבינו למה ואן הלן הציל את הרוק, ממש כך, פשוטו כמשמעו.


שלא תבינו לא נכון, המהפכה שיצר אלבום הבכורה של הלהקה אינה מיוחסת רק לאדי ואן הלן, לחלוטין לא! אבל היא פשוט לא היתה מתרחשת בלעדיו.


אז איך יוצרים מהפיכה שכזאת? בשביל זה צריך לחזור בזמן לשנת 1972, לדרום קליפורניה, שם הוקמה הלהקה שנקראה במקור "Genesis", על-ידי האחים אדי ואלכס ואן הלן. האחים ילידי הולנד, היו בניו של מוזיקאי הג'אז יאן ואן הלן אשר ניגן בין היתר על קלרינט, סקסופון ופסנתר. הם החלו ללמוד פסנתר קלאסי כבר בגיל 6. כשהחלו לנגן רוקנרול, אלכס ניגן בגיטרה ואדי בתופים. אבל ברגע שאלכס שמע את אחיו הצעיר מרים את הגיטרה ומנגן בצורה טבעית יותר, הוא אילץ אותו להחליף כלי נגינה והפך בעצמו למתופף. בשנת 1974 הם שוכרים מערכת הגברה מ- David Lee Roth ועד מהרה הוא מוזמן להצטרף כסולן הראשי של הלהקה. רוט ענה במדויק על ההגדרה של "רוק סטאר". הוא היה כריזמטי בצורה בלתי רגילה, החזות החיצונית, הלבוש, התנועות, הגינונים היו בדיוק מה שההרכב היה זקוק לו כדי להפוך להרכב מצליח. הוא אומנם לא היה בעל קול אדיר, אבל הצווחות והצרחות שלו השתלבו בצורה מושלמת עם הצליל האנרגטי של הלהקה. בהמשך גויס הבסיסט Michael Anthony אשר החליף את הבסיסט המקורי של הלהקה. הם מיד זיהו את הכישרון שלו כבסיסט וסולן להקת “Snake” והזמינו אותו להצטרף אליהם.


לאחר שההרכב הושלם החלה הלהקה לחרוש את הבמות בהופעות. הם החלו לצבור הערכה וקהל בסצינת הפאבים של לוס אנג'לס, עד שבשנת 1976 גילה אותם Gene Simmons מלהקת "Kiss" והחליט להפיק להם קלטת דמו. סימונס העביר את הקלטת עם המלצה לחברת התקליטים של "קיס", אך הם השיבו בטיפשות שללהקה אין סיכוי להצליח. בסופו של דבר בשנת 1977 החליטה חברת וורנר להחתים אותם על חוזה הקלטות.


במחצית שנת 1977, הזדמן Ted Templeman מחברת התקליטים "Warner "Bros. Records לאחת מהופעות הלהקה בהוליווד. הוא התרשם כל-כך ותוך שבוע כבר החתים אותם על חוזה הקלטות. לא זו בלבד, אלא שטמפלמן הפך גם למפיק של האלבום, אשר הוקלט בתוך שלושה שבועות בלבד כבר בסתיו 1977. טמפלטון שאהב מאוד את האופן בו הלהקה נשמעה בלייב דאג שההפקה תעביר ותמחיש בצורה הטובה ביותר את האופן בו הלהקה נשמעת על הבמה. ואכן, ההפקה הייתה מינימליסטית עם מינימום אוברדאבס ואפקטים.

(Photo: music.fandom.com)


האלבום נפתח עם "Running with the Devil", לקול צופרי המכוניות החולפות. הרעיון להקליט את הצופרים היה של Gene Simmons והם נכללו עוד בקלטת הדמו שהפיק ללהקה. אלה היו צופרי המכוניות של חברי הלהקה. הם פירקו אותם, הכניסו אותם לקופסא וחיברו אותם למצבר שהופעל על-ידי מפסק רגל חיצוני. לאחר ההקלטה הם האטו את מהירות הצליל כדי לייצר את "אפקט דופלר" בכדי שהצופר ישמע ככזה של מכונית חולפת. מילות השיר הזה הושפעו מהשיר "Runnin' from the devil" של להקת הFאנק "Ohio Players". הוא ככל הנראה מדבר על הקשיים של להקה צעירה על הבמות ובדרכים החשיד את הלהקה כמשויכת לכת השטן. הוא נבחר לא פעם לאחד משירי הרוק הכבד הגדולים בהיסטוריה.


הרצועה השניה "Eruption" מייצגת לדעתנו את בצורה הטובה ביותר את המהפכה ההיסטרית שיצר האלבום הזה. דווקא הקטע האינסטרומנטאלי הקצר שהיה הבי-סייד של שיר הפתיחה, הוא זה שהפך את Eddie Van Halen ואת הלהקה לאגדה. הקטע הזה שמופיע בכלל כאינטרו לשיר "You Really Got Me", קיבל חיים משל עצמו וקנה לו מקום באולימפוס של הגיטריסטים. הוא מדגים את טכניקת הנגינה המושלמת של אדי ואת הצליל שאז נחשב לכל-כך חדשני וייחודי. לא הרבה יודעים אבל הקטע הזה מבוסס על האינטרו לשיר "Let Me Swim" של להקת "Cactus" והוא בכלל לא היה אמור להיכנס לאלבום. זה היה קטע שאדי היה מנגן אותו בהופעות עוד משנת 1976. אדי לא חשב שהוא מספיק טוב לאלבום אבל הוא התאמן עליו באולפן ומכשיר ההקלטה המשיך לעבוד. טמפלטון ששמע את התוצאה עמד על-כך שהוא יהיה חלק מהאלבום, למרות שאדי טוען שביצע שם טעות שכל פעם שהיה שומע את הקטע היה מתעצבן שהיא לא תוקנה. הקטע האדיר הזה שהציג לעולם את טכניקת הטאפינג בשתי ידיים של Eddie Van Halen, הפך לקטע קאלט בהופעות כשאדי מצליח לבצע אותו אפילו בצורה מרשימה עוד יותר.


וידוי קטן, לקטע השלישי You Really Got Me” אנחנו פשוט לא יכולים להאזין בלי ההקדמה של "Eruption". מבחינתנו מדובר בשיר אחד, מיוחד ומאוחד ולא פלא שהקליפ שלו מחבר בין שני הקטעים. זה שיר שבמקור כתבה וביצעה להקת "Kinks" עוד בשנת 1964. הוא נחשב לאחד השירים הראשונים שכללו ריף גיטרה מחוספס, כאשר Dave Davies משיג את הצליל הזה באמצעות ניקוב הממברנה של המגבר שלו שיצרה צליל באז. זה היה הסינגל הראשון שהלהקה שחררה. Eddie Van Halen לא אהב את זה כי חשב שהסינגל הראשון צריך להיות קטע מקורי של הלהקה, אבל ההימור של חברת התקליטים היה נכון כי הביצוע של ואן הלן אפילו התעלה על המקור, שהיה מושלם לכשלעצמו. באופן מדהים השיר הזה היה הלהיט הראשון של "הקינקס", וארבע עשרה שנה לאחר מכן הוא הפך גם ללהיט הראשון של ואן הלן. זה שיר מקפיץ עם ריף מושלם, ועד היום בכל פעם שדייויד לי רוט משחרר את ה"אוווו" בשניה 0:06 הגוף שלנו מתחיל לפרכס בתנועות לא רצוניות.


את מילות השיר Ain’t Talkin’ ‘bout Love” כתב David Lee Roth על "מין מזדמן" שדייויד נחשד בו כחלק מדמות הרוק סטאר שלו. את המוזיקה כתב אדי ומדהים שהוא חשב שהיא לא מספיק טובה ואפילו לא להציג אותה ללהקה, אלא לאחר שנה. הוא כתב אותה במטרה שתישמע כמו פארודיה על סגנון הפאנק שהתפשט בזמנו בעולם. מי שיתאמץ ישמע בשיר הזה הקלטה של סיטאר חשמלי עליו מנגן אדי. ריף הגיטרה של אדי בשיר הזה סומפל על-ידי להקת "Apollo 440" בשירם Ain't Talkin' 'Bout Dub.


הצד הראשון של הויניל מסתיים עם "I'm the One" המהיר עם השירה המדהימה של David Lee Roth ותיפוף ה"דאבל- קיק" העצבני של אלכס. מעניין לציין שלהקת "4 Non Blondes" ביצעה גרסת כיסוי לשיר הזה בשנת 1994 ומתופף הלהקה נאלץ ללמוד את טכניקת ה"דאבל-קיק" כמה ימים לפני ההקלטה.


למרות שהצד השני של האלבום לא מגיע לרמתו של הצד המושלם הראשון, עדיין יש פה כמה הימנונים בלתי נשכחים כמוJamie’s Cryin’” שנכתב על בחורה שמתחרטת על לילה חד פעמי עם בחור ורוצה קשר רציני יותר. הריף של השיר סומפל בשיר "Wild Thing" של Tone Loc. ויש כאן את "Atomic Punk" המדהים עם צ'יקצ'וקי הגיטרה בפתיח, את "Ice Cream Man" שהינו קאבר לשירו של John Brim משנת 1953 וכמובן את Little Dreamer” המפתיע עם ניחוחות הבלוז, הבס הפועם של מייקל והקולות השניים ההרמוניים שמלווים את David Lee Roth.


האלבום "Van Halen" הפך לאחד מאלבומי הבכורה המצליחים ביותר בכל הזמנים, אשר ההשפעה שלו על סצינת ההארד רוק וההבי מטאל היתה מהותית. הוא הפך ללהיט גדול ברחבי העולם, כאשר חמישה חודשים בלבד אחרי שיצא הוא כבר הספיק למכור מיליון עותקים בארה"ב. האלבום המשיך למכור בצורה מטורפת עד שנכנס למועדון היוקרתי של "אלבומי יהלום" שמכרו מעל 10 מיליון עותקים.


ואם בכך לא די, האלבום הזה נכלל ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון וכן ברשימת 100 אלבומי הבכורה הגדולים בכל הזמנים של אותו מגזין. הקטע האינסטרומנטאלי "Eruption" ממוקם בצמרת כל רשימת סולואים אפשרית ובין היתר במקום השני ברשימת הסולואים הגדולים בכל הזמנים של מגזין "Guitar World".


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page